Hur har era hästar det?

Sv: Hur har era hästar det?

1, Vad får h*n för foder och hur mycket? sommar resp. vinter?
Sommar: Sommarbete dygnet runt, någon näve kraft efter ridning som mest belöning. Står dom inne blir han tillslängd "en tuss" hö...

Vinter: 8kg (bra) hö, 1L krafft grund, 3dl blöt betfor, 0,30L havre. Lite vitlök. Detta fördelat på 4 måltider/dag

2, Hur lång utevistelse under vinterhalvåret?
Ca 10h

3, Hur lång utevistelse under sommarhalvåret?
12-24h

4, Om eller när släpps h*n på bete/dygnet runt utevistelse?
Juni, juli, augusti skulle fungera bra för mig. Men det är lite komplicerat i stallet med hästar och bete + att jag inte vill ha min häst för fet. I år gick han på bete enbart juni dygnet runt och det var alldeles för mycket har jag insett...
juli, augusti, september har han gått på magert bete men stått inne på nätterna. (eller värsta timmarna på dagarna, inte helt regelbundet pga väder och flygfän)

5, Hur mycket och vad tränas h*n?
Det går i perioder men han är en hobbyhäst som rids 5-6 dagar/vecka. Dock inga elitträningar direkt ;)

6, Någon planerad vila under året?
Brukar bli slutet av dec - början jan pga tråkigt väder

7, Ålder, ras, höjd?
10 år, connemara, 156cm

8, Övrigt + bild?

23693459.jpg

Sommar: Hälften av vintergivan
Vinter: 7kh hösilage, 3,5kg gräsfröhalm, 2,2kg krafft grund/hippo bas (håller på att byta till hippo), 0,4kg betfor och 0,5kg lusernpellets

ca 8.30 - ca 18.00. Kan tyvärr inte ha honom ute längre då den sista hästen utöver honom tas in 18.00 och han hatar att vara ute ensam.

Om han går på sommarbete, dygnet runt, (1 månad) om inte ca 8.30 - ca 20.00

juni/juli

Rids 4-5dagar i veckan, 1-2 dagar tömkörs/longeras, 1dag vila. Tränar 1gång/mån för dressyrtränare

Nopp, bara den då han går på sommarbete.:crazy:

7, Ålder, ras, höjd?
9år, varmlod, ca 1,60

8, Övrigt + bild?
DSCN6171.jpg
[/IMG]

2,5 kg hippo/dag. 10,5 kg hö/dag. Mineraler.
På sommaren, om betet är bra, får han krafft, mest som "godis". Mineralsten i hagen, och hö erbjuds om de tas in vid extremt oväder.

Minst 8 timmar vid bra väder. Vid dåligt väder tas de in tidigare
De står inne de varmaste timmarna mitt på dagen, för att slippa alla otäcka kryp, och skönt med svalkan inne i stallet. Alla i stallet turas om att ta in och ut.
Helt beroende på vädret, men helst så tidigt som möjligt, och tillåter vädret så får de gå ute så länge som möjligt, så länge det finns mat i hagen
Tränas i dressyr. Hur många pass på banan det blir varierar. Lägger alltid in ngt/ngra skogspass, och ngt annan roligt, kanske klättrar vi, lr bara promenerar. Och ngn/ngra dagars vila
Ja, ngnstans runt jul/nyår. Men även det beror mkt på vädret. Är det bra, blir det mkt skogsridning.
7, Ålder, ras, höjd?
9 årigt halvblod. 1.68 hög.
8, Övrigt + bild?

Senast ändrad av en moderator:

Har ingen häst just nu (letar) men kan ta min förra häst.

Hur har era hästar det?

Åt nästan bara hösilage, hade fri tillgång i hagen från senhösten till våren, fick 10 kg hösilage på kvällen, fick mineraler, krafft protein och lite betfor.

kommer ut runt 7 och in kanske 4-5 om man ska rida, han ahde väldigt svårt att stå själv i hagen när de andra hade tagit in sina hästar vilket gjorde att han fick komma in tidigare än vad vi ville.

Hade han ute till 8 -halv 9, så länge innan han började springa runt (gick själv) finns annars möjlighet att gå ute dygnet runt.

Beror på när de andra släpper sina hästar

Reds väl 6 dagar i veckan runt 1 ½h reds väldigt varierat.

Hade väl planerat in det från början, men eftersom han fick vila så mkt pga skador, la vi inte in någon lång planerad vila, han fick gå på vila hela sommaren ändå

7, Ålder, ras, höjd?
11 år, vbl 156 cm

8, Övrigt + bild?

Dessa frågor kommer jag på just nu men återkommer med fler om jag kommer på några;)

I mitt stall står det 9 st hästar, vad de gäller utevistelse så gäller samma tider för alla hästar, avelston o unghästar o rid/tävlingshästar. Vad de gäller foder i denna tråd svarar jag på min ena ridhäst.

På vintern få han ensilage/hö, hur mkt beror på om han äter hö eller ensilage. Ger man ensilage få man ju öka givan lite. Sen få han lite betfor med mineraler, vitaminer m.m. På sommaren är han ute lite mer o äter bara lite hö inne på natten o även lite betfor med mineraler o vitaminer i.

När de kommer ut beror på om jag jobbar på morgonen eller inte. Om jag jobbar kommer de ut senast 5.00 och insläpp vid 14-15 tiden. Om jag inte jobbar kommer de ut runt 7.00 och insläpp vid 14-15 tiden.

Samma tider på morgonen gäller som under vinterhalvåret. När de kommer in är olika. Ridhästarna kommer in runt 17.00 avelssto m fl kan komma in runt 19.00

Mina hästar går aldrig på bete dygnet runt av olika anledningar.

Han rids ca 4-5 dagar/vecka. Jag tränar både dressyr och hoppning.

Nej, jag planerar aldrig vila, det kommer när det passar liksom.

7, Ålder, ras, höjd?
Han är född 2002 och är en korsning mellan varmblodig travare och arabiskt fullblod. Han är ca 160 cm hög.

8, Övrigt + bild?
Vill bara tillägga att denna häst är såå himla snäll, han gör aldrig något dumt och han vill vara alla till lags, men det kanske syns på honom.. :love: :love: :love:

080808005.jpg

På stall protein pluss, lusern,Olja,Biotin och havre och fri tillgång på hö (äter ca 20-26 kg om dan)
07,30-18/20
Ute hela nätterna så mkt det går.
När det börjat växa igen efter dom slagit,ca Slutet av Juni
Just nu bara skritt turer på 20 min 4 ggn veckan (Igångsättning)
Nej, 2-3 veckor på tjockbete på sommaren
7, Ålder, ras, höjd?
8 årig Eng. Fbl valack. Mkh: ca 1,65-67
8, Övrigt + bild?

Då jag har flertalet hästar, men känner mig lat - så svarar jag för endast en av dem.:D

Sommartid får han ingenting alls utöver betet, går på jättestort naturbete och mår kanon där långt in på hösten.
Vintertid får han: 14kg hö, 3dl (torr) betfor, 1l Havrefri Müsli samt mineraler.
Utsläpp vid 8.00 Insläpp mellan 19.00 och 21.00 så 11-13h
Dygnet runt från Maj till Oktober
Början/mitten på maj beroende på hur grästillväxten ser ut.
Rids ca. 3 ggr/vecka á 1,5-2h. Westernskogsmulle
Nej inte direkt, brukar bli några veckor under de mörkaste månaderna.
7, Ålder, ras, höjd?
17år, Kallblodstravare, 159cm.
8, Övrigt + bild?
Världens goaste kille som tror sig vara max 3år och Hingst! Mattes klippa i tillvaron. :love:

Mina svar anser ett stycke nordsvensk och ett stycke fullblod.

På sommaren är det bete som gäller. Har mkt bra bete så behöver snarare begränsa det än att stödfodra. Om jag inte får tag på en mineralbalja brukar jag stödfodra med mineralpellets. Och givetvis saltsten fritt.
Nu denna vinter äter båda fri tillgång av hösilage i hagen. Nattetid får de så mkt hö de äter, brukar bli max 2 kg per häst. De får ca 5 dl betfor var/dag för att ha något att blanda ut mineralerna med.

Ca 14 timmar/dag. De går i relativt stora hagar i flock om 8 hästar.

Dygnet runt.

Så snart vädret tillåter. Brukar bli i slutet av maj/början juni. Brukar ta in dem i september men i år gick de ute till tidigt i oktober, det var så milt väder. Vi börjar dock cirkulera hagarna så snart gräset vuxit upp lite, så det inte blir en gräschock. Det kommer ju gräs även i vinterhagarna men det betas ju ner fort :p

Nordsvensken hobbyrids, mest i skog och mark. Har börjat fasa in mer och mer dressyrjobb på bana, uppsuttet eller på töm. Han är överviktig så försöker hålla igång honom 6 dgr/v med hjälp av medryttare som har 3 dgr/v.
Fullblodet är nyköpt och inte igång, går mest skrittpromenader och longerar endel. Ska påbörja ridning när vi känner oss redo. Tanken är att han ska upp i mkt god kondition nästa år.

Nej, hästarna vilar när de/jag är sjuka, när vädret inte passar (kan inte rida när det är för varmt, det går ju bara inte), vid tappskor osv osv.

7, Ålder, ras, höjd?
Nordisen är 8 år, lite över 150 cm hög.
Fullblodet är 10 år och 167 cm hög.

8, Övrigt + bild?

Pojkarna på sommarbete:
24.jpg

Deras bruna flock :D (nu går de dock ihop med de andra 4 hästarna också, men de är fortfarande en egen, brun flock)
4.jpg

Senast ändrad:

Sommar: bete, 4dl betfor, salt och ev mineraler
Vinter: max givan i vinter blir nog ca 8kg hösilage, typ hö. 3dl betfor, mineraler, ev salt och havre eller annat kraftfoder.

7:00-16:00 när det är mörkt. Längre när det är ljust längre.

Dyngnet runt.

Olika i år blev det 1maj, Nästa år blir det nog mitten av juni.

Hon går nästan varje dag. Olika hårt, ungefär.

Nej, det brukar bli några dagar då och då.

7, Ålder, ras, höjd?
16år, fjording, ca 140cm

8, Övrigt + bild?
Värdens underbaraste häst!!!
http://www.pixbox.se/pic_show_id24245815.html

Han finns ju inte längre men kommer att behålla samma rutiner med blivande ny häst.

Fri tillgång på bra hösilage med en ts på 70-80. Lite havre, mineraler och b-vitamin (vid behov). I övrigt frukt och grönt o ett o annat knäckebröd.

Ca 22-23 h/dygn året om. Pysslar ca 1-2 h om dan, före o efter riding. Har lösdrift så hästarna går ute dygnet runt.

Samma som ovan.

Är som sagt ute dygnet runt året om. Men om vi nu ser till bete så går de på naturbete maj-okt ca. Äter då mao endast vad naturen erbjuder, samt ev. kraftfoder.

Regelbundet, med 1 vilodag/vecka ca. Ingen tävlingsnivå utan vardaglig ridning, lite AR och mycket ridning ute i terrängen.

Nej.

7, Ålder, ras, höjd?
Han var 11, vbl travare, 158cm.

8, Övrigt + bild?
Så såg han ut: http://pets.webshots.com/photo/1429944304072498317DaqfMm
En bit av hagen: http://pets.webshots.com/photo/2504548540072498317nMowcz?vhost=pets

vinterhalvåret: 17-18 kg hösilage, 3 nävar krafft grund och 1 näve müsli + lite extra tillsatser. sommarhalvåret: ca 12 kg hösilage och kanske 1 kg krafft grund + ½ kg müsli.
6 timmar
samma lite mer kanske
går inte på bete
dressyr och skogsridning några gånger i veckan
inte helvila men kommer endast skrittas i typ 2 veckor i vinter
7, Ålder, ras, höjd?
oldenburgare 11 år 165 cm sto
8, Övrigt + bild?

PREn: Har fri tillgång till hö dygnet runt. Äter även lusern hack samt kraft, musli, betfor och mineraler. Ingen havre för att han blir lite väl het i huvudet då :angel:
Kallblodet: Går på lite ransonering, äter 7 kg hö/ dag uppdelat på små täta givor. Äter också havre, lite betfor samt mineraler.

Ingen av hästarna går på bete på sommaren, men självklart ute på stora ytor (på slagen äng).

Om vädret är bra från ca 07.00- 20.00.

ungefär samma som på vintern. Kanske ute lite senare om vädret är bra och om de inte plågas av insekter osv.

De är inte ute dygnet runt.

Bägge tränas i dressyr. PREn tränas med högre krav då han är yngre. Kallblodet rids eller körs lättare dressyrarbete ca 5 dagar i veckan. Han är 23 år.

Möjligtvis en kortare period i vinter om underlaget är dåligt..

7, Ålder, ras, höjd?

10 år, PRE, hingst, 168
23 år, kallblodstravare, valack, 155

8, Övrigt + bild?

PREn

23632824.jpg

23934908.jpg

Kallblodet

23470515.jpg

Sommar
Går ute dygnet runt o får lite gott när han motioneras

Just nu
Morgon: 2 dl havre, ½ dl vetekli, ½ dl uppblött betfor + några kg hö ute hagen
Kväll: 8 dl havre, 2 dl vetekli, ½ dl mineraler, 2 dl betfor, ½ dl flytande B-vitamin, 3-4 kg hö.

Vinter
Förmodligen samma mängd kraftfoder, men ökning av grovfodret till 10 kg/dag.

För det mesta ca 10-14 tim.

24 tim om dygnet.

brukar bli runt maj

Rids ca 5 ggr/veckan. Uteritter, dressyr, hoppning, terräng, tömkörning mm.

Nej, inte direkt. Men såklart varvas det med lugna veckor.

7, Ålder, ras, höjd?
17 år, kallblodstravare, ca 157 cm.

8, Övrigt + bild?
väldigt mysig pålle. min drömhäst! :love:

29sept029.jpg

Vinter = Fri tillgång på hösilage. 3 L Bailys musli, 1 L havre + mineraler och salt. Sommar = Gräs och ibland tillskott med Lusern och musli beroende på arbete och grästillstånd.
8-16
Dygnet runt
När det torkat upp från vårblasket och blivit varmare på nätterna. Brukar vara i början av juni.
Varierande, mest dressyr och uteridning. 1-2 timmar 5 dagar i veckan + arbete från marken.
Han står alltid någon månad på våren då jag tror han har det jobbigt med pälsfällningen och blir super irriterad på skänklarna.
7, Ålder, ras, höjd?
10 år, Danskt Varmblod, 178 cm.
8, Övrigt + bild?
Min älskade bebis! :love:

Här ropar han på sin flickvänn :angel:
Bild120huvud.jpg

Under sommarhalvåret får ingen av mina hästar något tillskott om inte behov finns, nästa sommar är det mer träningar, dags för att tävla och fölning så då får de utöver grönbetet extra kraftfoder. Extra hö under övergångsperioderna.
Under vinterhalvåret äter de mellan 9-13 kg hö/dag beroende på häst. De har fri tillgång men det är ungefärligt mått på vad var och en får i sig/dag. De får i dagsläget även en müsliblandning, betfor, äpplen och morötter och en av dem även extra avelspellets.

Under vintern går de i hagen mellan 07.00 och 21.00. Därefter tas de in i stallet för utfodring.

De börjar gå ute dygnet runt i april och fortsätter med det till september/oktober beroende på väder.

Se ovan

De rids mellan 3-5 dagar i veckan och då väldigt varierande i skog och mark, dressyr,hoppning, galoppträning, klättring, simning osv.

De vilar minst en månad under sommar/vår och ca två veckor december/januari. Utöver det sätts vila in när jag känner att hästen behöver hämta sig, ev. backa ett steg, tänka och sätta nya övningar och hjälper.

7, Ålder, ras, höjd?

*Valack 4 år, PRE/sv. halvblod, ca 157 cm.
*Sto 17 år, arab, ca 143 cm.

8, Övrigt + bild?

picture.aspx

picture.aspx

Asså jag bara undrar ni som har ute dom så länge på vinterhalvåret om ni har lampa utomhus, verkar ju bli väldigt mörkt för hästarna :S :O

Nu under vintern får de 8-13kg hösilage per dag, den ena får ett halvkilo krafft musli för hullet också. Under sommaren får ponnyn som vanligt då han haft fång, går inte på gräsbete. Travaren äter gräs och får tillskott i form av kraftfoder om det behövs, han tränas för start.

Ca 8-10 timmar. Tiden ökar när det blir ljusare. Går aldrig in innan 15.00

Dygnet runt. Går in vid långvarigt regn för att torka, sen ut igen.

De går på bete från maj ungefär, beror på hur betet växer och väder. De går aldrig på helledigt under sommaren, går ute dygnet runt men jobbas.

Ponnyn går nästan ingen ting för tillfället. Ska igång i sommar, motionsridning mest, ska försöka hinna med fem dagar i veckan.
Travaren har haft viloperiod och ska igång nu för att kvala i sommar. Så han ska gå tre gånger i veckan motionskörning/ridning till en början.

har blivit en dryg månad nu pga odugligt underlag att träna på (fruset, ingen snö). Sen blir det ingen vila ;) Men enstaka veckor under betet brukar jag bjuda på.

7, Ålder, ras, höjd?
Ponnyn: 22 årig NF/arabvalack, d-ponny
Travaren: Varmblodsvalcak 160cm 8år

8, Övrigt + bild?
inga bilder på den här datorn tyvärr

Ponnyn: Fri tillgång till hö nu på vintern, 1 kg lusern och några nävar hippo alfa grow. Sommarbete
Unghästen: Fri tillgång till hö, nästan 2 kg lusern och 0,5 kg hippo alfa grow. Sommarbete
Går ute från kl 6 på morgonen till kl 19
Ute dynet runt
omkring maj-juni
Ponnyn är triangelmärkt så det blir bara lugna turer i skogen några dagar i veckan. Unghästen tas ut på promenad ca 2 ggr i veckan.
Under vintern när underlaget är odugligt och någon månad under sommaren.
7, Ålder, ras, höjd?
Ponnyn valack 18 år, korsning, 138 cm i mkh
Unghästen hingst 2 år, korsning, ca 145 cm i mkh
8, Övrigt + bild?
Ponnyn
25848953.jpg

Unghästen
25782616.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 375
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
669
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V