Hur har det gått med fånghästarna?

Sv: Hur har det gått med fånghästarna?

Min welshponny hade kraftig fång i våras. Åt först fenylbuttazon i 15 dagar och sedan Metacam i ytterligare 20.

Han repade sig och för ca 6 veckor sedan blev han igångsatt igen med lättare ridning.

Tyvärr dummade sig min sambo för två veckor sedan och slängde in enorma mängder äpplen i hagen till honom med resultatet att 24 timmar senare hade han fått fång IGEN! ( Någon som vill köpa en billig sambo?)

Nåväl det är inte lika kraftigt som förra gången, men veterinären skrev bara ut Metacam för 5 dagar. Efter dessa hade han först inga symptom alls i ca 3-4 dagar men blev sedan sämre igen. Ska nu äta Metacam i ytterligare tio dagar.Jag känner det som att distriktsveterinärerna är ovilliga att behandla honom överhuvudtaget tyvärr . Men om man själv rent ut ber om deras åsikt i en ev avlivningsfråga så slingrar dom sig.

Vi har ialla fall i går låtit gräva ett begravningshål när ändå grannen var här och grävde avlopp. ( Lugn vi har tillstånd för hästbegravning). För om det nu är så att han inte har repat sig efter dessa tio dagar så avlivar jag honom.

Dels är han gammal (27 år) och dels orkar jag inte slåss med veterinärerna här som jag upplever som ointresserade. Det är jättejobbigt eftersom jag inte vet om jag klara av att se honom repa sig igen, vara frisk i ett halvår och sedan sjukna igen pga någon bagatellsak.

Problemet är att när han är frisk så är han JÄTTEFRISK! Extremt bra skick för sin ålder enligt veterinären. Men han kan inte föda sig på enbart hö och blir lätt mager. Det har iofs gått bra hela sommaren att ge honom foderjäst och luzernhack istf kraftfoder.

SUCK!

/KT

Usch, det låter ju inte kul alls. Hoppas att ponnyn repar sig! *håller tummarna*

Ja och ioch med att han är så gammal är han utförsäkrad också så jag kan inte ta hjälp av klinik pga av att det inte finns pengar till det. Att betala distriktsveterinären ca 1000:- för att dom kommer ut och behandlar plus medcinenklarar vi av ( medicinen kostar 75:-/dag).

Men som sagt jag har inte jättestort förtroende just nu för distriktsveterinärerna här. Den som jag varje gång BER om att ska komma hit kommer aldrig trots att jag speciellt frågar efter honom. Utan dom skickar varje gång olika folk. Väldigt tråkigt och jag funderar starkt på att byta till lämplig privat veterinär. Enda bra med distriktarna är att dom fakturerar så att man kan betalar räkningen när man fått lön och inte behöver ha pengarna i handen.

Argh. Jag vill att min häst ska bli bra NUUU!

DEThär året har varit skitjobbigt för mig för i februari dog min far och sedan ca en månad efter dog min andra gamla ponny som jag haft sedan jag var liten. Min welshponny har jag haft sedan han var 6 månader dvs nu i 26 1/2 år. Varför måste alla jag älskar tacklav och dö på en GÅNG!!!!!!!

/KT

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 044
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka