Hur har det gått med fånghästarna?

M

Millz

Hur har det gått med konvalecensen av 'årets fånghästar'? Vi var ju en hel del som satt här i somras och förundrades över både det ena och det andra gällandes fången och dess rehab.

Min egen är väldigt lugnt igångsatt och visar ingen hälta/orenhet. Vi har avancerat oss till promenader men ingen ridning än (planen är att röntga först).

Vilka av er röntgade? Visade plåtarna på rotationer eller sänkningar?

Sv: Hur har det gått med fånghästarna?

Hej
är ganska ny skribent så jag har inte varit här i våras då fången slog till.

Men min lilla treåring Misty åkte på fång i våras :cry:
Jag satte henne på omedelbar boxvila och vet kom ut och gav butta. Hon stod sedan i box två veckor och i sjukhage 3 veckor. Sen fick hon gå över i grushage. Efter någon vecka nerbetad vinterhage och efter ytterligare någon vecka nerbetad sommarhage några timmar/dag som utökades succesivt tills hon gick i den dygnet runt.

Var och röntgade henne i slutet av juli och plåtarna visade helt normala förhållanden. Paralella kanter hovben/hovvägg och alltså ingen rotation. :)

Satte igång henne för ca två veckor sedan i samma veva som jag stallade in. Märkte att hon såg lite mysko ut, lite stel. Inga fångsympton alls. :confused:

Hade equiatrikern ute igår och hon var väldigt spänd i bakdelen vilket antagligen kommit som en följd av att hon överbelastat bak pga fången. Eftersom bak var så spänd och hög så kan hon ju inte få upp fram. Så nu har hon fått massage så får vi se vad det leder till. Ska köpa en BoT ryggvärmare också.

Men annars verkar hon så gott som frisk (peppar,peppar) Det enda som sagt som hon har haft problem med är att hon har varit spänd. Men det hoppas jag ska bli bättre nu.

Min gammeltant fick ett fånganfall i juni - 04.
Vi har klarat oss hitills, visserligen rids hon inte men hon ser fin ut och rör sig bra.

Min häst som fick fång i början av juli verkar ha klarat sig bra. Jag har inte röntgat, men två veterinärer och en hovslagare har sagt att hon ser okej ut. Jag vet att de inte kan se in i hovarna, men hon verkar pigg och kry, så jag väljer att lita på deras omdömen.

Vi har kommit igång med ridning på lite mjukare underlag samt körning. Vagnen är en klar favorit, så den kommer vi att använda mycket tills vi tror att hon är helt återställd på alla sätt.

Hon stod inne i box en vecka efter fånganfallet. Fick sedan gå i pyttehage (i princip helt utan gräs) som utökades undan för undan (både tid i hage och storleken utökades). Hon går nu fortfarande i rasthage, men stor nog för att springa, med pyttlitet gräs (får fjolårshö i stället).

Min ponny fick fång första gången den 31 maj. Han är nu i full gång skritt, trav och galopp. Men får inte börja hoppa förrän i februari nästa år.
Han har 1 mm rotation på hö fram och 3 mm på vä fram. Var och röntgade i Helsingborg i förra veckan igen och det ser stabilt och bra ut. Veterinären tyckte att vi skall börja trava lite på grusvägar. Som det har varit tidigare så har vi bara ridit där som är mjukt. Han går i en nerbetad hage. Hoppas allt går bra framöver. Lycka till ni andra med fånghästar.
Han stod inne 1 vecka, sedan ficka han en liten rasthage 1 vecka, sedan ökade vi på hagen efter hand.

Vill bara ge lite hopp till er som har det tufft:

Armada fick det värsta av fånganfallen förra våren-sommaren. Kraftig rotation och sänkning på alla fyra. Upptäckt tidigt men det var riktigt illa, lamellranden var redan bred och det såg riktigt illa ut.
IOM att han inte hade blivit återställd från första anfallet och att vi inte visste vad som hade orsakat det var det några skakiga månader.
Framhovarna växte snabbt och den yttersta hovväggen flöt utåt.
I fyra månader kämpade jag med fodret, sköljde hö och betfor på löpande band. Hemmahovis ruskade på huvudet åt mig, sjukhus-hovisen peppade på. Jag brevväxlade frenetiskt med hästägare, hovslagare, veterinärer och läkare från hela världen för att få råd, hopp och tröst
Armada fick sina nya skor för tio dagar sedan, hovarna börja komma tillbaka till det normala, lamellranden smalnar för varje verkning.
Armada är idag helt återställd! :banana:

Lycka till i höst!
/N

Min fjording fick fång den 20 juni vi valde att röntga och Lukas hade en hovbenssänkning på 36%. Han fick butta i två veckor men behövde inte boxvila , kunde gå i hage som vanligt om jag hade munkorg på.
Jag har börjat att rida för någon vecka sedan, började med att promenera på olika underlag och sedan ökade jag på med lugna skritturer. Nu rider jag som vanligt på alla underlag. Lukas får gå i hage med munkorg på samt en liten sandhage att få äta sitt hö. Han går in på nätterna.
Jag hade vetrinären hemma på återbesök för ett par veckor sedan och han tyckte inte att det skulle vara nödvändigt att ge kraftfoder, utan menade att det skulle gå bra med bara hö. Jag frågade om mineraler och vitaminer då? men han menar att det behöver man ej ge.
Vad ger ni era hästar som haft fång Lukas fick betfor+ havre+ shevinal+vitlök innan han fick fång.
Jag kommer inte att låta honom äta gräs i år vi får se hur jag ska göra nästa år, jag är så rädd att han ska bli sjuk igen.

Min islänning får hö, betfor, mineralslick samt saltsten. Ingen havre eller annat kraftfoder.

Min lilla häst fick fång för 2,5 veckor sen. Stod på boxvila i en vecka och gick sedan ut i rasthage. Hovslagaren har kollat fötterna två gånger sen dess och tycker det ser bra ut. har tömkört två gånger och körde en liten runda för ett par dar sen. Hästen är överpigg och haltar inte varken i skritt eller trav på grusväg, trots att hon är barfota. har precis övergått på full dos hö, dvs fri tillgång igen. Hur jag kan/ska göra med träningen vet jag inte, för jag har inte fått några råd alls om hur jag ska bära mig åt, eller hur länge jag ska vänta, hur mycket jag ska belasta :confused: :confused: . men hästen är positivt inställd till arbete. Ska ta och ringa vet idag när jag är hemma på vettiga tider tror jag.

armada skrev:
Vill bara ge lite hopp till er som har det tufft:

Armada fick det värsta av fånganfallen förra våren-sommaren. Kraftig rotation och sänkning på alla fyra. Upptäckt tidigt men det var riktigt illa, lamellranden var redan bred och det såg riktigt illa ut.
IOM att han inte hade blivit återställd från första anfallet och att vi inte visste vad som hade orsakat det var det några skakiga månader.
Framhovarna växte snabbt och den yttersta hovväggen flöt utåt.
I fyra månader kämpade jag med fodret, sköljde hö och betfor på löpande band. Hemmahovis ruskade på huvudet åt mig, sjukhus-hovisen peppade på. Jag brevväxlade frenetiskt med hästägare, hovslagare, veterinärer och läkare från hela världen för att få råd, hopp och tröst
Armada fick sina nya skor för tio dagar sedan, hovarna börja komma tillbaka till det normala, lamellranden smalnar för varje verkning.
Armada är idag helt återställd! :banana:

Lycka till i höst!
/N

vad har hon fått för skor ?

Vanliga järnskor, endast fram eftersom vi rör oss mest i skogen och på gräs.
(Han har haft sko fram hela tiden)

Med nya skor menade jag bara NYA skor :o ... tyvärr inget banbrytande ...

Vad har du gjort med hästen det här dryga året som det tagit för att få den återställd? Har du kunnat motionera, eller har det bara varit vila som gällt? Hur läker hovbenssänkning egentligen? Ursäkta alla frågor, men jag tycker det är väldigt intressant att höra så mycket som möjligt om fång, speciellt hur det fungerar efter det akuta anfallet.

Min häst hade början till fång i juli o fick butta o stå i grushage några dagar. Sedan hade hon munkorg på sig o gick i en hage med nerbetat gräs i. Är himla glad att jag upptäckte det tidigt för hon har föl o han behövde vara i en gräshage. Har börjat skritta lite lugnt nu o hon blir omskodd med lite tidigare intervaller än innan. Hon mår bra nu.

Min fick fångkänning tidigare i somras. Nu går hon i en liten helt nedbetad hage men hon får hö i stället. Inget kraftfoder men lite lusern som jag blandar vitaminer och mineraler med. Så fort hon får i sig gräs så är hon halt nästa dag. Tycker lite synd om henne i sin lille hage men det är ju bättre än att ha ont.

Min dotters ponny fick akut fång för ca 5 veckor sedan och blev i stort sett dödsdömd på klinik. Kraftig sänkning på båda fram. Bak röntgades aldrig.
Hem med antiinflammatoriskt i 3 veckor och fick boxvila första veckan då han inte ville gå alls. Därefter ut i hage helt utan grönt. Blev även verkad och skodd med specialbeslag. (Kraftigt verkad i tån och skon bak och fram med öppen tå och strålstöd.)
Röntgade honom igen i måndags och då hade hovbenet rest sig ganska mycket faktiskt! Verkar inte helt omöjligt att få honom återställd.
Dock LÅNG konvalicens (stavning?). Dttern får skritta honom lite grann fram till nästa besök hos vet och hovis om 8 veckor, men bara om han verkar vilja det själv. Tog ut honom idag en stund och han var pigg och glad och rörde sig bättre än på länge! :D

Mina fångpållar har klarat sig bra, den ena har inte haft nått anfall på ett år o den andra som fick sitt första anfall i Januari o 2 återfall i april-maj har klarat hela sommaren utan problem, dock har de bara gått i grushage o käkat hö.

ALLA NI MED FÅNGHÄSTAR, TA DET FÖRSIKTIGT NU NÄR DET BÖRJAR BLI FROSTNÄTTER.

Min ponny hör inte heller till vårens fångponnyer, men tänkte ändå berätta hur det går med honom.

I augusti 2004 fick han sitt andra fånganfall (var sjuk även året innan). Han var riktigt dålig och jag tappade hoppet om att han nånsin skulle bli bra igen, veterinären rådde mig också att börja fundera på att ta bort honom. Han hade kraftig rotation i framhovarna och fick stå med butta och boxvila i två veckor, sedan dess har han gått i hage och vilat ända till jul. Efter julen började jag sporadiskt att rida honom (jag bor på annan ort, hästarna uppstallade hos föräldrarna). Först lugnt i skritt, så småningom i alla gångarter. Under våren blev han riden bara ett par gånger i månaden och var pigg och väldigt arbetssugen.

Under sommaren har han så gott som bara varit på semester och gått i en nerbetad hage samt i en grushage.

Nu har jag stallat upp honom i staden igen och han är igångsatt. Han är frisk, väldigt fin i sina muskler och bättre att rida än någonsin.

Alla i stallet tror att jag skojar när jag säger att han varit nära döden och stått så gott som i 2 år efter fång. Han är verkligen i sitt livs form igen.

Men usch vilken pärs det är att gå igenom detta med sin häst. Och det går inte en dag utan att jag funderar om han har ont i sina hovar igen. Härom dagen stod han i hagen i några sekunder i typisk fångställning, och jag trodde att hjärtat skulle stanna i bröstet. :cry: Men tack och lov så fortsätter han att må bra.

Lycka till med era hästar!

Fånghästar är väldigt känsliga för gräs efter frostnätter. Har ingen bra förklaring på varför, men fång är ju en ämnesomsättnings/tarm sjukdom där hästarna är väldigt känsliga för foderbyten. Antagligen har gräs efter frostnätter större halter av det som fånghästarna är känsliga mot (socker, kolhydrater).

Sprettan skrev:
Fånghästar är väldigt känsliga för gräs efter frostnätter. Har ingen bra förklaring på varför, men fång är ju en ämnesomsättnings/tarm sjukdom där hästarna är väldigt känsliga för foderbyten. Antagligen har gräs efter frostnätter större halter av det som fånghästarna är känsliga mot (socker, kolhydrater).
Man har funnit att den typ av kolhydrat som man numera VET kan utlösa fång finns just i frostnupet gräs. Det omvandlas när gräset tinat framåt dagen, så man rekommenderar utfodring med hö elelr annat grovfoder i hagen på morgonen så att hästarna undviker att få i sig för mkt gräs innan det är upptinat igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka