Hur hanteras rädsla och ovilja hos en ung häst?

S

Storstrut

Hej alla duktiga hästmänniskor!

Jag har en fundering jag undrar om jag kan få nån klok kommentar till :)

Jag har just fått mitt nya femåriga sto som är väluppfostrat och mkt fint grundriden MEN rädd för kor! Fick ett problem i förra veckan när vi på vanliga vägen skulle förbi en hage som tidagare varit tom men då var full med kor. Hon stannade och tittade, blåste upp sig, ville vända och backade. Jag gick på (med skänkel och röst) framåt men kom inte långt. Provade då att berömma med röst och klapp med båda händerna (samtidigt som fortsatt stark skänkel) och då kom vi ca tio meter tills samma mönster upprepades igen. Hon var verkligen rädd och hjärtat slog som 17. Jag tänkte då att om vi bara står helt still i ca fem/tio sek så kan vi sen vända och gå hem, vilket vi gjorde. Till saken hör att hon började studsa lite och jag är superorolig att hon ska börja fundera på att resa sig...

Så igår så blev hon rädd för något på stallplan och snurrade runt och studsade igen. Då stod det ju massa bilar där så en kompis kom fram och tog henne i tygeln några meter och sen fick jag fram henne själv.

Nu till min fråga - är det rätt eller fel att gå på med spö i sådana här situationer dvs när hästen är rädd/stressad??? Testar hon mig? Hur gör jag för att hon ALDRIG ska ens tänka på att resa sig!? Vad tror ni om att hoppa av och leda förbi korna - tar hon det som att hon "vunnit" eftersom jag sitter av???

Tacksam för svar från en inte rädd men fundersam ny ägare...

Sv: Hur hanteras rädsla och ovilja hos en ung häst?

Jag har ett sto i samma ålder som är presic lika dan. Mitt sto är i och för sig väldigt skarp. Du ska absolut inte hoppa av om det är så att hon krånglar för då har hon vunnit och det kommer vara ännu svårare nästa gång ni kommer till samma ställe. Att gå på med spö är ingenting jag heller rekomenderar, men det beror på hur hon är som häst. Mitt sto skulle bara reagera med att skena, stegra och bocka tills hon fått av mig. Det jag brukar göra när hon backar är som du skrev, att gå på med skänkeln. Funkar inte de så står jag bara stilla med henne och väntar ut henne. Testar efter en stund att skänkla igen och då går hon antingen framåt eller fortsätter backa igen. Skulle hon backa så gör jag bara samma sak men väntar ytterligare lite längre innan jag skänklar. Och så håller jag helt enkelt på tills hon tröttnar och går frammåt. Men du kan få vänta VÄÄÄÄLdigt länge, så se till att du har gott om tid på dig. När hon sedan går frammåt så måste du se till att berömma mycket!!

När hon sedan gått frammåt några steg så brommsar jag henne själv, och hoppar av. Vilket gör att jag har vunnit. För om du låter henne fortsätta gå så kommer hon förr eller senare stanna igen och du får börja om.

När jag har gjort på detta sätt så har det gått bra för mig i alla fall. Att skritta ut på henne stegvis alltså och alltid sett till att vinna över henne innan jag hoppar av.

Blev lite flummigt men hoppas du förstår vad jag menar :)

Nu till min fråga - är det rätt eller fel att gå på med spö i sådana här situationer dvs när hästen är rädd/stressad??? Testar hon mig? Hur gör jag för att hon ALDRIG ska ens tänka på att resa sig!? Vad tror ni om att hoppa av och leda förbi korna - tar hon det som att hon "vunnit" eftersom jag sitter av???

Tacksam för svar från en inte rädd men fundersam ny ägare...

Vad tror du själv ang. att gå på med spö för att bota rädsla? Det får ju motsatt effekt, du bekräftar för hästen att obehaget finns där och skapar ytterligare obehag.

Jag tycker du tänkte rätt när du lät henne stå stilla och fundera och hon fick beröm när hon tog det och lyssnade på dig.

bästa sättet att inte skapa tanken hos hästen att resa sig är ju just att skapa bekräftelse på att det inte är farligt, inte att gå på den ännu mer när rädslan är som värst.

ang. att hoppa av och leda beror det helt på vilken häst det är tycker jag. själv gör jag det ALDRIG. vissa hästar funkar det på, medans andra tar det som att de sluppit ifrån ngt jobbigt och sen stannar de oftare och oftare. beror på individen som sagt.

Jag skulle inte heller gå på med spö. I mitt fall skulle jag inte heller gå på speciellt hårt med skänklar (om det var någonting hon var rädd för.)

För det första så fokuserar jag på någonting annat än nu tex kossorna. Sen tänker jag lungt och fint förbi och frammåt. Om hon stannar är inte hela världen. Väntar hellre ut henne i lugn och ro och visar att det inte är farligt.

Du kan ju aldrig garantera att en häst inte reser sig. Men om du är superorolig över att hon ska göra det så är mitt bästa tips att försöka glömma rädslan hemma. Om du tänker "bara du inte reser dig" så tror i alla fall jag att hästen känner av det som "vadå resa mig, ja kanske det."

Har själv en ung dam i samma ålder som din. Hon är otroligt bussig o samarbetsvillig, men väldigt ängslig o lättskrämd. Hennes absolut största fasa här i livet är stenar, och sådana finns det gott om i omgivningen. Jag löser problemet genom att ha en snäll hästkompis med på uteritterna. Jag uppmuntrar min häst att gå först, vilket vi alltid gjort för övrigt. Men när det är alldeles för läskigt så går kompisen före. Dock går hon först mer o mer nu förbi läskigheterna, när hon stannar så driver jag på med skänkeln o berömmer MYCKET vid minsta ansats framåt. Vi tar det lugnt, försöker undvika att "tvinga" henne förbi det farliga. Huvudsaken är vi alltid kommer framåt.
Jag tycker det verkar som om du hanterade situationen med din häst på ett lugnt sätt. Personligen hade jag aldrig använt spö i en dylik situation, tror att det stressar upp hästen ännu mer. Det är bättre att ta det lugnt, använd skänkel o ev draghjälp, ge mycket beröm o uppmuntran.

Jag upplever att jag har bättre kontakt med min ängsliga dam från ryggen o jag hade inte suttit av i en sådan här situation.

Lycka till med din häst! Lugn o tålamod

Tack alla snälla som svarat!! :)

Jag har själv tänkt PRECIS som ni, men fått rådet från flera att förstärka med spö för att på alla möjliga vis få henne framåt. Det är det jag vänt mig negativ till, varför stressa upp henne mer - även om hon kanske skulle "skrämmas" förbi och man då "vinner" för att hon har gått förbi, men till vilket pris liksom...???

Mitt sto är inte direkt skarpt, men är tex hög i rang och vet vad hon vill men är som sagt mycket väluppfostrad. Så jag blir bara orolig att hon utnyttjar mig som en ny ägare och som då kanske är lite "artig" mot henne kanske :) Jag är rätt snäll/mjuk/vill samarbeta mer än tvinga även om jag också kan vara extremt envis :)

Helt rätt också med tanken att "vadå resa sig - ja kanske det", helt rätt!!! :)

TACK återigen!!!!!

Planera in en koträningsdag.

Gott om tid, ljus och inte en trött och hungrig matte. Rid mot korna när det tar stopp, backa av en bit och stå kvar. Sjung en sång och titta på fåglarna. Sen sätter du ett kriterie.

Hur ska hon uppföra sig för att få gå härifrån? Är hon allvarligt bajsrädd kanske det räcker med att stirra ut kossorna på säkert avstånd. Eller så bestämmer du dig för att idag ska vi förbi.

Bestämmer du dig för att ni ska förbi så är det viktigt att ni just kommer förbi. Har du däremot bestämt att "Idag gäller tre meter från kossa", då är ju målet vunnet redan där. Målet är att bygga självförtroende utan att utsätta sig för saker man inte klarar.

Vanligt hederlig haubutering, vanligt inom psykologin för att bota fobier.

Haha ja "bajsrädd" är hon inte - förra ägaren fick henne förbi kor (fast hon sa att hon är rädd) och granne med hennes gamla hage gick kor så hon borde ju EGENTLIGEN vara lite van, men det var ju där och då menar jag. Hon har bara bott på ett enda ställe tidigare så att en rädsla som fanns där redan då är ju inte konstig att den förstärks på ett nytt ställe!!:crazy: Men så förbi borde kunna vara målet tycker jag!! Däremot blir det nog med draghjälp ett par gånger först!!

Och en ljus, solig, fågelkvittrig dag precis efter ett mål mat är nog helt rätt taktik!!! :laugh:

Tänk efter hur du själv skulle reagera.

Om någon spöade dig till att ta tag i en stor äcklig spindel tex. Vad skulle du göra då? Hur skulle det kännas?

Såklart kan man inte spöa fram en rädd häst.

Om du vet att ni närmar er ett område där hon kan bli osäker så sitter du av lugnt och fint, sedan låter du henne ta sig förbi i den takt hon vågar själv. Kör gärna advance-and-retreat, gå fram lite mot det farliga, vänd bort. Slappna av och konstatera att hon överlevde. Gå fram igen, vänd innan det blir för mycket för henne, slappna av, andas och igen.

Hon måste lära sig att hantera dessa situationer, och det gör hon bäst med en trygg människa som visar henne hur hon ska göra, och att det inte är farligt. Att hon får lov att vända om det är outhärdligt läskigt, och att du aldrig tvingar in henne i en situation där hon är livrädd. Låt det ta tid nu, så tar det ingen tid sedan.

Min häst är precis som din. Ko-skräcken sitter djup i honom och dessutom finns det köttätande halmrundbalar som är livsfarliga. Min häst är oerhört hård i skallen och har han fått för sig något då får man kämpa för att få förbi honom. Men då jag är rätt liten och han är stor så har jag inte en chans att gå emot honom med spö.

Det finns stunder då han inte är rädd utan bara testar ledarskapet och då hade säkert en mycket tuffare ryttare valt att ta faijten. Men jag tar faijten på ett annat sätt. Jag väntar ut honom och precis som någon annan så låter jag honom backa men så fort han stannar så skänklar jag honom.

Ibland hoppar jag av och leder förbi honom och detta har absolut inte alls inverkat på honom negativt för nästa gång kan han lika gärna gå förbi med mig på ryggen.

Sist vi var ute så fick han ko-vibbar men som tur så valden han ett ställe som gjode att han var omringad av faror vilket gjorde att han var tvungen att gå framåt trots att där stod kor för så fort han backade så stod där ännu en annan ko :D:p Så han fick faktiskt övervinna sin rädsla helt utan mig för han ville ju hem.

Gissa vilket ställe jag ska rida till nästa gång :devil: Det var helt perfekt för bilar kunde passera oss helt utan problem medan han stod där och funderade.

Däremot så berömmer jag INTE honom när har gör rätt för han är fortfarande så skärrad när han väl kommit förbi så det är ju då det skärrade tillståndet jag förstärker med beröm. Jag är i stället jättelugn jag tom gäspar och försöker slappna av så mycket som möjligt. Jag berömmer min häst de gånger då hela han är avslappnad och går förbi utan problem.

Lärde mig detta av Mannen som talar med hundar.

Kan bara säga det att min häst har haft en period med ko-skräck och jag har aldrig slagit förbi henne med spö och hon är numera inte alls speciellt rädd, kan titta på dem och ibland takta lite förbi men det är ungefär allt.
Fick henne till och med att gå fram och hälsa på kor genom att berömma och låta positiv på rösten.

Jag sitter aldrig av min häst om det inte innebär fara för oss att jag är kvar på ryggen. T.ex. om min häst blir så blockerad att hon håller på att backa ner i ett dike och inte går att få fram till något pris, då kan jag kliva av för att få bort henne därifrån.
Det har dock bara hänt EN gång på alla år, och hon var inte riktigt sig själv den gången.

Var lugn, positiv, bry dig inte om korna mer än att ni rider förbi och efter hand kan ni kanske stanna och titta på dem lite mer.

Du har ingen som kan hjälpa till som draghjälp en häst som inte är rädd för kor som kan gå med??

Jag skulle inte använda spö.

Jag skulle oxå pröva att om det inte börjar ge sig att jag ist för att rida går redan från början för då är det ju inte som om du har hoppat av för att hon har bråkat, och kan få lite mer mod när du står brevid, men sen är det nog mkt från häst till häst om det funkar. På min skulle det funka då han aldrig blockerar och ska springa över mig utan om jag är med på marken så blir han mkt modigare och skulle följa mig runt jorden om jag frågade. Medan en annan häst som jag hade skulle jag inte ens tänka den tanken att gå med honom för då skulle jag bli mos. Så det är ju från häst till häst.

Tack alla snälla som svarat!! :)

Jag har själv tänkt PRECIS som ni, men fått rådet från flera att förstärka med spö för att på alla möjliga vis få henne framåt. Det är det jag vänt mig negativ till, varför stressa upp henne mer - även om hon kanske skulle "skrämmas" förbi och man då "vinner" för att hon har gått förbi, men till vilket pris liksom...???

Mitt sto är inte direkt skarpt, men är tex hög i rang och vet vad hon vill men är som sagt mycket väluppfostrad. Så jag blir bara orolig att hon utnyttjar mig som en ny ägare och som då kanske är lite "artig" mot henne kanske :) Jag är rätt snäll/mjuk/vill samarbeta mer än tvinga även om jag också kan vara extremt envis :)

Helt rätt också med tanken att "vadå resa sig - ja kanske det", helt rätt!!! :)

TACK återigen!!!!!

i motsats till några andra som skrivit så tycker jag att det inte är fel att hoppa av och gå förbi. det handlar inte om att vinna utan om att en häst är rädd. Jag har med ganska många hästar hoppat av och lett förbi och bara några gånger senare har vi kunnat rida förbi. En häst "bråkar" väldigt sällan utan orsak, ibland kan det var motiverat att sitta kvar men i de flesta fall och i det här fallet har det inget med dominans att göra utan med att stärka relationen mellan dig och din häst. Behöver hon stöd för att våga var inte rädd för att ge henne det. Undvik spö och skänklar. man kan lägga på skänklarna som stöd, men pressa henne inte. Lirka och uppmuntra istället med ord och smekningar på halsen.

I flörlängningen skulle jag tro att din häst skulle må bra av att bli ledd på tur mycket, lösträning i paddock med dig för att stärka relationen så hon är trygg med dig. Kanske även miljöträning i paddock.

lycka till!

Senast ändrad:

Håller med, det där med att hoppa av och inte är ju väldigt individuellt.

På min häst som förr var väldigt osäker så var det enda sättet om han vart riktigt rädd, annars kunde han studsa, resa sig, försöka sticka ect.
Han behövde ha en trygg ledare att följa efter, då gick det bra.
Nu när jag haft honom ett tag så har han byggt upp ett större självförtroende och blir inte längre rädd för så mycket, men om han blir det så funkar det mest att prata lugnande med honom och bara ta det lugnt.

Jag skulle ALDRIG gå på med pisk på en rädd eller stressad häst, man måste ta hänsyn till att en stressad/rädd häst dels inte kan lära sig nya saker och dels vill följa sina instikner dvs fly. Det bästa man kan göra är ju att "bryta" få hästen att slappna av och börja andas, om man då behöver sitta av så får man göra det.
Sen är jag sån som aldrig "går på" med pisk, jag rider med pisk för att kunna förfina framåtdrivande hjälper samt kunna flytta ex rumpan med ett mjukt pet.
Men där är ju alla olika, så är det ju.

Det är viktigt att skilja på när hästen är "trotsig" och när den helt enkelt är rädd.

edit.
med att prata lugnande menar jag att man är lugn och positiv.
Blir det för mycket såååååjaaa det är inte farligt såsåså då verkar man ju själv lite rädd om ni förstår hur jag menar, och det smittar av sig på hästen.
Men om man säger mer bra, duktig du är, det var ju en baggis det där! och låter positiv så fungerar det jättebra, iaf på de rädda hästar som jag tränat.

Senast ändrad:

Fast ingen här har väl skrivit att det är fel att hoppa av? Vi har skrivit hur vi själva hade gjort o med våra egna hästar. Personligen har jag alltid haft lite "nerviga" hästar o har dålig erfarenhet av att sitta av. Jag gjorde så med en häst jag hade för många år sedan o nästa gång vi sågs var hemma i stallet. Ingen höjdare direkt...
Min nuvarande häst kan jag lugna betydligt mer effektivt från ryggen, skulle jag hoppa av henne så fort hon blir rädd så skulle jag snart bli en riktigt hyfsad gymnast, skulle med andra ord inte få göra annat än sitta av o sitta upp. Jag vill att hon är lugn med mig på ryggen, att hon upplever att matte på ryggen är en trygghet.

Däremot har ingen här avrått TS från att hoppa av SIN häst, precis som att man knappast kan råda TS att hon SKA hoppa av när hennes häst blir rädd. Det är något som TS måste avgöra själv utifrån den aktuella situationen o hur hennes häst reagerar. Ingen av oss har sett hennes häst eller hur den beter sig.

Jag skulle aldrig gå på med spö, nu äger jag förvisso inget heller men iaf. Jag kan bara ge ett tips. Jag hade själv en Isl.valack som var skräckslagen för kor. jag hoppade av en gång för att leda förbi honom för jag trodde han skulle känna sig tryggare då, vad händer? jo han sliter sig och drar i panik. Nu stannade han och väntade in mig ett par km därifrån men det kunde trots allt hänt en olycka med intrasslade ben i tyglar, bilar osv.

Jag tränade honom med ridsällskap, en trygg hästkompis fick gå mellan oss och korna efter några gånger fick ridsällskapet rida framför. Nu kan man rida förbi kor även om han är spänd.

Beröm tala lugnt men sitt inte av i situationer där hon blir rädd. Får hon panik kan du omöjligt hålla henne kvar när du hanterar henne från marken. Är du rädd att hon ska resa sig får du väl prova med något typ martingal, vet inte hur mycket de hjälper men det finns säkert flera här inne som vet mer om sån utrustning än mig.

Jag använder liksom knappt pannband etc ;)

Fast ingen här har väl skrivit att det är fel att hoppa av? Vi har skrivit hur vi själva hade gjort o med våra egna hästar. Personligen har jag alltid haft lite "nerviga" hästar o har dålig erfarenhet av att sitta av. Jag gjorde så med en häst jag hade för många år sedan o nästa gång vi sågs var hemma i stallet. Ingen höjdare direkt...
Min nuvarande häst kan jag lugna betydligt mer effektivt från ryggen, skulle jag hoppa av henne så fort hon blir rädd så skulle jag snart bli en riktigt hyfsad gymnast, skulle med andra ord inte få göra annat än sitta av o sitta upp. Jag vill att hon är lugn med mig på ryggen, att hon upplever att matte på ryggen är en trygghet.

Däremot har ingen här avrått TS från att hoppa av SIN häst, precis som att man knappast kan råda TS att hon SKA hoppa av när hennes häst blir rädd. Det är något som TS måste avgöra själv utifrån den aktuella situationen o hur hennes häst reagerar. Ingen av oss har sett hennes häst eller hur den beter sig.

och jag ahr verkligen itne sagt något annat :laugh: varför dyker alltid denna diskussion upp på Buke? Jag skrev vad jag tyckte, precis som alla andra gör. några inlägg innan hade skrivit om att inte hoppa av. Det är såklart folk har rått TS diverse saker, varför skriver man annars i tråden? man skriver det man anser mer eller mindre direkt. Sen är det självklart att TS får avgöra vad hon vill göra och vad som apssar hennse situation bäst.

Du behöver inte försvara det du tycker och gör, du gör vad som funkar på din häst och du behöver inte känna dig påhoppad av att jag skriver och tycker något annat. jag skrev inga namn eller något specifikt inlägg, jag skrev det jag tyckte, precis som du!

så lägg ner det här, är så trött på såna här inlägg hit och dit.

*grinig*

Min häst var rädd för kor förut (hon försökte springa iväg när hon såg kor på 50-100 meters håll).
Vi flyttade i mars till ett stall där det finns gott om kor.
Att jag är rädd för kor gjorde det ju inte bättre.

Hon och en kompis gick med korna en kort sväng i somras, sen dess har hon inte ens tittat på korna när vi rider förbi dom.
Hon är 5 år.

P8310024-1.jpg

:D

Som tidigare sagt - spö är inte att rekommendera.
Varför inte gå på en promenad och titta på korna? :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 718
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 826
Senast: BobberiBoo
·
Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Leoni
·
Träning Jag är så frustrerad och behöver hjälp. Har en 11 årig valack som för ca 2 månader sen började bete sig illa ute. Det börja med att han...
Svar
18
· Visningar
1 620
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama