Hur hanteras patientinformation ’internt’?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare vtok
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 347

vtok

Trådstartare
Jag snubblade över det tydligen finns en messenger-funktion i (vissa?..) journalhanteringsprogram inom vården tex cosmic messenger.

Jag är -- uppenbart -- inte insatt övht i hur såna program används o funkar o har aldrig
eg ens tänkt på det -- men den lilla överblicken som ges via google antyder -- som jag tolkar det -- patientinformation tydligen kan skickas lite ’hej vilt’ inom hela organisationen?... Är det så? Kan alla dessutom se meddelanden i ngn slags gemensam inkorg?

Jag har f n en läkarkontakt o fattar om hen tex behöver konsultera kollegor i ärenden -- men jag trodde inte information om vem personen är i samband med såna diskussioner hanterades öppet o helt ’icke-avidentifierat’?... typ som vemsomhelst väll inte får gå in o läsa en journal?

Jag känner tex personer som jobbar på samma klinik som min läkare -- som jag inte vill ens ska ha ngn kännedom om min blotta existens där..
Är dethär ngt jag bör ta upp med läkaren direkt då?

Eller har jag tolkat allt helt Jättefel?

Med Messenger i cosmic skickas meddelandet till utvalda personer eller funktioner (t ex kan alla sekreterare på en enhet ha gemensam inkorg) men ingen kan gå in i någon annans inkorg.
Man kan skicka med personnumret eller länk till journalanteckning om man behöver.

Det är alltså inte något som är öppet utan enbart den som det är avsett för kan läsa den skickade informationen. Om det funkar annorlunda i andra journalsystem vet jag inte.

Med Messenger i cosmic skickas meddelandet till utvalda personer eller funktioner (t ex kan alla sekreterare på en enhet ha gemensam inkorg) men ingen kan gå in i någon annans inkorg.
Man kan skicka med personnumret eller länk till journalanteckning om man behöver.

Det är alltså inte något som är öppet utan enbart den som det är avsett för kan läsa den skickade informationen. Om det funkar annorlunda i andra journalsystem vet jag inte.

Tack :)!

Men hur brukar det funka när info delas? Kan min läkare ’på eget bevåg’ alltså utan mitt samtycke skicka info om mig till ’vemsomhelst’?

Somsagt jag fattar läkare tex hjälper o rådgör med varann -- endel är väll under utbildning med -- men jag behöver inte noja för mina bekanta -- med andra professioner -- riskerar få mer eller mindre detaljerad info om mig utan min vetskap? Även bortanför skriftlig info -- utan som under tex avdelningsmöten eller ngt?

I vårt journalsystem finns också meddelanden men de är kopplade till patienten och ingen kan gå in och läsa utan att det loggas, dvs man måste ha en patientkontakt. ”Vem som helst” kan förvisso gå in och se dem men det får man ju inte så i så fall gör man sig skyldigt till ett brott.

Det skickas för övrigt inget ”hej vilt” utan det är mer konsultationer, för kännedom eller påminnelser om att diktera etc.

Mer privata grejer sköts via mail eller på annat sätt och där ska inga patientuppgifter förekomma.

Men hur brukar det funka när info delas? Kan min läkare ’på eget bevåg’ alltså utan mitt samtycke skicka info om mig till ’vemsomhelst’?

Somsagt jag fattar läkare tex hjälper o rådgör med varann -- endel är väll under utbildning med -- men jag behöver inte noja för mina bekanta -- med andra professioner -- riskerar få mer eller mindre detaljerad info om mig utan min vetskap? Även bortanför skriftlig info -- utan som under tex avdelningsmöten eller ngt?

Nej, det är inget jag anser du behöver oroa dig över! 🙂

Nej det är absolut inget som sker till ”vemsomhelst”. Man kollar alla loggar i journalsystem och det är olagligt att kolla i journaler man inte ska ha tillgång till.

Konsultationer kan ske avidentifierat eller identifierat, det beror nog på ärendet. Men du kan vara lugn i att det bara sker om det är nödvändigt för din vård.

På avdelningsmöten pratar man inte om patienter.

Stort tack för era svar :)!

Konsultationer kan ske avidentifierat eller identifierat, det beror nog på ärendet. Men du kan vara lugn i att det bara sker om det är nödvändigt för din vård.

O ang sista meningen här så jo -- det inser jag ju. Men säg min läkare känner behov av konsultera profession x -- så jag lägger mig inte i den bedömningen -- men ser en miljon ggr hellre hen då går till ngn annan än ngn som jag som patient har en privat relation till.

Därav mina undringar om hur ’öppet’ det funkar o hur mkt -- detaljerat -- den patientansvarige läkaren pratar om sin patient med andra -- ff under sekretess så klart -- utan patientens medgivande eller utan patienten alls görs medveten om det.

O ang sista meningen här så jo -- det inser jag ju. Men säg min läkare känner behov av konsultera profession x -- så jag lägger mig inte i den bedömningen -- men ser en miljon ggr hellre hen då går till ngn annan än ngn som jag som patient har en privat relation till.

Därav mina undringar om hur ’öppet’ det funkar o hur mkt -- detaljerat -- den patientansvarige läkaren pratar om sin patient med andra -- ff under sekretess så klart -- utan patientens medgivande eller utan patienten alls görs medveten om det.

Om det är troligt att din läkare behöver kontakta någon med din bekants kompetens kanske det kan vara rimligt att du tar upp det med hen, i övrigt borde din bekanta kanske även reagera på att ni känner varann och då be din läkare prata med någon annan. Jag själv undviker att skriva om personer jag känner i mitt jobb om jag kan (medicinsk sekreterare).

Det går ju även att spärra sin journal på olika sätt om man så önskar, mer info om det finns på 1177!

Om din läkare skulle ta kontakt med någon du känner så kommer den personen säga ifrån. Vårdpersonal vill inte ha info om folk de känner, det blir bara knöligt.
Då kommer din läkare ta kontakt med någon annan.

Om det är troligt att din läkare behöver kontakta någon med din bekants kompetens kanske det kan vara rimligt att du tar upp det med hen

Det vet jag inte. Eller -- inte så vitt jag vet har hen anledning tilldet -- men det är å andra sidan över min kompetens..

i övrigt borde din bekanta kanske även reagera på att ni känner varann och då be din läkare prata med någon annan. Jag själv undviker att skriva om personer jag känner i mitt jobb om jag kan (medicinsk sekreterare).

Om din läkare skulle ta kontakt med någon du känner så kommer den personen säga ifrån. Vårdpersonal vill inte ha info om folk de känner, det blir bara knöligt.
Då kommer din läkare ta kontakt med någon annan.

Jag tycker klart det låter som det mest professionella agerandet. Jag hoppas dom flesta tänker så -- även om Det nog tangerar hur mkt tillit jag känner till personer rent allmänt.. Spec när det rör för mig såhärpass känsliga uppgifter.

Men tack för klargörandet i tråden!... Det tycks iaf som lite överdrivet noja en massa över att min bekant ska få ngn större insyn rörande mig -- trots dom tillhör samma avd -- sålänge sånt prat inte sker ’hursomhelst’ eller ’hejvilt’ bara för alla jobbar under samma sekretess utåt.

Det vet jag inte. Eller -- inte så vitt jag vet har hen anledning tilldet -- men det är å andra sidan över min kompetens..

Jag tycker klart det låter som det mest professionella agerandet. Jag hoppas dom flesta tänker så -- även om Det nog tangerar hur mkt tillit jag känner till personer rent allmänt.. Spec när det rör för mig såhärpass känsliga uppgifter.

Men tack för klargörandet i tråden!... Det tycks iaf som lite överdrivet noja en massa över att min bekant ska få ngn större insyn rörande mig -- trots dom tillhör samma avd -- sålänge sånt prat inte sker ’hursomhelst’ eller ’hejvilt’ bara för alla jobbar under samma sekretess utåt.
Du kan nog vara lugn!

Jag snubblade över det tydligen finns en messenger-funktion i (vissa?..) journalhanteringsprogram inom vården tex cosmic messenger.

Jag är -- uppenbart -- inte insatt övht i hur såna program används o funkar o har aldrig
eg ens tänkt på det -- men den lilla överblicken som ges via google antyder -- som jag tolkar det -- patientinformation tydligen kan skickas lite ’hej vilt’ inom hela organisationen?... Är det så? Kan alla dessutom se meddelanden i ngn slags gemensam inkorg?

Jag har f n en läkarkontakt o fattar om hen tex behöver konsultera kollegor i ärenden -- men jag trodde inte information om vem personen är i samband med såna diskussioner hanterades öppet o helt ’icke-avidentifierat’?... typ som vemsomhelst väll inte får gå in o läsa en journal?

Jag känner tex personer som jobbar på samma klinik som min läkare -- som jag inte vill ens ska ha ngn kännedom om min blotta existens där..
Är dethär ngt jag bör ta upp med läkaren direkt då?

Eller har jag tolkat allt helt Jättefel?

Jag använder messenger i Cosmic dagligen i mitt jobb, som ett bra arbetsverktyg. Skickar frågor till läkare efter telefonrådgivningar, frågar efter läkemedelsordinationer etc. Men aldrig i annat syfte än för att kunna göra mitt jobb som sjuksköterska. Ibland skickas messenger från andra enheter med tex en länkad journalanteckning efter en patient varit på på besök med detta är för att det kanske berör vården på vår enhet. Vid frågeställningar kring som inte är patienter hos oss skickas ofta konsultationsremisser som sedan finns kvar i journalen. Tycker inte du ska vara orolig.

Liknande trådar

Kropp & Själ jag tänker mkt på dethär med förhållanden -- eller bara tillfälliga partners. pga. långvarig ’psykisk ohälsa’ -- återkommande...
Svar
18
· Visningar
1 708
Senast: vtok
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 617
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka