hur hanterar man hästen när den är sånhär?

Sv: hur hanterar man hästen när den är sånhär?

problemet är ju att han flyger ju i luften för minsta lilla även ifall han verkar göra så gott han kan att inte göra nåt...men ja kräver inte nåt av honom då heller annat än att han inte får gå på mej för han står bara o laddar o hoppar till för allt..hela hästen står ju o darrar o tittar sej hysteriskt omkring o blåser upp sej o har sej..så ja vill liksom inte i sånt läge korrigera honom för mycke.

men de va som sagt en engångsgrej..idag va han lugn o fin o orädd igen o gick att rida utan nåt problem alls.

därför ja tycker de är så konstigt när han blir sån här över en dag bara...men de är ju väldigt väldigt sällan..nästan aldrig.

o ja har allt annat än kontroll när han är sån..visst lyssnar han o går inte på mej och sticker inte när ja leder honom så är de inte kul när han hoppar o har sej brevid mej..även om de är på avstånd..han är helt enkelt inte påverkbar psykiskt när han är sånhär.

Jag tror att din häst är lite likadan när du leder ibland som min dam är när jag rider ibland. Dvs absolut inte alltid utan ibland kan hon spela upp sig så mycket att hon skakar. Viktigt då är att få tillbaka koncentrationen på mig, att det är jag som aktiverar henne.

Om hon skulle bli så uppspelt när jag leder skulle jag aktivera henne så att hon måste koncentrera sig på mig och inte det som händer runt omkring. Inte några svåra saker utan sådant som jag vet att hon kan utan och innan. Har jag henne lös och hon spelar upp sig skulle jag "jaga undan" henne till dess att hon ger sig och koncentrerar sig på vad jag vill, dvs en join-up.

jag jagade undan honom precis så för att han skulle koncentrera sej på mej o glömma de andra..men ja fick honom inte att slappna av..kunde slappna av för nån millisekund men sen va han lika uppjagad och nervih igen sekunden efter.

vet inte va som flög i han...nu är han normal igen iallafall..de är väl överskottsenergin som spökar lite..de hade varit massa hundar på gården som stog o skällde..kan ju va de som satte igång de..alla hästar va lite spända..inte så som min va men lite knepiga va allihop.

Hästar blir piggare vid kall väderlek oftast. Och har de stått nån dag, får de uppdämd energi som måste ut. Deras retningströskel, på vad de tänker reagera på, har blivit lite lägre. Sen när de "flippat ur" sej, lägger sej nivån normalt igen.

Mitt sto är nära nog exakt likadant!
Hon är lyhörd på mig när man leder och ber om saker och man behöver aldrig ens peta i henne för att hon ska lyssna
men hon får sånna "flipperdagar" då det kan slå runt på en sekund och hon blir som ett levande flipperspel, hon skulle fortfarande aldrig springa över mig eller ignorera mig eller liknande hon är bara inte närvarande. t.ex om jag går in på sidan om henne och lutar lite lätt mot henne för att flytta henne så kastar hon sig fast jag inte så mycket som rört på fötterna, sen står hon där med ögonvitorna och kroppen på helspänn vid minsta lilla ljud oavsett hur mycket jag försöker lugna, sånna dagar blir hennes vilodagar för det är inte kul :( och inte är det nån överskotts energi man kan rida bort heller, då blir det snarare tvärt om, hon vill inte gå fram alls och blir väldigt velig :crazy:

Jag har dock hittat någon charmig typ av personlighet i detta uppförande som gör att jag härdar de dagar hon blir sådär;)

okej..skönt de inte är bara min som får sånna konstiga dagar.
tur de inte händer ofta, o rida när pålle är sån är ingen ide..lika bra att låta dom stå...de går ju uppenbarligen över till nästa dag.

Om din häst igångsätts pga skada ska man inte släppa den lös när den är på det humöret.

min häst har haft en senskada i 5 månader som nu är läkt..han har pga den bara gått i hagen för han klarar inte av att stå i box och vet. bedömde att han han kan gå i hagen med tanke på hur han blir i box.

han har rejsat o sprungit och vart totalt galen i hagen men nu är han helt läkt utan ett spår av skadan så ja sätter igång han lite smått nu.
ja tog risken o de funka.
dessutom utöver hans rejsande så har ja efter vet. råd skrittat honom 1 timma om dagen hela tiden.

Senast ändrad av en moderator:

Har en häst som haft en senskada för några år sedan. Snitslade hagen (lite svårt nu när det är fruset...) men det var i sommarhagen och jag snitslade en labyrint och visst han kunde ju trava lite smått ändå men aldrig få upp nån fart. Skulle aldrig ha gått om jag släppte han i en hage utan dom och på box... näe han skulle blivit deprimerad! Mha plastband och hagpinnar.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 643
Senast: Rosett
·
Träning Bakgrundsinfo: Hästen är till salu och blir inriden nu. 6 år. Hästen står på ridskola. Jag har ett stort intresse för denna häst som är...
Svar
9
· Visningar
1 564
Senast: Mia_R
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 140
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024