Sv: hur hanterar man hästen när den är sånhär?
Jag tror att din häst är lite likadan när du leder ibland som min dam är när jag rider ibland. Dvs absolut inte alltid utan ibland kan hon spela upp sig så mycket att hon skakar. Viktigt då är att få tillbaka koncentrationen på mig, att det är jag som aktiverar henne.
Om hon skulle bli så uppspelt när jag leder skulle jag aktivera henne så att hon måste koncentrera sig på mig och inte det som händer runt omkring. Inte några svåra saker utan sådant som jag vet att hon kan utan och innan. Har jag henne lös och hon spelar upp sig skulle jag "jaga undan" henne till dess att hon ger sig och koncentrerar sig på vad jag vill, dvs en join-up.
problemet är ju att han flyger ju i luften för minsta lilla även ifall han verkar göra så gott han kan att inte göra nåt...men ja kräver inte nåt av honom då heller annat än att han inte får gå på mej för han står bara o laddar o hoppar till för allt..hela hästen står ju o darrar o tittar sej hysteriskt omkring o blåser upp sej o har sej..så ja vill liksom inte i sånt läge korrigera honom för mycke.
men de va som sagt en engångsgrej..idag va han lugn o fin o orädd igen o gick att rida utan nåt problem alls.
därför ja tycker de är så konstigt när han blir sån här över en dag bara...men de är ju väldigt väldigt sällan..nästan aldrig.
o ja har allt annat än kontroll när han är sån..visst lyssnar han o går inte på mej och sticker inte när ja leder honom så är de inte kul när han hoppar o har sej brevid mej..även om de är på avstånd..han är helt enkelt inte påverkbar psykiskt när han är sånhär.
Jag tror att din häst är lite likadan när du leder ibland som min dam är när jag rider ibland. Dvs absolut inte alltid utan ibland kan hon spela upp sig så mycket att hon skakar. Viktigt då är att få tillbaka koncentrationen på mig, att det är jag som aktiverar henne.
Om hon skulle bli så uppspelt när jag leder skulle jag aktivera henne så att hon måste koncentrera sig på mig och inte det som händer runt omkring. Inte några svåra saker utan sådant som jag vet att hon kan utan och innan. Har jag henne lös och hon spelar upp sig skulle jag "jaga undan" henne till dess att hon ger sig och koncentrerar sig på vad jag vill, dvs en join-up.