Hur hanterar man grannarna bäst?

Jag blev stoppad då jag red i mitt på en grusväg, som ledde till ridskolan och det ligger ca 3-4 häst gårdar + en hundskola.
Dvs högt trafikerad väg och jag red i mittfåran som det till och med växer gräs på...
även om det inte som då var snustorrt på vägen så hade hästen inte förstört mer än vad deras ridskole hästar eller all trafik gör.

på vår grusväg så är det fok som rider dagligen i ur och skur och alla gångarter, inte förstör det vägen, och de skiter inte mer än vad traktorerna spiller av gödsel under vår och höst.

Men jag försöker att alltid rida i mittenfåran och och skrittar förbi hus och vid möte. Spec på vägar vi inte hör hemma på :).
Jag plockar inte upp skit hemma men gör det på skogsvägen för att ägaren har bett om det.
Skulle jag sakta ner varje gång jag passerar ett hus, skulle det inte bli mkt till tempo på en del vägar :), däremot så brukar jag sakta ner när jag rider förbi hästhagar, för jag vill inte riskera att dra igång de som går i hagen. Om det är gårdar som är på båda sidor om vägen, saktar jag självklart ner.

Skulle jag sakta ner varje gång jag passerar ett hus, skulle det inte bli mkt till tempo på en del vägar :), däremot så brukar jag sakta ner när jag rider förbi hästhagar, för jag vill inte riskera att dra igång de som går i hagen. Om det är gårdar som är på båda sidor om vägen, saktar jag självklart ner.
Husen här ligger mer eller mindre på vägen ;) och hästen har för ovana att se spöken efter varje husknut, sen så är många dåliga på att se sig för innan de kör ut med traktorerna i full fart, så är bättre att ta det lugnt :p.
Och mycket övergångar är bara bra har jag hört ;)

Man ska vara medveten om att även om vissa vägföreningar inte kan förbjuda hästar på vägen så kan de lägga på sådan beläggning på vägen att ingen vettig hästmänniska låter sin häst gå där iallafall. Det hände på vår bästa ridslinga :( Jag och min dotter var alltid extremt noga med att aldrig någonsin rida in där om det var det minsta blött i marken men folk längre ifrån struntade i det och red sönder vägen. Resultatet blev att de la på sylvass stenkross så att det inte gick att rida där på många år. Innan var det en perfekt väg för härliga galopper på många kilometer när det var torrt och fint eftersom det är minimalt med trafik där (läs ett fordon i veckan max) och inte heller några hus. Nu lär det inte bli någon mer galopp på den vägen under min livstid eftersom det numera är som att rida på betong :(

Man ska visa hänsyn och vara trevlig mot dem man möter och de boende man rider förbi. Jag som bor utmed en liten grusväg tycker inte alls att det är särskilt trevligt när folk kommer i full galopp förbi vårt hus lika lite som jag uppskattar bilar som drar förbi i hög hastighet. Jag hade inte heller velat köra om en ryttare i trav eller galopp eftersom riskerna är enorma att det händer något. Det är också farligt om bilister lär sig att det är okej att köra om ryttare i full galopp eftersom det då inte handlar om utan när det sker en olycka eftersom ovana inte ser skillnaden på en kontrollerad galopp och en häst som blivit skrämd och drar.

Jag har ingen som helst förståelse för folk som inte kan visa normal hyfs och hänsyn. Livet blir så mycket trevligare för alla om man ler och hälsar istället för att bete sig illa bara för att någon har varit otrevlig mot en tidigare.

Ja men som hästägare och medlem i vägföreningen så kan jag förstå deras reaktion, det är tyvärr inte billigt att underhålla en väg. Är det då några få fastighetsägare som måste stå för underhåll och reparation så kan det bli dyrt, beroende på vägens beskaffenhet. Därför är det alltid bäst att etablera en kontakt för att slippa konflikter, och det är ju möjligt att det går att finna lösningar på problemet.

I vårat fall handlade det om en vägsträcka på 100 m, som inte tålde trycket från hovarna och som gav djupa sårskador ffa den blöta årstiden. Och innan man tjoar om att en bil minsann väger mer än häst, så javisst. Men häst utövar punkttryck på ett annat sätt än vad bilar gör, lösningen här var att ryttarna fick ta vägen genom skogen för att undvika just den sträckan i övrigt fanns inga synpunkter på att de red på vägen om detta gjordes i skritt och ingen annan gångart.

Jo, jag har full förståelse som hästägare att jag inte får förstöra mark och vägar. Men att från att tillfälligt "förbjuda" ridning på en väg som för några veckor inte tål det till att förbjuda helt och inte vilja ha hästar på gården man bosatt sig bredvid är milsvid. Tycker jag.

Enl de länkarna du hänvisar till så har de ju faktiskt svårt att stoppa ridningen.
Ja det är mycket svårt och för att en skylt om ridförbud skall gälla så måste ägaren till vägen ha tillstånd för att sätta upp den.
Däremot så är du ekonomiskt ansvarig för det slitage som din ridning gör på vägen.
En klok åtgärd kan därför vara att erbjuda sig att vara med och betala för vägunderhållet på de vägar som man önskar rida på.

Jo, jag har full förståelse som hästägare att jag inte får förstöra mark och vägar. Men att från att tillfälligt "förbjuda" ridning på en väg som för några veckor inte tål det till att förbjuda helt och inte vilja ha hästar på gården man bosatt sig bredvid är milsvid. Tycker jag.

Det handlade inte om en tillfällig förbud, det var permanent. Sedan är det så att i detta fall hade vi kunnat förbjuda all ridning på vägen, alltså ingen ridning alls på vägsträckan. MEN aktuellt stall valde att betala en summa till vägföreningen, på så sätt får de rida förbi i skritt men alltså inte på den vägsträcka som omskrevs innan. Det är ett sätt att lösa ett problem på, privata vägar är som sagt privata, och uppstår det ett ridförbud så är det så om vägen finansieras uteslutande av privata medel och inte får några kommunala bidrag.

Vi har samma där jag bor, dessutom är det en pensionerad polis som har ansvaret för underhållet på vägen. Han satte upp skyltar där det stod typ "enl. Paragraf blabla i trafikförordningen ska ridande hålla sig i höger vägren " detta för att med ett stort privatstall och en ridskola som rider på vägen blir det ganska tungjobbat att själv hålla ordning på vägen. Nu rider kanske inte ridskolan förbi överdrivet ofta, men det finns flera småstall oxå som nyttjar vägen. Och jag har inte sett överdrivet många faktiskt gå i vägrenen, speciellt inte när dom är fler än en som rider,trots skyltarna .Så det kommer nog sluta med ett förbud här med,när farbrorn fått nog.

Vi har samma där jag bor, dessutom är det en pensionerad polis som har ansvaret för underhållet på vägen. Han satte upp skyltar där det stod typ "enl. Paragraf blabla i trafikförordningen ska ridande hålla sig i höger vägren " detta för att med ett stort privatstall och en ridskola som rider på vägen blir det ganska tungjobbat att själv hålla ordning på vägen. Nu rider kanske inte ridskolan förbi överdrivet ofta, men det finns flera småstall oxå som nyttjar vägen. Och jag har inte sett överdrivet många faktiskt gå i vägrenen, speciellt inte när dom är fler än en som rider,trots skyltarna .Så det kommer nog sluta med ett förbud här med,när farbrorn fått nog.
Bra med sånna skyltar :), dvs med hänvisning till vägrenen istället för total förbud.
och finns det en vägren som är bred nog att rida på (vilket min häst inte tycker att en 10cm smal gräsremsa är ;)) så har ryttarna ju egentligen ingen anledning att rida mitt vägen. Är ju bara att de flesta bönder plöjer upp ända in till vägen eller sätter upp sånt lågt el staket med bara en tråd till korna så att man omöjligt kan rida i kanten utan att ramla ner i diket eller riskera att trassla in sig i tråden.

Det är alltid tråkigt när enskilda är nonchalanta och förstör för andra. Jag stod en gång där det fanns en trevlig grusväg att rida på, men den blev föstås mjuk ibland och olämplig att rida på om såna vägar kan bli. Själv försökte jag alltid att hålla mig till kanten när det gick (taggtrådsstängsel på båda sidor på vissa sträckor) alternativt i mittsträngen. Men det fanns de från andra stall som gärna både travade och galopperade på vägen när den var blöt och gärna flera i bredd samtidigt så att ingen del av vägen skonades. Minns särskilt ett tillfälle en snöfattig vinter då broddade hästar förstört vägen totalt. Jag har svårt att förstå hur man kan vara så tanklös och egoistisk och varken förstå att man förstör vägen eller att man saboterar för andra och att det kan leda till förösk att förhindra ridning på vägen.

Det är alltid tråkigt när enskilda är nonchalanta och förstör för andra. Jag stod en gång där det fanns en trevlig grusväg att rida på, men den blev föstås mjuk ibland och olämplig att rida på om såna vägar kan bli. Själv försökte jag alltid att hålla mig till kanten när det gick (taggtrådsstängsel på båda sidor på vissa sträckor) alternativt i mittsträngen. Men det fanns de från andra stall som gärna både travade och galopperade på vägen när den var blöt och gärna flera i bredd samtidigt så att ingen del av vägen skonades. Minns särskilt ett tillfälle en snöfattig vinter då broddade hästar förstört vägen totalt. Jag har svårt att förstå hur man kan vara så tanklös och egoistisk och varken förstå att man förstör vägen eller att man saboterar för andra och att det kan leda till förösk att förhindra ridning på vägen.

Antagligen så är det folk som inte har egen mark. Och inte vet att djupa hovspår inte ploppar tillbaka av sig själv, eller att de djupa spåren som kom då hen galopperade i våras då det var blött, kommer att torka och bli till snubbel hål på sommaren som inte syns då det växt gräs över. Hästar förstör vägar mycket mer än vad stora traktorer gör.

Har en gräs ridbana hemma, ett lätt ridpasset då det är mjukt leder till 1 vecka av krattning och harvning. Och harvningen leder till stenplockning och sten plockning leder till ond rygg :/.
Dvs då det regnar mycket så skrittar jag bara på grusvägen, eller så rider jag inte alls.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu behöver jag er hjälp. Jag vet inte hur jag ska agera/bemöta en viss typ av människor. Jag misstänker att de flesta hundägare stött på...
Svar
18
· Visningar
2 448
Senast: bigganl
·
Hästmänniskan Är det OK att helt plötsligt ändra vad som ingår i anläggningsavgiften? Jag fick igår reda på utav en insatt person i vår...
Svar
5
· Visningar
928
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama