Hur hanterar man grannarna bäst?

L8P8

Trådstartare
moderator får flytta tråden om ni inte tycker den ligger rätt. :)

Jag rider en del på grusvägarna i närheten, min häst håller på att byggas upp igen efter en tids konvalescens och jag ska ta det försiktigt med att rida på bana. Eftersom jag bor i ett hästtätt område är jag inte ensam om att rida på vägarna. Ett par gånger har jag stött på personer som stoppat mig och sagt att de helst inte vill att vi rider på vägarna. Det är inte privata vägar, men de sköts av olika vägföreningar. Jag förklarar att jag inte rider på vägen när den är nyskrapad och att jag alltid försöker undvika att rida i hjulspåren.

Har ni något bra tips på hur man bemöter dessa personer på ett bra sätt? Jag vill hålla mig på god fot med omgivningen, men de kan ju faktiskt inte hindra ryttarna från att använda allmänna vägar...

Du får väl på ett trevligt sätt säga som det är att de inte kan hindra dig från att rida där? Du har ju laglig rätt och att rida på vägar sliter inte precis. Är det många som rider där kanske ni kan gå ihop och hjälpas åt att t ex plocka bort skit (som brukar vara det folk stör sig på mest).

Jag rider en del på grusvägarna i närheten, min häst håller på att byggas upp igen efter en tids konvalescens och jag ska ta det försiktigt med att rida på bana. Eftersom jag bor i ett hästtätt område är jag inte ensam om att rida på vägarna. Ett par gånger har jag stött på personer som stoppat mig och sagt att de helst inte vill att vi rider på vägarna. Det är inte privata vägar, men de sköts av olika vägföreningar. Jag förklarar att jag inte rider på vägen när den är nyskrapad och att jag alltid försöker undvika att rida i hjulspåren.

Har ni något bra tips på hur man bemöter dessa personer på ett bra sätt? Jag vill hålla mig på god fot med omgivningen, men de kan ju faktiskt inte hindra ryttarna från att använda allmänna vägar...
Du kan om du vill prata med styrelsen i vägföreningen och höra om det är något särskilt de önskar att du tar hänsyn till när du rider där. Enskilda personers åsikter är inte alltid representativa och vägföreningen får bidrag om det är en allmän väg för att även andra skall kunna nyttja den.

Men för guds skull, vad är det för skitsnack?! Har ni inte en väg av glas spelar det inte någon som helst roll om du rider på den eller ej! Du kan nog gott både rida i hjulspåren och när den är nysladdad. Men som sagt, plocka bort ev. bajs, någon annan "skada" kan inte din häst göra.

Jag sitter alltid av och sparkar ner skit i diket, alt åker tillbaka med bil och skyffel. Kommer det en bil skrittar jag eller gör halt. Skrittar alltid förbi gående och cyklister, eller om jag passerar ett hus. Mina föräldrar som äger stallet är med i en vägförening, där de får betala mer i avgift än de andra grannarna pga att vi rider där.

Jag sitter alltid av och sparkar ner skit i diket, alt åker tillbaka med bil och skyffel. Kommer det en bil skrittar jag eller gör halt. Skrittar alltid förbi gående och cyklister, eller om jag passerar ett hus. Mina föräldrar som äger stallet är med i en vägförening, där de får betala mer i avgift än de andra grannarna pga att vi rider där.

Jag saktar inte ner längre när det kommer bilar. Kan de köra förbi mig i 30 km i timman så kan jag trava/galoppera hur snabbt jag vill (kontollerat) vid möte eller när de kör om mig.
Jag är trött på att visa hänsyn när de inte gör det.

Promenerande människor är en annan sak dock.

Jag tycker också att du ska ta kontakt med vägföreningens styrelse, det är långt ifrån alla sådana föreningar som får bidrag. Vilket gör att de pengar som kommer in varje år är från medlemmar som använder vägen, är helt och hållet privata. Såvitt jag känner till kan nämligen vägförening utan bidrag be dig att inte rida på vägen, det bästa är att ta kontakt innan en konflikt uppstår.

Jag tycker också att du ska ta kontakt med vägföreningens styrelse, det är långt ifrån alla sådana föreningar som får bidrag. Vilket gör att de pengar som kommer in varje år är från medlemmar som använder vägen, är helt och hållet privata. Såvitt jag känner till kan nämligen vägförening utan bidrag be dig att inte rida på vägen, det bästa är att ta kontakt innan en konflikt uppstår.

Men man får ju rida på både privat och enskild väg.

I de flesta fall brukar det inte vara problem, MEN nu vet jag av egen erfarenhet från egen vägförening på landet, att de kan stoppa ryttare från vägar utan bidrag.

Jag blir så provocerad av att folk flyttar ut på landet och vill bli av med vilda djur, hästar och får. Eller, för den delen de som flyttar till Arlanda och vill bli av med flyget, stan och vill bli av med barer och trafik.

Flytta inte till ställen som ni inte vill bo på eller kan acceptera omgivningen som tillhör konceptet.....!!!

Men för guds skull, vad är det för skitsnack?! Har ni inte en väg av glas spelar det inte någon som helst roll om du rider på den eller ej! Du kan nog gott både rida i hjulspåren och när den är nysladdad. Men som sagt, plocka bort ev. bajs, någon annan "skada" kan inte din häst göra.
Jodå det kan förstöras mycket beroende på hur bra vägen är, hände på föreningen 2 gånger hemma när puckon red vid tjällåsning, blev riktigt fina hålor efter varje hov nej vägen var inte den bästa men tillräcklig bra för trafik till det huset.

Har aldrig hört på maken till fräckhet :mad: Klart man får rida på vägarna vi har att tillgå. Jag tycker inte du ska behöva ta kontakt med någon men eftersom det är för sämjans skull så hör med vägföreningens styrelse.

@nullo-modo Intressant, hur gör Ni när älgarna springer över vägen vid samma årstid..? :confused: Om vägen i Ert fall var så dålig att hästarna gick igenom så kanske den ändå behövde ses om.

Jag blev stoppad då jag red i mitt på en grusväg, som ledde till ridskolan och det ligger ca 3-4 häst gårdar + en hundskola.
Dvs högt trafikerad väg och jag red i mittfåran som det till och med växer gräs på...
även om det inte som då var snustorrt på vägen så hade hästen inte förstört mer än vad deras ridskole hästar eller all trafik gör.

på vår grusväg så är det fok som rider dagligen i ur och skur och alla gångarter, inte förstör det vägen, och de skiter inte mer än vad traktorerna spiller av gödsel under vår och höst.

Men jag försöker att alltid rida i mittenfåran och och skrittar förbi hus och vid möte. Spec på vägar vi inte hör hemma på :).
Jag plockar inte upp skit hemma men gör det på skogsvägen för att ägaren har bett om det.

Har aldrig hört på maken till fräckhet :mad: Klart man får rida på vägarna vi har att tillgå. Jag tycker inte du ska behöva ta kontakt med någon men eftersom det är för sämjans skull så hör med vägföreningens styrelse.

@nullo-modo Intressant, hur gör Ni när älgarna springer över vägen vid samma årstid..? :confused: Om vägen i Ert fall var så dålig att hästarna gick igenom så kanske den ändå behövde ses om.
Älgar har större yta att fördela sin vikt över än hästar.
Kan ta att jämföra med en mosse där älgar lätt tar sig över men 2 hästar har fastnat i samma mosse.

Jag blir så provocerad av att folk flyttar ut på landet och vill bli av med vilda djur, hästar och får. Eller, för den delen de som flyttar till Arlanda och vill bli av med flyget, stan och vill bli av med barer och trafik.

Flytta inte till ställen som ni inte vill bo på eller kan acceptera omgivningen som tillhör konceptet.....!!!

Ja men som hästägare och medlem i vägföreningen så kan jag förstå deras reaktion, det är tyvärr inte billigt att underhålla en väg. Är det då några få fastighetsägare som måste stå för underhåll och reparation så kan det bli dyrt, beroende på vägens beskaffenhet. Därför är det alltid bäst att etablera en kontakt för att slippa konflikter, och det är ju möjligt att det går att finna lösningar på problemet.

I vårat fall handlade det om en vägsträcka på 100 m, som inte tålde trycket från hovarna och som gav djupa sårskador ffa den blöta årstiden. Och innan man tjoar om att en bil minsann väger mer än häst, så javisst. Men häst utövar punkttryck på ett annat sätt än vad bilar gör, lösningen här var att ryttarna fick ta vägen genom skogen för att undvika just den sträckan i övrigt fanns inga synpunkter på att de red på vägen om detta gjordes i skritt och ingen annan gångart.

Det verkar som om det finns en del missförstånd om vad som gäller hos vissa i den här tråden.
När man rider är ekipaget att räkna som ett fordon och den som äger vägen får lov att förbjuda fordons trafik som t ex inte hör till fastigheter på vägen. Vilket blir lika med att man inte får rida där om man inte ska till en fastighet som ligger på den vägen. Inget att diskutera i det fallet.

Allemansrätten gäller i skog och mark och inte på vägar. Den säger dock klart att man bara får utnyttja den om man inte förstör. Rider man där det mjukt, blött eller man rider lite fortare än skritt så kommer hästen på de flesta ställen att just "förstöra". Vilket den också gör om man rider fort på en grusväg.
Jag har själv sett en vuxen människa träna klättring med sin häst på en grusväg. Hon red upp och ner för en liten backe på vägen i alla gångarter under ca en halv timme. Resultat var att vägen var helt sönder trampad av hästen och omöjlig att köra något annat fordon (bil, cykel, moped eller MC)

Många olika teorier var det här.
Här är lättfattat vad som gäller.
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Ridning/
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Enskild-vag/
Naturvårdsverket har som statlig myndighet tolkningsföreträde.
Ryttaren kan också bli skadeståndsskyldig för vad den ställer till med på vägen.
Lämpligt är ju att betala för sin nötning i förväg i stället för det.

Två bra skrifter i ämnet Allemansrätt.
http://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/8500/978-91-620-8533-9/
http://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/8100/91-620-8161-6/

Appropå olika åsikter, jag försöker påverka för att få till en ridled här längs "min" lilla grusväg och många (utan hästar) är positiva till ridande för de livar upp och är ett väldigt trevligt inslag på landsbygden. Sen finns det alltid några typer som hellre ser asfalt och bilar på landet än grusväg och hästar men dem bryr vi oss inte om :)

Många olika teorier var det här.
Här är lättfattat vad som gäller.
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Ridning/
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Enskild-vag/
Naturvårdsverket har som statlig myndighet tolkningsföreträde.
Ryttaren kan också bli skadeståndsskyldig för vad den ställer till med på vägen.
Lämpligt är ju att betala för sin nötning i förväg i stället för det.

Två bra skrifter i ämnet Allemansrätt.
http://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/8500/978-91-620-8533-9/
http://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/8100/91-620-8161-6/
Enl de länkarna du hänvisar till så har de ju faktiskt svårt att stoppa ridningen. Det som de har åsikter om är inte bajs, det ser jag faktiskt sällan, utan det är just att hovarna förstör vägen. Därför rider jag i mitten och undviker vägen när den är nyskrapad el om det regnat mkt. Jag har dessutom flera olika vägar att rida på, så jag tror ärligt talat inte att just min häst sliter speciellt mkt på resp väg, men som sagt, det är inte bara jag som rider där. De flesta brukar lugna sig när man berättar det och jag försöker vara riktigt ödmjuk och trevlig, så brukar även de allra tjurigaste gubbarna (har aldrig blivit stoppad av en kvinna) ge med sig efter en stund... :p Men det är skönt att få med sig lite argument. :)

Appropå olika åsikter, jag försöker påverka för att få till en ridled här längs "min" lilla grusväg och många (utan hästar) är positiva till ridande för de livar upp och är ett väldigt trevligt inslag på landsbygden. Sen finns det alltid några typer som hellre ser asfalt och bilar på landet än grusväg och hästar men dem bryr vi oss inte om :)
Ja, en ridled i närheten hade varit trevligt... På en del ställen är marken närmast ett vattendrag i träda och de flesta har inget emot att man rider där, men av mina grannar har spärrat av längs med "sin" bäck... Ganska tramsigt med tanke på att jag ridit på den biten två gånger på de år vi bott här. :meh: Men så är de oxå lite speciella, men det är en helt annan historia.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu behöver jag er hjälp. Jag vet inte hur jag ska agera/bemöta en viss typ av människor. Jag misstänker att de flesta hundägare stött på...
Svar
18
· Visningar
2 448
Senast: bigganl
·
Hästmänniskan Är det OK att helt plötsligt ändra vad som ingår i anläggningsavgiften? Jag fick igår reda på utav en insatt person i vår...
Svar
5
· Visningar
928
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama