Hur hanterar jag het häst?

Martina_m

Trådstartare
Jag har egentligen en ganska lat 5-åring. Men mitt mål är så klart att han ska bli piggare och mer alert, en rejäl framåtbjudning helt enkelt!

Grejen är den, att när han väl har energi, vet jag inte hur jag ska hantera den. För jag är inte alls van att ha en pigg och kanske tom "het" häst.

Då blir det lätt att man sitter och håller i honom, och det är ju precis det jag inte vill :eek:!!!

Hjälp mig, hur ska jag göra för att det ska bli rätt?
Några tips på hur man utnyttjar energin på rätt sätt?
Och kanske några tips på hur jag ska tänka/göra för att inte hålla i honom?
När han blir pigg så börjar han lätt att takta.

Sv: Hur hanterar jag het häst?

Min häst (som iof. är 18 år) är inne i någon slags "vansinningt pigg-period" för tillfället och kan inte koncentrera sig i skritten innan vi ridit ett tag.
Jag brukar rida mycket övergångar mellan gångarterna för att få hennes uppmärksahmet så hon inte bara springer iväg, även mycket halvhalter.
När hon är så pigg måste jag använda ännu mer ben än i vanliga fall, vilket hon till en början bara vill ta som framåtdrivande. Då är det bra med många övergångar.

Lycka till!

Aktivera honom!
Sidförande, tempoväxlingar, igångsättningar, snirkla runt träd, traska rakt ut i skogen så han får tänka sig för.

Vad det gäller dig själv så sitt som vanligt, tänk på andningen, kolla omgivningen och försök ta bort tankarna på att han är pigg och måste hållas, han går framåt och han sticker inte.
Gör halt ibland för att försäkra dig om att bromsen funkar, beröm och låt honom gå igen.

Känns det bättre så sjung eller prata...då funkar även andningen.
För om du spänner dig när han blir pigg/het så märker han det och du smittar av dig på honom.

Få in känslan av hur du VILL att det ska kännas när du rider, håll fast vid den och för över det på hästen :)

Jag skulle göra hästen känslig för hjälperna helt enkelt. Har själv en 4åring som var otroligt seg vid inridning, han var okänslig och ganska lat. Han sprang väl när man sa "spring" men han tog inte i särskilt mycket eller hade någon egen motor.

Så jag började med att bara få honom att gå framåt! Först la jag på skänkeln (försiktigt) lyssnade han inte på en gång och reaktionen ska komma på 1sek! -kom den inte så -pisk.
Efter bara några gånger vart han super känslig för skänkeln och även pigg!
Sen måste man kunna stanna också, då tränade jag halt-spring-halt-spring (anledningen till jag skriver "spring" är för att hästen får välja gångart, så länge den springer och går framåt utav egen motor) Samma sak där när jag ville göra halt! Gjorde han inte halt ganska snart så ryggade jag honom två steg när han väl stannade och sen fram igen.

Kan kännas som om man får dra, slita och piska i början och det kanske man får göra också några gånger! men jag lovar att det är värt det. Kan berätta att min häst var väldigt svår att stanna också.. Men nu, bara några månader efter är han super lyhörd för hjälperna! Jag behöver knappt nudda med skänkeln för att han ska gå framåt, behöver egentligen bara smacka lite. och när jag vill stanna så sätter jag mig lite tyngre i sadeln bara och spänner magmusklerna. Är mycket roligare med en känslig häst!

Jag har också, precis som du aldrig haft en känslig eller het häst förut, men nu har jag det och det har gått hur bra som helst. Jag kan nog inte hitta en häst som jag fungerar bättre med :)

Men det viktigaste är att du är konsekvent och att hästen ska svara på dina hjälper på en gång!! annars måste du förstärka dem. Som jag sa så är en bra övning: halt-spring-halt-spring (på rakt spår)

Tack för era kloka svar :bow:!

Jag ska verkligen kämpa med att vara konsekvent! Och göra ridningen rolig för honom, där det händer något hela tiden! Och bara rida fram fram och fram. Och halt förstås, för det fungerar lika segt som att rida framåt.

Är så taggad med att komma igång med ridningen nu. Har varit mkt vila nu under betets tid men imorgon flyttar han in till stallet och då ska det bli ordning med allt!

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Rosett
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar