Hur hanterar jag den nya hästen ?

S

smartcaze

För tre dagar sen fick vi hem en häst på foder. Har tidigare aldrig haft en egen häst så hon är helinackorderad så att hon ej skall fara illa. Ägaren sa att det är en toppenhäst om man är nybörjare. Hon är 21 år,vi är 25/27, halvblod och stor 174. Hon har gått som ridskolehäst för ca 7 år sen, vart inhyrd vid polisen som polishäst ett par gånger. Hon är utbildad i både dressyr och hoppning. Nu till själva funderingen:

Hur lång tid tar det för en häst att vänja sig vid den nya miljön? När kan man börja tänka på att rida henne? Just nu är hon ganska nervös och gnäggar så fort vi lämnar hagen med d andra hästarna. Vi har lett runt henne och visat hennes nya hem men hon är ganska bufflig. När vi binder upp henne i stallgången för att borsta av henne blir hon nervös, gnäggar och skrapar med hoven. Då vi inte känner henne än har vi valt att avsluta borstningen och åter leda ut henne i hagen. Då är hon väldigt stark framåt och i princip helt omöjlig att få stopp på, även om man ställer sig framför henne så går hon bara mot hagen.

jag vet att hon inte vart hos oss så länge men hur länge ska man acceptera hennes beteende och ska man göra d överhuvudtaget?

Tacksam för svar

Sv: Hur hanterar jag den nya hästen ?

Hur lång tid tar det för en häst att vänja sig vid den nya miljön? När kan man börja tänka på att rida henne?
Sånt är alltid olika, men jag brukar säga att man ska låta hästen vara helt den dagen den kommer, dagen efter kan man pyssla och ev. rida en liten bit, och dagen därpå kan man rida.

Det tar alltid tid att vänja sig vid ny miljö. Den känner ingen häst, ingen människa, ingenting i omgivningen. Den är helt ensam och har ingenting kvar. Självklart blir många hästar lite upprörda, kanske ledsna, och oroliga.

Min häst gick inte att leda från gården - alls. Han kom dock gärna in i stallet men åt ingenting. Han var upprörd och orolig - men väluppfostrad. Det tog en vecka innan vi kunde rida honom ut själv och då tog vi det fortfarande lugnt och red inte så långt.

jag vet att hon inte vart hos oss så länge men hur länge ska man acceptera hennes beteende och ska man göra d överhuvudtaget?
Innan man ens funderar på att bryta ett beteende måste man ha en aning om varför beteendet uppkommit. Hur var hon hos förra ägaren?
Var hon likadan så kanske det är en häst som är flockbunden och kanske även tuff med lite starkt psyke. Om hon inte var det så kanske flytten har gjort henne upprörd och hon ännu inte känner sig trygg med människorna än.

Tänk på att inte jaga upp dig pga beteendet. Om du blir orolig så känner hon det - garanterat.
Bestäm med ngn annan att ni ska rida tillsammans. Ta in hästarna samtidigt och pyssla ordentligt, minst 30min, bestäm gärna innan hur länge. Om hon jagar upp sig så nonchalera och fortsätt - bevaka hennes beteende och förändringar. Rid iväg tillsammans någonstanns där ni inte kommer för långt hemifrån. Finns det ingen bra väg så kan ni rida bort 5 min och sen tillbaka. 10 min räcker och sen tar ni in, borstar i minst 30 min och släpper ut. Försök att släppa ut när hon inte tigger om det jättemycket.

Hon måste få förtroende för dig och känna att det är positivt att komma in. Det är viktigt att du är säker på din sak - även inuti - och inte tvekar. Annars känner hästen oro och lär sig dessutom att hon får komma ut igen om hon är tillräckligt uppjagad.

Som med alla problem så är individen en viktig del när man väljer åtgärd. Alla hästar är olika och gör saker av olika anledningar. Jag förstår mkt väl att du släpper ut henne igen, det är rätt tänkt - man ska lyssna på hästen. Och man måste låta det ta tid. Men det är också viktigt att visa att man själv är en trygg individ så att hästen finner tryggheten, som hon nu har hos flocken, hos dig.

Svårt att bedömma och komma med en lösning när man vet så lite, men du får gärna pm:a om du behöver lite tankar och någon att bolla ideer och händelser med.

Ni löser det säkert! Lycka till!

ttl :cool:

Finns säker miljoner svar på dina frågor, men en sak som jag direkt reagerar på är att ni avslutar "gullet" med henne bara för att hon skrapar med en fot i golvet! Vem har då fått bestämma? Inte ni iaf. Jag accepterar att nya hästar kan vara vilse, men ALDRIG i livet att jag skulle släppa ut den i hagen igen bara för att den kraffsar med hoven i golvet och vill ut, redan där har hon fått som hon vill! Nä, borsta ni på och släpp ut henne när ni är färdiga, inte när hon vill, då lär hon sig snart att ni inte är skarpa nog.

Jag tror att er pålla är både gammal och smart och hon känner att du är tveksam, och utnyttjar sitiuationen.

Kan du inte be ägaren komma och visa hur dom har hanterat henne, så att du ahr lite att gå på?

Och har hon varit polishäst, så borde hon ju vara cool i främmande mijlöer, så jag skulle inte skämma bort henne, utan visa vart skåpet ska stå.

Jag accepterar aldrig att någon av mina hästar går på/över mig.... ALDRIG... Det är lektion nr 1 och den tar jag första gången jag leder hästen... Punkt..

Prata med ägaren, det är mitt råd, och lycka till!!!

I mina öron låter det inte ens som något problem. Och som tidigare nämt har hon varit polishäst så.

Borsta, rid och se glad ut. Strunta i/ha överseende med att hon kanske är lite fjantig, så länge hon inte skrämmer någon eller att hon inte verkar fara illa.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar