Hur hantera rädsla?

T

Tjalfe

Jag har nu haft min ungponny(4år) i ca 3 månader. Allt har gått kanon och jag tycker det känns som jag fått ett bra ledarskap. När vi är ute och går så går han oftast precis bakom mej med mulen snuddande i min rygg hela tiden, precis där jag vill ha honom. Tvärnitar jag helt plötsligt så gör han samma sak även fast jag springer och han travar. Ibland kommer han upp jämsides med mej men går aldrig förbi, så där är jag jätte nöjd, precis där jag vill ha honom. Ibland "glömmer" han bort vart gränserna är man då är det enkelt att bara påminna honom genom att göra några små lätta "vågor" i grimskaftet så hittar han sin plats igen. Man känner aldrig att man har någon häst i grimskaftet(han drar alltså aldrig, utan håller sej inom grimskaftets längd).

MEN det händer i mellan åt han blir rädd för små saker(kan vara : barkbitar, buskar, skräp och saker som jag inte ens ser). Då helt plötsligt glömmer han helt bort mina regler och rusar förbi mej och drar i grimskaftet och ställer sej framför mej och trippar runt. Hur hanterar man det? Han bryter ju trotts allt väldigt starkt mot mina "regler" men det känns så fel att tillrätta visa honom för att han är rädd(om han nu verkligen är rädd, det vet jag ju fakitskt inte:crazy:) men ändå ska ju alltid samma regler gälla.

Hur gör ni? Ignorerar? Tillrätta visar lugnt? Säger till ordentligt?

Sv: Hur hantera rädsla?

Jag hade inte gjort annat än lagt en liten volt så att hästen kom på rätt plats igen.

Alltså ignorerat.

Hade det upprepats (vid samma tillfälle) så hade jag sagt nej bestämt och gjort om volten.

Sv: Hur hantera rädsla?

Jag väljer också att ignorera sådant.
Väljer man att reagera på något vis tror jag att hästen tolkar det som att det faktiskt var något att reagera på och fortsätter så nästa gång. Väljer man själv att ignorera så tror jag hästen till slut förstår att sådana saker inte är något att reagera på.

/M

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 451
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 846
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar