Hur hantera ex?

Jag hade blivit förbannad och dokumenterat trakasserierna och polisanmält. Är det barn involverat så orosanmäl, människan verkar inte psykiskt stabil. Att man inte gillar sitts ex nya partner köper jag men jag skulle aldrig ta att bli trakasserad. Är det så att min partner däremot skulle försvara exets beteende skulle han åka ut genast.
 
När ens partners ex har stora problem med ens relation och inte kan låta bli att lägga sig i, dammsuga internet efter information om en för att använda det som ammunition och kommer med totalt orimliga krav - hur skulle ni hantera detta (som partnerns nya)?
Ett ex kan aldrig ställa krav. Så lätt är det. Inte ens med barnen kan de ställa krav. Antingen får man lita på att den andra föräldern klarar sitt jobb eller så får man försöka blir 100% boendeförälder. Det är din partners jobb att tysta ner det där. Hur partnern väljer att göra det är upp till den, men själv hade jag ignorerat denna personen. Blockerat exet från allting jag kan så denne inte har insyn på mina sociala medier.

Är det för jobbigt hade jag absolut kunnat tänka mig att avsluta relationen, men samtidigt tänker jag att sånt här inte fortsätter för evigt. Det kommer vara såhär tills personen kommit över förhållandet och träffat någon ny.
 
Jag hade nog tyckt att det hade betydelse också hur små barnen var om jag skulle orka fortsätta. Handlar det om större barn/tonåringar som snart kommer vara ganska självgående/kanske till och med myndiga och flytta hemifrån hade jag nog orkat längre än med små barn där partnern måste ha kontakt med exet under lång tid framöver. En relation ska berika livet, inte dränera det på all form av energi.

Finns det barn, och framför allt små barn, med i ekvationen spelar det inte så stor roll ens om partnern hade tagit mitt parti mot exet, om exet fortsätter vara överjävlig. För det är så lång tid som exet måste finnas med i bilden på ett aktivt sätt.

Men framför allt - din partner måste fortsätta ha kontakt med exet om de har gemensamma barn, du behöver inte ha det! Jag hade omedelbart blockerat exet på alla kanaler som finns som ett första led.
 
Jag hade blockat partnerns ex överallt. Blockat så att hen inte kunde ringa, maila mig, kontakta mig på sociala medier, blockat på FB så att bara mina vänner kan se min profil. Total block helt enkelt. Vägrat all form av kontakt.

Om det är trakasserier polisanmäl.

Men främst så måste din partner hantera det. Det ska inte du behöva göra.
 
Mitt perspektiv handlar om MITT ex, inte någon partners ex, men i alla fall. Han (mitt ex) var otroligt bitter efter vår separation. Vi har ett barn ihop, så vi var ju tvungna att ha någon sorts kommunikation kring henne. Och i varje sms från exet så kom det något litet nålstick, något jag hade kunnat nappa på och så hade det blivit en konflikt. Jag valde att helt ignorera ALLT i den vägen. Svarade snabbt och korrekt på allt som rörde dottern, ignorerade allt annat. Alltid. Hela tiden. Blev aldrig arg (så det syntes utåt). Pratade aldrig illa om mitt ex, särskilt inte med dottern. Var superkorrekt i allting. Det tog ett år ungefär, så slutade han komma med de där nålsticken och kommentarerna. Och sedan fler år innan det gick att ses. Numera - efter 10 år - har vi en vänskaplig relation. Så det går, men det är nog din partner som måste hantera sitt ex.
Det här låter klokt. Det är lite som att hantera rättshaverister. Ge ingen onödig information, svara inte på påståenden, skriv kortfattat, var superkorrekt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har länge brottats med ett problem jag behöver hjälp att få perspektiv och gärna lösningsförslag på. Det är så att jag sedan ett...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp