Hur hänger ni upp selarna?

I

Idaidut

Hur ser det ut i eran selkammare? Har ni smarta lösningar på hur man hänger tex lokselarna på bästa snyggast sätt. Släng in en hel drös med bilder! :)

Sv: Hur hänger ni upp selarna?

Såhär:

Fäller ned den när ingen sele ska hänga där ska dessutom sätta upp en likadan i stallgången så man enkelt kan sela av och på, en loksele väger ju några kg...

Vi har samma lösning som ovan och det funkar verkligen superbra.
Vid uppställningsplatserna har vi även likadana hängare så att man kan hänga upp sele/sadel medan man gör i ordning hästen.

Har en hembygd lagom hög träbock med ett rör uppe på. Har tyvärr ingen bild men den är jättebra :)

En del av en trädstam, med en gren i lagom tjocklek o vinkel. Sågas ut och barkas - färdigt :laugh: Funkar superbra, större o mindre storlekar beroende på vilken sele. Vi har dom även till småsadlar (shettismodell).

Nåja, inte jag som gör dom, det är farsan!
Lotta

An vänder dom plaströr som ensilageplasten är rullad på dom är srarka och mkt billiga .Tyvärr är dom lite för grova till lokselarnas lokor på en del selar, även till sadlar o huvudlag är dom bra .man sågar bort så att man får en "mösskärm" som sticker ut som man skruvar fast på lämpligt ställe . Dessutom har jag gjort om två pirror med en låda nertill och ett rör överst stött av en bräda framtill så har jag en sadel/selkärra .

Senast ändrad:

Tråkig lösning...Jag har ett järnrör från en vägg till en annan och hänger över alla selar i en rad - på en höjd som jag når ;)

Jag har speciella selhängare till mina selar (ej lokselar) och tycker det funkar bra. även om det kanske ser lite rörigt ut...

oktober%202010%20318.jpg

Fungerar även fint till tömmkörningsdäckeln..:)
oktober%202010%20317.jpg

Liknande trådar

Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
511
Senast: Fibusen
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 231
Senast: GoLightly
·
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
751
Senast: Sel
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
795
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar