Hur håller ni hästens hull i trim?

Tibra

Trådstartare
Precis, vad gör ni då ni vill att hästen inte ska få en kagge:D
Jag rider min häst rätt ofta och därmed långa turer, ändå tycker man sig se en mage skymta :p
Joggar ni hästen eller vad? Nyfiken..

Sv: Hur håller ni hästens hull i trim?

Hej!

Hästen blir ju fet på samma sätt som människor dvs för mycket energi in eller för lite energi ut, oftast kanske en kombination..

Själv har jag en häst som får fri tillgång på hösilage, så för att uppväga energiintaget får hon inget kraftfoder alls.

Ridmässigt rider vi en dag/vecka intervallträning i galopp, lång skritt-tur minst 1 gång/vecka och annars mycket varierad motion så hon gör av med energin.

/ Lavinia, som fasar för sommaren..

Lagom balans mellan fodergiva och arbete :idea:
Man får givetvis ta hänsyn till hur lättfödd hästen är, foderkvalitet osv

Min kamel arbetar ganska hårt, och är stooor och med mkt fullblodsinslag -> behöver därför mkt kraftfoder annars bli han lätt för tunn

Tycker du att hästen är tjock är det bara att minska på fodret, i första hand kraftfodret isf - eller rida mera, eller bägge :D

Men jogging, det måste väl vara bra för hullet? Ja menar att ta en joggingdag bara.

Ja, jogga kräver ju energi så det är ju bra :D

Gräset har knappt kommit upp än, men min häst har börjat lägga på sig. Han får knappt något grovfoder och inget kraftfoder att tala om (en liten skvätt till loppfröna, en dl kanske) och rids, körs eller motionerar på annat sätt så gott som varje dag, minst en timme i varierande tempo och terräng.
Men har man en liten fettomvandlare till ponny så har man. Ska inhandla en betesreducerare i år, men tycker lite synd om honom om han ska behöva gå med både heltäckande eksemdräkt (med tillhörande luva) och munkorg :crazy: Stackarn, han lär ju inte få till det i sommar..

Gräset har knappt kommit upp än, men min häst har börjat lägga på sig. Han får knappt något grovfoder och inget kraftfoder att tala om .

Det är inte lätt med dessa lättfödda hästar. Jag har två st ponnyer hemma så jag förstår precis vad du menar. Vi har gräs även i vinterhagen där dessa två får gå max fem timmar om dagen. Men dra ner på grovfodret för mkt vågar jag inte göra. De får nog hälften så mkt hö som de har fått innan plus halm plus 1 och 1,5 kg lusern om dagen. Kraftfoder har de inte fått alls men de får betfor.
Det nya gräset innehåller inte så mkt fibrer. Jag tror att det finns en risk att de får för lite fibrer. Då får de hellre få lite mer än vad de brukar. Jag försöker rida därefter. Min tanke är att de inte ska ha betesreducerare. Jag har lite svårt för det men kommer att sätta på det om jag är tvungen.

Nä, jag vill egentligen inte heller ha någon reducerare. Men det står mellan det och sandhage, ensam..
Är också nere på halva grovfodergivan, ca 7 kg, och vill precis som du inte minska mer än.
Ibland blir man lite sugen på att skicka hästen till Sibirien eller tundran eller nåt :angel:

En mycket väluträknad foderstat samt motion har gjort susen för min fångis.

Precis, vad gör ni då ni vill att hästen inte ska få en kagge:D
Jag rider min häst rätt ofta och därmed långa turer, ändå tycker man sig se en mage skymta :p
Joggar ni hästen eller vad? Nyfiken..

Allt som tränar magmusklerna, långa galoppturer sägs vara bra t ex. Visst, man kan inte "punktträna" hästar på så vis, men har kusen magmuskler brukar inte fläsket synas lika tydligt tycker jag! :angel:

F ö ser jag hellre kagge om den beror på tillräckligt med grovfoder än ingen kagge och för lite hull/överlinje.
Skitsvårt för mig att skära ner eftersom jag vägrar byta från fri tillgång på hösilage (med höga värden) till begränsad tillgång, då lär dom få matstress så det skriker om det.

Ibland när det bara är jogging kommer pulsen inte upp speciellt högt, därmed ingen jätte förbränning, prova istället att lägga in intervallpass med galopp, ex börja med 1-2 ggr vecka med ca 4 ca 500 meters intervaller öka på v 3 till 6-8 intervaller på ena intervall passet så får du nog snart ordning på kaggen... men rid aldrig mer än 8 intervaller...

glömde värm i ca en kvart i jogging , lugn galopp därefer skritta i ca 5 min så får du ut värmen i muskler, leder, senor ohc igament osv. ordentligt därefter rider du intervallerna, vänta i ca 30 -50 s mellan intervallerna...

intervall träning är bra, men jag lässte i en hästtidning här om dagen det som mest bränner kalorier det är en rask skritt, ska vara till och med bättre än galopp och trav.

Ibland när det bara är jogging kommer pulsen inte upp speciellt högt, därmed ingen jätte förbränning, prova istället att lägga in intervallpass med galopp, ex börja med 1-2 ggr vecka med ca 4 ca 500 meters intervaller öka på v 3 till 6-8 intervaller på ena intervall passet så får du nog snart ordning på kaggen... men rid aldrig mer än 8 intervaller...

Men jag kan inte köra med galoppintervaller eftersom han är otubildad och drar iväg i galoppen, därför måste jag vänta med den gångarten.

Men jag kan inte köra med galoppintervaller eftersom han är otubildad och drar iväg i galoppen, därför måste jag vänta med den gångarten.

Då får du inte bort kaggen! :devil:
Nej, skämt åsido så är det ju pulsen som är det viktiga. Lite beroende på hur bra kondis hästen har kan ju travintervaller fungera bra, om den blir för het av det (lätt hänt för överpigga travare, t o m många travtränare undviker ju det! :p) så kan man köra intervaller upp och ner i backar och låta den bränna på lite uppför backen. Är backen tillräckligt brant behöver det inte gå särskilt fort.

intervall träning är bra, men jag lässte i en hästtidning här om dagen det som mest bränner kalorier det är en rask skritt, ska vara till och med bättre än galopp och trav.

Absolut! Skritt är dessutom snällare mot alla leder.

Immer

Nä, jag vill egentligen inte heller ha någon reducerare. Men det står mellan det och sandhage, ensam..
Är också nere på halva grovfodergivan, ca 7 kg, och vill precis som du inte minska mer än.
Ibland blir man lite sugen på att skicka hästen till Sibirien eller tundran eller nåt :angel:

Jag håller med dig. Jag har två ponnyer som är lättfödda och två stora hästar som behöver mer mat. Det passar alldeles utmärkt. Ponnyerna går på sitt "bete" bara en del av dagen. De stora går på gräsvallen.
Men eftersom de är olika i åldrar så räknar jag med att till sist bara ha fångponnyn och fullblodet kvar. Då räknar jag med att skaffa en betesreducerare jag med.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 343
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka