hur håller man en vit häst vit?

Buck

Trådstartare
hej, jag har fått en sällskaps häst i form av en väldigt rull-glad skimmel :D när pollan kom till stallet så var hon vit och fin, nu är hon grå och gul :cry:. har testat att ta på potatis mjöl vilket fungerade ganska bra dock så tog det inte allt då pollen har ganska lång päls :/.

så jag undrar lite lätt nu, vad gör ni för att hålla era vita hästar vita?

foder pollan 15 minuter efter att hon landat i hagen första dagen ^_^ hann med 3 rullningar.
31882001.jpg

Sv: hur håller man en vit häst vit?

tvättar, tvättar, tvättar och suck tvättar och packar in i täcken från topp till tå när det är skitigt ute och ser till att ha tjock permanentbädd i boxen av spån så att all urin rinner undan från topplagret så att de aldrig ligger i kisset. Det är verkligen superkul att ha vita hästar......... Det finns en anledning till att jag tidigare sa att jag skall aldrig ha en skimmel och nu råkar de föröka sig i stallet så att jag har hmmmm harkel 6 st dock som tur var de flesta av dem fortfarande unga och mörka, fasar för den dagen alla är vita.

ptja, du borstar den? ;) på pissfläckar finns det ingenting som är lika bra som ryktsten!
när jag hade min skimmel åkte han aldrig någonstans eller gjorde någonting med en pissfläck på sig eller smuts öht ;)

Min pålle är också väldigt rullglad! Och vit. För att hålla honom så nära vit som möjligt så går jag över med ryktsten som tar både lera och pissfläckar (!!!) och ibland använder jag torrschampoo och en bra handduk att skrubba med. Man och svans tvättar jag av ibland, när jag vill se det vita och inte gula.

Tack och lov för att jag inte står i ett stall med fler personer än mig och mamma :) I vår när tävlingarna börjar blir det jobbigt igen :P

foto-1924_111935853.jpg

Jag har gett upp, min vita häst är inte vit utan vackert bajsskäck :crazy:. Fattar inte varför det är så kul att skita i hela boxen och sedan lägga sig och sova i eländet :confused:.

mm, har en granne med en skimmel och har sett hur mycket hon sliter med att hålla den någorlunda vit. har alltid tänk " Aldrig att vi skaffar en skimmel!" varje gång man kört förbi deras gård XD... men sen så letade jag sällskaps häst och fick ett svar från en som verkade lovande, åkte dit och där stod det en underbar, klok... skimmel... som vi bara var tvungna att ta med hem ^_^såklart.

vi har bara kallvatten i stallet så att tvätta pollen nu är nog inte så roligt :/. ryktsten har jag inte testat men pigg borsten är min lilla älskling då den tar bort mycket av det värsta^_^. har för mig att det funnits nån skimmel spray som man sprayar på kiss fläckarna och torkar bort. finns det? vad heter det i så fall?

Ryktsten och torrschampoo :P Jag har kallstall, inget rinnande vatten i stallet och dessa två sakerna räddar mig hela tiden.
Vad jag vet finns inget skimmelshampoo som inte ska sköljas ur men jag har än så länge inte mött på ett torrschampoo som inte tar väck gräs, piss, bajsfläckar. Skimmelschampoot jag har använder jag ofta till svansen, den kan man ju bara doppa i en hink när man sköljer ut.

Piggborste tar ju bara bort lera och smuts, ryktstenen tar bort lera och missfärgningar. Så jag tycker du ska testa med ryktsten, den är värd guld! Jag blev själv helt chockad när jag testade ryktsten på piss/bajs/gräsfläckar. Och efter ryktstenen så plockar jag fram "finborsten" för att damma av hästen och Vips! En vit häst!

Jag har provat den "miracle coat" med tee-tree olja, en svart flaska och så Equilux som är en grön flaska. Vilken jag gillar bäst vet jag inte riktigt, Equiluxen tror jag. I julklapp ska min vita få ett broderat badlakan så jag slipper använda mina egna badlakan när han är smutsig :D

Man täckar hästen och tvättar de otäckade delarna (ffa svansen!!) en gång i veckan :D

har rotat fram den gamla ryktstenen från ponny tiden och köpt ett vintertäcke med hals idag ^_^ så nu ska pollen nog hålla sig renare.
ska prova sadlar om nån dag och då så måste pollen åtminstone se ut som en skimmel.

Man håller skimmeln klippt, täckar allt som går att täcka och använder myycket pälsglans (gör att smutsen inte får lika bra fäste)...sen använderman skimmelschampo som man kan låta sitta i och verka ett tag....

det är jobbigt med skimmlar...;)

(När jag letade ny skulle det inte va en skimmel eftersom det är såå jobbigt och då köpte jag...en skimmel :o)

klippa är ganska onödigt för mig då min polle bara går som sällskap och skrittas ut nån dag i veckan :/ hon kan gott behålla sin päls tills hon sätts igång mer och svettas.

Ja du, här är en som oxå har en pissgul skimmel nu, OCH brun OCH svart....
Jag gör inte så mycket just nu med att få henne vit för det går inte.

Vildsvinen har varit och plöjt upp en del av hästhagen + regnet = kletigt värre!! Ingen ide' att ens tänka på att tvätta. Sen har hon världens vinterpäls oxå på köpet. Det får bli till våren när det börjar bli varmare, DÅ blir det skimmeltvätt!!

Denna bild tog jag förra året och jämför man med hur hon ser ut idag så är hon jätteren här, så du kan ju tänka dej hur hon ser ut idag....

ja det är ju fint med skimmel skäckar också ^_^

Jag har samma problem fast min är inte vit som tur väl är så jag kommer undan med några fläckar iaf...

Det syns när lillstrumpa har haft täcke...

Vintertid så uthärdar man.
Jag kan inte tycka det är försvarbart att täcka hästen för att den inte ska bli skitig, eller i "onödan" tvätta bort fettlagret ur pälsen, som är ett skyddmot kyla.

Det där med täckningen har jag för mig att djurskyddslagen inte tycker är försvarbart heller.

Här kan man läsa följande
Du bör bara sätta på hästen ett täcke om det behövs som skydd mot kyla, väta eller insekter.

Glansspray i pälsen är jag inte fan av sen jag jobbade i tyskland och glansspray var portförbjuden för att den täpper till porerna i huden så att de svettas sämre. i svansen kan jag ha för att hålla den ren och tjock,, men aldrig på pälsen. Jag vet ju inte hur mycket det kan påverka hästen men jag borstar hellre mer eller har en lite fläckig häst än att jag chansar.

Har en liten raggsocksskimmel som är guuuul...urk. Fick tips om att tvätta pinkfläckar på kroppen med Yes diskmedel, det är superbra. Men att blaska hela pålle när det är istid kanske man ska undvika. Svansen tvättas dock även vintertid om det är plusgrader...helnöjd.

Yes med äppeldoft :love:

Min skimmelskäck har som hobby att sova i bajsar, brunstkissa på svansen och rulla sig i värsta lerhögen som finns..

Bra utgångsläge när hon nästan alltid ser ut såhär;

Men Jag har fått strunta i att hon är fläckig utan bara ta bort gruset som skaver på vintertid, jag kan inte stå och tvätta hela hästen 1 gång i veckan bara för att hon ska vara vit. Värsta fläckarna går jag på med torrschampo men där har jag inte hittat något som inte ger lite gul nyans:confused: Och täcke har hon bara när det är skitväder ute för att hon fryser..

Det jag gör är att tvätta svansen 1 gång i veckan med Fiebings Blue Frost, torkar inte ut taglet som diskmedel. MYCKET balsam efteråt och glanssprej så gör det att smutsen inte fastnar lika lätt, tar även i Cowboy Magic i man och svans efter tvätt bara för att göra det hela ännu mer glatt. Kroppen tvättar jag med Absorbines Super Poo och torrschampo när det behövs.

Och såhär fin blir man efter en sån behandling, hon såg ut som på bilden ovan när jag började.

Spraya på Jodopaxlösning, låt torka , borsta funkar utmärkt på pissfläckar iaf, kanske även på en jämngrå/gul häst.

Minns inte hur stor del vatten/jodopax man ska ha, du får prova dig fram. Grymt effektivt är det iaf!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 323
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 573
Senast: sorbifolia
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 920
Senast: Lala
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 193
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka