Hur håller era hästar sig fina under vila?

S

Skuggabaldur

Ser så många trådar där folk visar bilder på sina hästar som vilat i månader och ändå varken är för tjocka eller för smala. Muskler försvinner ju såklart, men ändå. Min har vilat ca 1,5 månad nu. Håller på att sättas igång, men det ska gå långsamt - har hosta - och hon ska inte ansträngas för mycket. Att rida i alla gångarterna går bra, men inte för ansträngande som sagt. Och hon har blivit TJOCK! Inte på resten av kroppen utan mest magen - den växer i princip så fort hon ser mat :eek: . Innan hon sattes på vila var hon jättefin i hullet. Aningens bukighet kvar sen tidigare, men den var nästan så gott som borta. Nu är vi tillbaka nästan på ruta ett igen, suck...
Hur gör ni egentligen?
Minska på höet kan man ju, men det är ju som att svältfodra. Och det vill jag INTE. Kommer såklart bli bättre när hon är igång igen och kan ridas, men det är inget vidare att se magen växa för varje dag som går...

Sv: Hur håller era hästar sig fina under vila?

Är magen stor eller är musklerna borta? Muskler behöver inte försvinna för att hästen vilar. Så länge man ger pållen bra med proteiner så ska de inet ändra sig så att de blir bukiga.

Muskler har hon ju kvar... Men magen har en tendens att växa. Just nu är hon inte rikigt lika bukig som innan utan mer rund. Bukigheten försvann i höstas när hon äntligen började gå i rätt form i gångarterna och vi flyttade till ett stall där man kan rida mer ute i skogen och sånt.
Men kan det vara nån slags proteinbrist ändå? Hon är inte tunn över ryggen. Magen växer nedåt liksom...
Eller kan det ha nåt med mineraler att göra? Hon får inga just nu - har en hink med pelleterade mineraler, men hon vägrar äta dem, så jag ska köpa i annan form. Har aldrig hört dock att de skulle bli runda av brist på Ca eller P?

Vill ju kunna låta henne få vila någon vecka då och då när det behövs utan att få ångest för att hon sväller som en ballong!

Att hon sväller på en vacka låter konstigt..
Kan bero på brist på maguskler som håller upp det hela så att säga.
Eller på att hon inet år så tolerant mot stärkelse och sväller pga av det, pröva att ge en dl äppelcidervinäger i maten, det kan hjälpa.
Har du nån bild?

Kan tänka mig att det beror på brist på magmuskler, om hon nu har kunnat tappa dem under den här tiden. Ska även tala om att de tre första veckorna hände ingenting med hullet. Det är nu tiden efter det som hon börjar bli tjock. Fattar inte riktigt varför för annars är det som jag sa innan att vilar hon en vecka går hon upp i vikt. Fast nu har det ju varit vinter iofs...
Hittade en bild som jag tog för ett tag sen. Bästa jag kan hitta tyvärr. Vet inte om det går att se något. Men hon är iaf inte så smal över ryggen som det kanske ser ut. Just nu är ryggen rund och fin.

http://i22.photobucket.com/albums/b311/aslaughedinndottir/aslaugochkatter007.jpg

Hästen på bilden ser ut att behöva enormt mkt mer protein. Ryggen är tunn, rumpan är benig och magen ser stor ut för att ryggen är för smal. Hur gammal är bilden?
Jag hade prövat att byta ut några kg hö mot några kg lucernhack, ett enkelt skonsamt sätt att få i mer protein.
Eller så kan du ge tex Hippoalfa.

Ser hon så hemsk ut på den bilden? Lovar att det inte är så illa i verkligheten - utom magen då - hon är egentligen rund över både baken och ryggen (och magen är verkligen större än den var innan - hon såg alltså inte ut så här när hon ställdes på vila och hon får samma foder som innan.) och bl.a. veterinärer har kollat på henne och uteslutit brist på protein. Hur gammal kan den vara...? 3 veckor kanske? Nåt sånt. Men jag ska tänka på det med proteinet. Ska vara bra med protein i höet vad jag minns från analysen. Finns det nåt man kan ge som tillför både extra protein och Ca och P?
Men om det är proteinbrist - blir magen bättre av att man rider mer då och i rätt form? För det har ju hjälpt mot bukigheten tidigare? Och kan de ha proteinbrist fast de ser bra ut i övrigt i kroppen och bara magen är rund? Och om det inte är proteinbrist, är det farligt att ge extra protein då?

Om det är proteinbrist så blir det ju inte bättre av att du tränar OM du inte tillför protein vill säga.

Att bara magen är rund betyder att musklerna tillbakabildats, det får magen att se stor ut eftersom den mest består av revben och skinn i jämförelse med ryggen som bara är muskler.

Proteiner är alldrig farligt att ge, men givetvis ska det vänjas in långsamt som allt annat foder. Är hästen känslig så kan man ju undvika tex soja och ge skonsamt protein istället, tex de jag föreslog.

Man ska aldrig skylla på grovfodret när hästen är bukig !! När man har en häst i vila så är det väl ganska naturligt att den blir lite rund om magen ? Vad ger du för kraftfoder ? Skippa hellre kraftfodret än ta bort grovfodret. Hästar i vila behöver inte något kraftfoder, särskilt inte när dom har så lätt o ta sig. Nu när jag skrev så så kommer antagligen folk att reagera, men vad som är viktigt att komma ihåg är att en häst överlever på enbart grovfoder, men skulle aldrig överleva på enbart kraftfoder ! Och vad ska din häst underhålla sig med när den vilar om den inte har något att pilla med ? Sånt kan leda till beteende störningar ..

Hästar i vila behöver inte något kraftfoder, särskilt inte när dom har så lätt o ta sig. Nu när jag skrev så så kommer antagligen folk att reagera, men vad som är viktigt att komma ihåg är att en häst överlever på enbart grovfoder, men skulle aldrig överleva på enbart kraftfoder !

Håller jag inte med om. Det kan funka OM grovfodret har en bra balans mj/protein och hästen får sitt mj och proteinbehov tillfredsställt enbart genom grovfodret.
Om grovfodret inte har tillräckliga proteinvärden behövs tillskott av proteiner oavsett vila eller ej.
Vill inte ens gissa hur min häst skulle ha sett ut i kroppen det år vi hade värden på 8 mj och 18 smrp:crazy: , och om hon hade levt enbart på det. Nej hualigen.

Hästens behov ska vara uppfyllda oavsett hård träning eller vila. Ett underskott gör ingen häst rolig utseendemässigt, och om kraftfoder eller ej behövs beror HELT på grovfodrets innehåll.
Min svårföding tex behöver lika mycket (om inte MER) mat vid konvalecenser då hon har en tendens till att falla ur när hon tycker synd om sig själv:smirk:
Jag ser självklart till att hon har grovfoder att pyssla med, sen om det är enbart hö/hösilage eller lusern eller halm också, det beror som sagt på värdena. Kraftfoder - javisst, självklart OM det behövs, även fast hon vilar!!
Ser till att hålla henne på samma kvot (7-8) i vila som i vanliga fall, och jag kan säga att det+hage gör att hon bibehåller mestadels av sina muskler. Bukig-nej.

Senast ändrad:

Man ska aldrig skylla på grovfodret när hästen är bukig !! När man har en häst i vila så är det väl ganska naturligt att den blir lite rund om magen ? Vad ger du för kraftfoder ? Skippa hellre kraftfodret än ta bort grovfodret. Hästar i vila behöver inte något kraftfoder, särskilt inte när dom har så lätt o ta sig. Nu när jag skrev så så kommer antagligen folk att reagera, men vad som är viktigt att komma ihåg är att en häst överlever på enbart grovfoder, men skulle aldrig överleva på enbart kraftfoder ! Och vad ska din häst underhålla sig med när den vilar om den inte har något att pilla med ? Sånt kan leda till beteende störningar ..

Har väl aldrig skyllt på grovfodret? Skrev ju klart och tydligt att det ville jag inte minska på, då jag inte vill att hon ska stå utan hö i flera timmar. Hon får inget kraftfoder för hon har inte behövt det. Det som fattas är mineraler och det får hon ändå inte mer av genom kraften som hon fick innan. Då ska hon ha nåt mineralfoder. Och så möjligtvis att det fattas protein då.

Om det är proteinbrist så blir det ju inte bättre av att du tränar OM du inte tillför protein vill säga.

Att bara magen är rund betyder att musklerna tillbakabildats, det får magen att se stor ut eftersom den mest består av revben och skinn i jämförelse med ryggen som bara är muskler.

Proteiner är alldrig farligt att ge, men givetvis ska det vänjas in långsamt som allt annat foder. Är hästen känslig så kan man ju undvika tex soja och ge skonsamt protein istället, tex de jag föreslog.

I så fall borde det ju inte vara proteinbrist eftersom hon blir fin när hon rids ordentligt och ändå får samma foder... Men det måste ju bero på nåt. Själva bukigheten alltså, att hon blir lite rund av vila är ju inget konstigt. Men kan bukmuskler försvinna så fort?

Helt klart beror det på värdena.. Jag har visst en tendens att svara och tänka på hur jag själv har det, för vi analyserar alltid vårat grovfoder. Ber om ursäkt för mitt klumpiga svar :smirk:

Mineraler menar du? Har, men hon vill inte äta dem, har hon kommit på, så jag ska köpa nya. I nån bättre form, granulat eller liknande.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka