Hur hållbara är dagens hästar?

millizen

Trådstartare
Moderator får gärna flytta om tråden ligger fel.
Men satt hemma och funderade igår hur hållbara dagens hästar och då tänker jag inte bara på tävlingshästar utan alla våra hästar. Men eftersom jag är hoppryttare är det ju där jag har mest koll på hästarna. Min funderingar är lite kring tex. vet besiktning. I dags läget tycker jag att det är mycket hästar som faktiskt inte går igenom och alltfler yngre hästar som egentligen borde vara rena med tanke på deras ålder. Tycker ni att de böjprov vi använder oss av idag ska fortsättas med eller ska vi som andra länder bara ha longering och röntgen?
Jag har hört många som är kritska mot böjprov och anser att de hästar vi avlar fram idag inte klara våra böjprov.

Är det så att vi idag avlar fram "känsligare" hästar som inte klarar av ett böjprov, eller är det så att vi rider in hästar för tidigt och sedan tar dom för hårt, som tex i hoppningen får en 6-åring starta 1,40. TYcker ni att det är rimligt för en unghäst att göra det för hållbarhetens skull?
Hur upplever ni det? Och då undrar jag alla om du så sysslar med hoppning, dressyr eller bara lullar ute i skogen

Sv: Hur hållbara är dagens hästar?

Jag tror en häst kan ridas "hårt", dvs som du sa starta 1,40 som 6-åring, så länge ägaren/ryttaren är uppmärksam på om hästen behöver ta det lugnare. Ridning i rätt form, korrekt hovvård och förstaklassigt foder är ju också saker som spelar stor roll.
De ryttare som missar de små tecknen på för hård ridning är ju oftast de som får till synes oförklarliga skador och skavanker.

Min gammelpålle reds för fullt till han var 25 år. Inriden som 4-åring, sedan gick han som tävlingshäst upp tom 1,20 och lätta dressyrklasser hela livet. Och han höll hela vägen så att säga.

Jag har hört många veterinärer som är skeptiska som böjprov vid försäljning. Fö så gick ovanstående häst igenom böjprov ua som 22-åring... ;)

*kl*

Ehemm, vad är egentligen rätt form ?
Det tycks finnas nästan lika många definitioner på detta som det finns ryttare.

Jag upplever det som, visserligen högst subjektivt, att var och varannan häst går och blir utdömd numera.

Tar man ett stall med 20 privathästar så känns det som att det rör sig om i vart fall en 10-20 % av hästarna varje år som blir utdömda - och det är hältor som verkligen ses med blotta ögat så det är ju inte frågan om bättre diagnoser från veterinär. Och det rör sig ofta om ganska unga hästar som borde ha varit på absolut topp.

Så.. är det aveln som är åt hel****, är det dagens hästhållning som det är fel på eller är det dagens ridning som ställer till det ?

Eller är det en kombination av dessa tre ?

Något som kanske ses direkt är att folk har mera bråttom idag, dom vill ha en tävlingshäst redan efter 1 års ridning... förr räknade man att det tog minst 3 år för att utbilda en ridhäst, något som man kanske skulle ha i bakhuvudet ibland.

Och hur blir det då man tar ett djur som är gjort för att röra sig 20 timmar per dygn och ställer det ensamt i en liten fyrkant några timmar mitt på dagen, övrig tid ställer man djuret i en ännu mindre fyrkant på 8-12 kvadratmeter, i kombination med ensidig träning där man bara nöter runt på volt i samma form och tempo hela tiden ?

Om hästarna förut klarade av böjproven men inte de hästar som avlas fram idag... så är det kanske inte böjproven som det är fel på.

Det kanske inte bara beror på hästmaterialet, utan även på hästägarens inställning?

Man har kanske köpt en häst och när den blir sjuk så väljer man att döma ut den och köpa en ny istället för att ge den första hästen tid? Idag får man lätt information om alla möjliga slags sjukdomar, för kanske man bara tyckte att hästen var lite sliten och gav den extra semester? Man kanske SER och upptäcker fler sjukdomar/hältor idag även om de fanns tidigare också.

Bara en allmänt flummig fundering från min sida, inte en aning om det stämmer :p

Om hästarna förut klarade av böjproven men inte de hästar som avlas fram idag... så är det kanske inte böjproven som det är fel på.

Tänkte lite i samma banor jag också. Borde man inte se till att få fram hästar som klarar av det då istället för att plocka bort de "prov" som de inte klarar?

(enligt mig är ju detta lite som att ta bort körkortsprovet om andelen som inte klarar det ökar :crazy:)

Jag tror att tyvärr så är många hästar sönder avlade.

Den gamla stammen ( på just nu halvbloden) klarar sig oftast bättre.

man tar dom unga hästarna alltför hårt, dom belastas kraftigt innan dom ens vuxit klart. en fullt frisk häst går igenom böjprov. gör den inte det så har den nån skavank, det beror inte på att den är känslig.

Dagens islandshästar är fantastiskt hållbara - framavlade genom generationer med hållbarhet och lynne som avelsmål. Ridningsmässigt är det däremot många som bedriver alldeles felaktig träning och inom många discipliner blir man gråtfärdig över att man startar hästar i stenhård träning som inte vuxit färdigt, vare sig fysiskt eller mentalt.

Böjprovet är tveksamt som "standard"-prov eftersom det är en höggradig provokation. Jag tycker att man kan nöja sig med longering och rörelseprov som "standard" och bara ta till böjprov om det finns tveksamheter ELLER rör sig om stora pengar.

Varför börjar man tävlingsträna 2-3-åringar? Finns INGEN anledning att börja träna hästar för tävling/hårt arbete innan 5-årsåldern.

Sedan är acceptansen för små avvikelser hos hästarna ganska liten - så for tnågot är fel så börjar det pratas om att döma ut hästen - istället för att anpassa arbetet.

Otåliga människor är ett problem.

Kan nog ligga något i det. Vi köpte för några år sedan ett 14 årigt halvblossto med en stam jag är ganska säker på att den räknas som äldre. När vi köpte henne så hade hon varit felriden i minst 8 år, kraftigt överviktig för det mesta säkert. Hon var 3 grader halt på ena fram vid böjprov på vet besiktiningen och var spänd i ryggen. Mindre än ett år senare så gick hon igenom böjprov felfritt och skulle säkert göra det idag trots att hon är snart 17 år. Hon har inte haft en minsta tendens till hälta trots att hon sällan går i nån perfekt form.

De "moderna" hästarna är betydligt snyggare, hoppar högre och samlar sig lättare mm. men till vilket pris.

Böjprovet är tveksamt som "standard"-prov eftersom det är en höggradig provokation. Jag tycker att man kan nöja sig med longering och rörelseprov som "standard" och bara ta till böjprov om det finns tveksamheter ELLER rör sig om stora pengar.

Vad menar du, böjprov som har använts jämnt, skulle dagens hästar inte klara av det ? Meningen är ju som du skriver "höggradig provokation". En häst, oavsett ras, som inte håller för ett böjprov vill inte jag ha eller rida på ... men man kanske kan säkert sälja den till en nybörjare på islandshäst i medelåldern som har för mycket pengar... visst , det tror jag...

Senast ändrad:

Jag tror att vi i sverige har för stor tro till böjprovet. Våra fullvärdesförsäkringar har stor del i detta. Eftersom försäkringsbolagen kräver böjprov så tror vi att det är det enda sättet att kontrollera hästen hälsostatus på.

Det finns undersökningar som visar på att böjprovsreaktioner upp till 2 grader sällan har någon betydelse för hästens användbarhet.

Jag går emot strömmen lite:p

Jag ser absolut inga problem med dagens häster, men stora problem när det gäller kunskap hos människan.

Dagens hästar är väldigt lättlärda, känsliga, elastiska mm. Kanske har hästarna blivit så mycket bättre medan vi fortfarande är kvar på "samma" nivå? Nästan vilken häst som helst nuförtiden har "toppstam" och har goda förutsättningar inom ridning, tävling.

Men om inte ryttarna inte utvecklas så finns det ju ingen som kan klara av dessa perfekta hästar. Det skylls på hästarna att dom inte är "hållbara" Dom är bara mer känsliga när det går fel. Dom här hästarna kräver det bästa från början, fodret, den bästa hovvården, den bästa skötseln, vilket dom ofta inte får.

Dagens hästar är så känsliga så om dom inte rids rätt så blir det fel, om dom inte får gå i kuperade hagar som unga så blir dom sköra( gällar iofs "alla" hästar) Idag ser man hela tiden dessa åringar gå i dessa fyrkantiga små hagar med skydd upp över öronen.

Kanske är det vi som måste lära oss mer?? Kanske har jag helt fel?

en liten fundering från mig bara.

Vad menar du, böjprov som har använts jämnt, skulle dagens hästar inte klara av det ? Meningen är ju som du skriver "höggradig provokation". En häst, oavsett ras, som inte håller för ett böjprov vill inte jag ha eller rida på ... men man kanske kan säkert sälja den till en nybörjare på islandshäst i medelåldern som har för mycket pengar... visst , det tror jag...

Varför skulle du inte vilja rida en häst som inte håller för ett böjprov? Jag förstår dig om du har tävlingsambitioner och därför räknar med att pressa hästen i hård träning. En häst kan fungera utmärkt för många sorters användning utan att "klara" ett böjprov. Och varför ska man höggradigt provocera, exempelvis en gammal häst som man vet med stor sannolikhet inte går igenom ett böjprov utan anmärkning?

Jag ifrågasätter böjprov som STANDARDsätt för alla typer av hästar vid vet. besiktning - inte att man aldrig ska genomföra ett böjprov.

Nej jag tycker absolut inte att dagens moderna hästar är skörare, däremot finns det mkt mer skit i sadeln nu för tiden och det är där du kan hitta orsaken till att så många hästar går sönder.

Det finns gigantiska luckor i grundutbildningen hos den yngre generationen ryttare men trots det skall de tävla höga klasser, ju högre ju bättre att sedan varken de eller hästen är klar för det, det kan de inte inse (eller vill inte).
Kan man inte rida en häst balanserat i form (utan hjälptyglar) ja då är det nog mer läge att ta tag i sin egen grundutbildning istället för att ut och flänga runt 130-banor. Det enda felet med dagens moderna hästar är att de är så mkt lättare att rida vilket just inbjuder till sådana här genvägar till de som inte vet vad de sysslar med. Hade varit bättre om de haft den gamla tidens flaggskepp att hoppa runt med då hade de varit tvugna att ta tag i sin egen ridning först och främst.
Lägg där sedan till att även den allmänna hästkunskapen är lägre och de missar att uppmärksamma (eller helt enkelt inte förstår vad det är de känner/ser) de första tecknena på att något är på väg att hända. Har hästen en minimal galla eller värme en dag i ett ben den inte brukar ha det i, ja då är det kanske läge kyla/linementa och låta hästen få vila ett par dagar i stället för att åka iväg på den inplanerade hoppträningen som man absolut inte får missa...... Gå in och läs på tex hästvårdforumet så är det idag skrämmande låg kunskapsnivå på många hästägare.

Att det skulle vara många hästar som inte klarar böjprov (av de friska) är bara bullshit, har besiktigat massor av hästar genom åren (både för köp och försäljning) och en enda har haft en reaktion men visade sig att den troligen hittat på något i hagen för 1 vecka senare fanns inte ett spår av en reaktion.

För övrigt har vi aldrig drabbats av några hållbarhetsskador under våra 25 år med tävlingshästar/ponnyer varav de sista snart 10 åren konstant haft mellan 6-10 hästar i stallet majoriteten tävlingshästar (hoppning)och de flesta nu just av den moderna typen. Som dessutom tagits vad vissa kallar "hårt" = utbildats med sikte på championaten i resp årgång.

Två gånger har vi haft en reaktion på böjprov på tävlingshästarna och båda gångerna handlade det om 0,5 grader på ett ben. Första hästen avfärdade veterinären som inget som behövde kollas närmre (äldre tävlingshäst som gick svår klass) menade på att det är fullt normalt, 1 mån senare fick vi svaret på vad som var galet han hade en fraktur på bäckenet (var troligen en fissur alltså spricka vid böjningen).
Den andra gången var nu i somras och även denna gång visade det sig handla om fraktur denna gång ett griffelben. Vid alla övriga böjprov för kontroll av dem har samtliga varit helt ua.

Jag håller med om detta. Enligt en känd legitimerad häst tandläkare, så ser skillnaden i hållbarhet rätt annorlunda ut i dag med den moderna sporthästen som avlats fram och det äldre typen av halvblod. Med högre, mer långbenta och ädlare hästar kommer skörare leder och skörare skelett menar denne.
Men även om det är så, så tror jag det dock är framför allt dagens ridning som har ändrat sig. Idag har massor med folk häst, massor med folk tränar och tävlar och har ett högt tempo i hur de vill utveckla och ta fram sina hästar, samtidigt som det saknas en del kunskap runt biomekanik och sund ridning.
jag tror ridsättet påverkar JÄTTEMYCKET. Man behöver vara medveten om detta och aktivt hela tiden öka sin kunskap och förståelse runt hur hästen fungerar under belastning och arbete - och se till att rida hästen så ändamålsenligt och även SPARSAMT, som det går. Med sparsamt menar jag hälsosamt, och där ingår även sund vila i arbetet - vad den vilan består av, går att variera oändligt bara man har kunskapen.

Jag tror att det är hela sättet att hålla hästar som är annorlunda nu jämfört med tidigare. Det är klart att allting inte var bättre förr. Det var säkert många hästar som gick sönder och for illa även förr i tiden. Men det var inte så vanligt att "vem som helst" dvs en person utan hästtraditioner/hästkunskaper skaffade egen häst. Det var det inte när jag var ung i alla fall.

En del beror naturligtvis på ridningen men även på hästhållningen. Det finns ju massor av hästar som står stilla i pyttehagar hela dagen och kanske rids ngn gång per vecka. Hästar som aldrig kommer ut i stora beteshagar, bristande kunskaper om utfodring osv.

Det är klart att det säkert avlas på fel egenskaper många gånger. men jag undrar hur pass mkt det har hunnit slå igenom och försämra hästarna - det har det kanske?

Klok som vanligt - håller med i det du skriver i mångt och mycket!

ang. aveln så anser jag att avelsarbete går rätt fort. titta på hundraser och kattraser - det går FORT att avla sönder, det räcker med ngt årtionde max, så har du avlat in aspekter som blir varaktiga - på både ont och gott, och ang. hästaveln så anser jag definitivt att det finns ont som kommit med det goda i fråga om fina, högbenta, lätta sporthäst modeller. detta inte att säga att det inte fanns ngt negativt med den äldre typen av halvblod : )

Det är mkt möjligt att det redan visar sig. Jag är inte alls insatt i aveln. Hundar och katter går kanske lite snabbare? Fast skillnaden är nog inte så stor som jag inbillar mig.
jag tror tyvärr inte att alla hästägare tänker sig för innan de avlar på sina ston. Jag hade tänkt ta ett föl efter min lilla häst som är en underbar häst med superbra temperament. Men hon har haft fång och verkar känslig för det mesta så jag har bestämt mig för att låta bli.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 410
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 894
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 896
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 947
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18