Hur hålla vit häst vit??

W

werah

Är det någon som har något hemligt knep hur man håller efter gula fläckar på skimmlar utan att behöva tvätta stup i kvarten? Är det någon som har testat potatismjöl? Fungerar torrschampo? Annat knep??:bump:

Sv: Hur hålla vit häst vit??

Jag blöter fläcken med varmt vatten, lägger på potatismjöl och låter det vara ett tag, sen borstar bort. Funkar kanon. Blir dock mycket vitare där än på resten av hästen. ;)

Torrschampo har jag testa, och det funkade inte alls! Men vet andra som tycker det funkar bra.

Å jag låter min häst vara småfläckig så länge jag är på hemmaplan å inte ska iväg nånstans,eller *hrrm* till viss del så får hon vara dlevis fläckig ändå,folk är fullt medvetna om att det vita inte alltid går att hålla helvitt..:o
Men är det ngt speciellt på G så är det vatten och gnugga som gäller,å så sova med täcke..

Har en shettis skäck med mkt vitt o hon är hur skitig som hellst jämt, dessutom har hon ju lurvpäls. Hur får man den ren?

Gula vläckar är ju ett göre, men jag har ett annat problem......
Vad gör man när hästen är beige åp HELA halsen där inte täcket ligger till och resten av hästen är vit? Fungerar varmt vatten och potatis-mjöl där också?

Han ser verkligen förskräcklig ut med sin hals och sedan går där en helt jämn kant där det sedan blir vitt under täcket..

Tack på förhand, förlåt om jag kapade tråden lite :angel:

Men om den är beige på hela halsen så kan du ju låtsas att det ska vara så! :D

Nej men skämt å sido så funkar potatismjöl säkert, men det går ju åt rätt mkt. ;)

Det ska finnas något som heter trämjöl har jag för mig....som man kan ha i shires hovskägg för att dessa ska bli vita. Är det någon som vet och var får man då tag i sånt??

Strunt samma, bara han blir vit igen :p !! För tråkigt med en skimmel som försöker leka skäck hela hösten, haha!

Haha, jag håller med. ;) De är väldigt ombytliga. Hösten ska det vara bruna och gula. På sommaren dock tillkommer ytterligare än färg: grön.
Jag brukar försöka förklara för min häst att jag köpte en vit häst föra att jag tycker om vita hästar. Han lyssnar dock inte. :mad: :angel: ;)

Ytterliggare ett tips: Plasta in hela hästen :idea:

Har en shettis skäck med mkt vitt o hon är hur skitig som hellst jämt, dessutom har hon ju lurvpäls. Hur får man den ren?

Vanish! Och grovtvättmaskinen... Dock bör centrifugering undvikas för att inte göra pålle snurrig i onödan! ;)

(Obs! Skämt såklart...)

jag har testat med potatismjöl, funkar rätt så bra...

men ibland så undrar jag om jag skulle ta klorin :devil: (skämt förstås)

jag vet en som gnuggat med yes diskmedel med jättebra resultat. men jag undrar om det kan vara bra? för starkt kanske :confused:

Är det någon som har något hemligt knep hur man håller efter gula fläckar på skimmlar utan att behöva tvätta stup i kvarten? Är det någon som har testat potatismjöl? Fungerar torrschampo? Annat knep??:bump:

Klorin,,, Har du provat det???

Hmm,jag har läst ur en superbra bok där resen av stalltipsen fungerade som jag provat ..Det fanns ett hjälpmedel mot gödselfläckar på skimmlar o ljusare hästar och det var kol vanligt kol^^gnugga på låt torka o borsta bort..;)vet inte om dte funkar men det kan ju inte helller vara farligt o prova:P.:idea: ..

Fy Hovis.

Till övriga. prova det inte! Det är farligt.

Inget mina vita T shirts som jag har i jobbet har i alla fall inte dött av det. Det är faktiskt enda sättet att vid tvätt få dom vita utifrån hur skitiga hästarna man jobbar med avslöjas på kläderna.

Jag tänker lägga till ett tillägg i min prislista.

Tillägg för kemtvätt 100:-/häst.

Inget mina vita T shirts som jag har i jobbet har i alla fall inte dött av det.

:rofl: :rofl:

Hoppas verkligen att du skämtar? Vet du hur giftigt det är? Extremt bakteriedödande = knappast en mild produkt. Skulle inte falla mej in att göra så mot nån häst:mad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 861
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Fiorano
·
Hästvård Alltså HUR håller ni svansarna vita på era skimlar? Vickan har en rejäl svans, räcker till åt säkert tre svansar! Tjockleken gör den...
2
Svar
21
· Visningar
1 181
Senast: IngelaH
·
Kläder & Bli fin Kan någon förklara detta? Jag åt sushi idag och hade en vit blus (förstås). Naturligtvis fick jag en liten soyaprick på den nytvättade...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 097
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar