Hur hålla reda på vad man har i trädgården

gern

Trådstartare
Hur gör man bäst för att hålla reda på allt man har i trädgården? Jag har alldeles för dåligt minne för att komma ihåg vad alla växter heter och hur de ska skötas.

Vi har tänkt rita en karta över trädgården med alla rabatter, buskar och träd markerade. Men sedan har vi ju en väldig massa bilder, skötselråd och annat som vi också vill organisera på något smart sätt. Och så vill man kanske ha lite stöd för att planera framtiden och för att minnas hur det såg ut förr.

Är det någon som har en smart metod för detta? Det måste vara något som fungerar i längden, och inte bara nu i början när allting med trädgården känns kul.

Finns det kanske något bra datorprogram för att hålla reda på trädgården?

Sv: Hur hålla reda på vad man har i trädgården

jag och pv:n har bara ett litet trädgårdsland så vi har bara gjort en karta, men jag fick idén nu att du skulle kunna göra en karta som du sätter längst fram i en pärm, och varje plats på kartan har referenser till en flik i pärmen där du sparar info, bilder med mera. vet inte om min förklaring är vettig:)

En pärm är nog det bästa alternativet, är man väldigt händig och pillig och tycker att det är kul kan man även torka blommor/växter och klistra in i pärmen. Men en ritad karta, ett par bilder på "full blom", bilder på enskilda växter och sedan texter om det man behöver.

Där kan man även sätta in info om ettåriga växter, dels sådan som man tyckte om/"uppförde sig" och sådan som man inte tyckte om eller spred sig mer än vad man hade tänkt sig så man kommer ihåg till nästa vår när man ska börja handla igen, eller så fröer...

ååhh, jag borde :angel:
problemet är att jag egentligen inte är trädgårdsintresserad... men visst är det finare med blommor än ogräs och visst är det roligare när man kan äta sakerna som växer i trädgårdslandet :grin:

Fick trädgård med köpet när vi flyttade till gård för hästarnas skull, funderar ibland på att göra hage av alltihop... men vill nog egentligen inte ha hästarna så nära huset :cool:

Har gjort försök i omgångar med att ta reda på vad som växer, har frågat farmor och trädgårdsintresserade kompisar och förra ägaren. Tyvärr glömmer jag ju lika fort vad de svarar, så en pärm med allt fotodokumenterat, kartlagt och med noggranna instruktioner låter bra. Men tråkigt :o

Kan man ha fosterföräldrar till en trädgård??

Egentligen kommer väl allt det där med intresset - om intresset finns? Vilka växter som sköts hur, det kommer.

På samma sätt som du utan att titta i kokboken vet skillnaden i koktid mellan ägg och potatis liksom. Du lär dig att vissa växter vill skötas o planteras på visst vis.

Väninnan som aldrig intresserat sig förr muttrade över att hennes höstplanterade påskliljor var så fula nu i våras. Hon hade planterat dem på samma sätt som en amaryllis, med halva löken ovan jord. De mådde inte så bra över vintern. Trial and error.... :D

Jag själv däremot glömmer snabbt VAR jag planterat saker. Vårlökar tex.... VAR var det jag hade de där Thalia-lökarna... etc. När jag stått där på hösten med nya lökar så var minnet av var jag hade de gamla helt bortblåst. Om vårarna behövde jag emellanåt plantera om en del...

Tex ledde det till att jag på gården varje vår hade ljuvligt vackra snödroppar som tittade upp genom riset av den citronmeliss jag planerat ovanpå dem, suck...

Jag borde ha fotat rabatterna men det blev aldrig av och lika bra det. Nya ägaren har gjort hästhage av mina rosrabatter och liljor...

Jag har liknande problem som du, men tvärt om. Jag hade för mig att jag sått några fleråriga växter i en rabatt, så jag vågade inte gräva upp och sätta något nytt där i år. Uppenbarligen hade jag inte sått något, för nu är det bara en ogräsodling där...

Det är ju en gammal tomt jag har, och den som hade den innan mig var inte alls trädgårdsintresserad. Så de växter som överlevt är i alla fall livskraftiga. En del av dem beter sig som ogräs, och är det säkert också. Det svåra är att veta vad man ska rensa bort och vad man ska låta stå.

En del av växterna har vi identifierat, men många återstår. Flera av dem är riktigt fina, och vi vill ju helst sköta dem på rätt sätt. Vi har tagit många bilder, men eftersom vi inte organiserat dem på något bra sätt är det jobbigt att leta fram bilderna för att jämföra dem med hur det ser ut nu.

Då är väl detta forum exakt rätt plats för att lägga ut vad-är-detta-bilder? :idea: :idea:

Tanten - står beredd

Äsch, vad synd att jag inte fotade närmare på en blomma igår! Då skulle du få svara på en gång. :)

Iaf, en annan sak som är besvärligt i organiseringen är skötseln av alla växter. Visst, man kan slå i uppslagsböcker, läsa på osv. Men det blir ju så rörigt! Så mycket att lära på en gång och så lätt att missa den rätta årstiden för åtgärder. :crazy:

T ex den här spirean:
DSC00676.jpg
(Fotad med mobilkamera)

Den har förvuxit sig, är spretig och rätt trist i sitt växtsätt även fast blommorna är jättefina. När ska den klippas ner? Och hur mycket tål den klippas? På bilden har vi knutit upp den lite snyggt. ;)

Dessa frågor står som spön i backen, men det kan också bero på mycket nybörjarotalang och ett stort intresse. Dessutom så har jag fokuserat på att lära mig om ogräs och det är ju en vetenskap bara det! Det är så kul att jobba i gerns trädgård! :laugh:

//Ewa-Lena som också påtar i gerns jord.

Spirea klipps på vårvintern, och man lämnar ca 10-15 cm kvar ovanför marken. På bilden har du en praktspirea (Spiraea japonica), dessa skär man ner helt då de oftast blir alldeles för spretiga om man bara gallrar. De blommar på innevarande årsskott och det går därför bra att ta bort alla grenar.

Nästa fråga? :)

Jag låter lapparna sitta kvar på alla plantor jag sätter, jag sparar kvitton på perenner och buskar och jag sparar alla fröpåsar jag använt. Problemet med att försöka hålla en karta är ju att växter åker lite fram och tillbaka, trädgården är ju inte direkt statisk. Däremot har jag försökt att ha en Trädgårdskalender. Där kan man fylla i lite pö om pö vad man gör vilket egentligen är en bra idé för då kan man gå tillbaka till föregående år och se tex när en viss ros slog ut och hur man gödslade och sånt. Men jag hinner inte så nu slänger jag bara ner anteckningar i en wordfil med typ 5-6 rubriker som Frösådd, Nyinköp, Tänka på till nästa år, Noteringar om säsongen (skadedjur, hur vädersäsongen var och annat som kan vara bra att komma ihåg), Frukt, bär & grönsaker, osv. Det som känns relevant.

Spirea klipps på vårvintern, och man lämnar ca 10-15 cm kvar ovanför marken. På bilden har du en praktspirea (Spiraea japonica), dessa skär man ner helt då de oftast blir alldeles för spretiga om man bara gallrar. De blommar på innevarande årsskott och det går därför bra att ta bort alla grenar.

Nja en del spirea som tex brudspirera och bukettspirera kan man ju klippa ner efter bloming oxå, dekan man även bara "klippa in" lite utan att man behöver ta ner helt, men de klarar det oxå.

Nja en del spirea som tex brudspirera och bukettspirera kan man ju klippa ner efter bloming oxå, dekan man även bara "klippa in" lite utan att man behöver ta ner helt, men de klarar det oxå.

Spirea verkar vara en tålig buske. :) gern har en liknande också fast med avlång blomställning. Den står i snår bakom förrådet. Är den tålig att flytta? Fin buske på fel ställe. :)

Tack för svar! Vi kommer garanterat fråga mer. :D

Spirea verkar vara en tålig buske. :) gern har en liknande också fast med avlång blomställning. Den står i snår bakom förrådet. Är den tålig att flytta? Fin buske på fel ställe. :)

Det är bara att prova! ;) Hösten är en vra årstid att flytta och dela växter, själv ska jag dela mina pioner i hst, de står lite trångt så jag ska dela dem lite oc hdels ge bort några plantor och dels sätta några på andra ställen.

*Knapplån*

Efter att livet har gjort oss upptagna med annat så kommer bilder och frågor om växter i gerns trädgård först nu. Vi hoppas på bukes enorma kompetens! ;)

Jag har tagit bilderna ikväll med mobilkamera (som vanligt) i lätt skymning så kvalitén är inte så bra, men jag tror ni kan se ändå. Annars får ni be om kompletterande bilder.

Tanten (Obs! Inte du, Buke-tanten! :p) som grundade tomten på 60-talet måste ha varit helt enormt duktig, för i en perennrabatt har det varit blomning hela säsongen. Först sprakade det i olika gula blommor och nu blommar det i rosa/lila. Helt fantastiskt vackert!

I alla fall, här kommer några bilder på blommor vi inte känner till. Ni får gärna kommentera både med namn och skötselråd.

DSC00700.jpg

Den här växten har inte blommat ännu, jag har sett den lite överallt. Hos gern har den fallit ihop. Ska den stöttas tidigare på säsongen?

DSC00706.jpg

De här två finns också i perennrabatten. De är ca en meter hög båda två. Astilben i bakgrunden känner vi till i alla fall. ;)

Närbild på den vänstra växten:
DSC00704.jpg

Den högra:
DSC00702.jpg

Det finns fler växter som vi undrar över men vi återkommer om det en annan dag!

Den första är kärleksört, blommar tidig höst och tills vintern kommer, en av mina favoriter, fungerar väldigt bra på snittblomma inne oxå.

Det andra är flox, höstflox närmare bestämt, oxå en stor favorit. :D

Tack så mycket för svaret!

Så båda är höstflox fast de blommar lite olika tid och har olika färg? Hmmm, jag har nog inte studerat växternas gröna blad så noga. :o Ja, de är ju rätt lika. :laugh:

Vackra är de i alla fall!

Den första är kärleksört, blommar tidig höst och tills vintern kommer, en av mina favoriter, fungerar väldigt bra på snittblomma inne oxå.

Det andra är flox, höstflox närmare bestämt, oxå en stor favorit. :D

Kärleksörten funkar som sagt väldigt bra i vas. Står den länge så bildar den rikligt med rötter och så är det bara att plantera den på önskat ställe ute. Två flugor i en smäll liksom :D Snittblomma med två liv.

Jag antar att Kärleksörten är väldigt gammal. Kanske det är därför den har fallit ner och inte orkar hålla sig upprätt? Man kanske ska dela den? När ska man göra det i så fall? Tänker på att den blommar så sent och kanske inte tål att delas när andra perenner ska göra det?

Kärleksört verkar vara en väldigt tåligt sort... ;) Jag delade och flyttade runt epp par i våras och de är jättefina nu. Men annars brukar den bästa årstiden vara på hösten att flytta och dela växter, de kanske inte blommar lika bra just i år om ni dela dem men de klarar sig säkert bra!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 333
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 805
Senast: Imna
·
Trädgård & Växter Jag har precis köpt ett radhus och inser ju nu när snön precis försvunnit och gräset börjat växa att jag nog borde lära mig nåt om...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka