Hur hålla manen fin

Sv: Hur hålla manen fin

På ponnyn jag hade förut så användes massor med pälsglast och så brukade vi ha manen i hingstfläta om somrarna då han brukade klia sig mot en extremt kådig tall och manen gärna fastnade. Efter han badat innan en tävling brukade han få gå med en western-hood på för att skydda (skimmel).

Då har vi inte samma åsikt, en lång och naturlig man är finast. Så som lobells häst ser ut nu!

Gammal tråd, men fin man vill vi ju ha!
Det har ju kommit nya produkter någon som hittat något bra?
Eller är det fortfarande Mane and Tail som är bäst?

Vi använder Cowboy Magic Detangler och Fiebings Satin Sheen, mycket nöjd med båda!

Reder ut manen försiktigt, sprayar igenom den och flätar. Sen gör jag om samma procedur efter några dagar.

IMG_1930-1.JPG

33170133.jpg

Jag låter den bara vara. Om det blir trollflätor reder jag ut det värsta med fingrarna. Ju tidigare man tar trollflätorna desto mindre blir de. Borstar bara inför tävling.

KL*

Uppdaterar då jag ju startade tråden för 3 år sen :)

Idag ser hon ut så här :

33201562.jpg

33201563.jpg

Lite av längden försvann förra hösten då hon kom på att man kan klia sig på trädstammar :) Använde oxå Switch och misstänker att manen blev skörare, men tycker fortf att den är fin och den är mkt tjockare idag än när hon kom.
Gör inte så mkt mer än borstar igenom och ibland använder jag Sjöbogårdens pälsglans, tycker den är bäst av dem jag testat
Hennes man blir nästan aldrig rufsig men full med spån när hon rullar sig :)

33201561.jpg

33201564.jpg

Å den första bilden:-) det va riktigt snyggt! Ska jag prova på min tyvärr har han ej så jämn som din!!!

Jag använder en vanlig rotborste och pälsglans men om det inte finns så spraya jag på lite jodopax vatten.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Hästvård Hej! Jag har två egna hästar, en av dom är min nya haflinger. Hennes man,svans och lugg är lite halvt sådär i kvalitet eftersom förra...
Svar
8
· Visningar
1 680
Senast: Gimlan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama