Hur hålla manen fin

Sv: Hur hålla manen fin

Den är inte fixad än på den bilden.

När den är det så är den jättefin, ska se om jag kan ta bild sen.

Men hellre sådan man som är tjock och lång än sönderborstad man som går av eller tunnas ut av för mycket borstande.

Jag har köpt en häst med lång fin man, och undrar nu hur ni andra sköter era hästars manar så de håller sig fina länge?

Borstar ni med borste eller kam? Använder ni glansmedel eller något annat?

Jag borstar med vanlig viska om den inte är tovig och med en gles hårborste om det är lite rufsigare.

Hur gör man på vintern för att skydda från lera och smuts?

Jag använder foxfire pälsglans och rotviska. Ibland tar jag till piggborsten om det är trassligare än vanligt men då med Mycket pälsglans. Brukar klippa yttersta topparna lite försiktigt nån gång om det behövs. Vad gäller smuts är inte min fröken så mycket för att rulla sig, så har inte det problemet oftast :D Men jag tycker pälsglansen stöter bort smutsen bra!

SANY0350.jpg

Hittade ingen bild me fixad man men ungefär såhär ser den ut :)

*kl*

Som så många andra redan har sagt, men tåls att sägas igen...

Pälsglans, pälsglans, pälsglans och änne mera pälsglans. Ett bra sådant också som inte försvinner efter någon timme. Undvik att borsta med borste i allra största mån! Går hästen med grimma så kan det vara en fördel att göra en fläta närmast nackstycket för att förhindra ytterligare slitage där.

Då kan man bli så här fin i "håret" :)

lite fixad
2833_92795213571_689728571_2423805_5618410_n.jpg

naturell
n689728571_1274553_4254.jpg

*kl*

Som så många andra redan har sagt, men tåls att sägas igen...

Pälsglans, pälsglans, pälsglans och änne mera pälsglans. Ett bra sådant också som inte försvinner efter någon timme. Undvik att borsta med borste i allra största mån! Går hästen med grimma så kan det vara en fördel att göra en fläta närmast nackstycket för att förhindra ytterligare slitage där.

Då kan man bli så här fin i "håret" :)

lite fixad
2833_92795213571_689728571_2423805_5618410_n.jpg

naturell
n689728571_1274553_4254.jpg

Åh :love: vilken underbar lugg !!

Ja det kanske är olika på olika raser.Vi har en ponny med lååång man och den måste man ha pälsglans samt borsta några ggr i veckan annars blir det "dreds" och det är ju inte så fint tycker jag :)

Blir såå avis, vilka fina mar era pållar har! kanske ni kan ge mig något tips! Själv kämpar jag förgäves för att få min pållas man att växa...Borstar ganska ofta med gummiborste m. träpiggar och mkt pälsglans! Då hon sällan får tovor tror jag inte det sliter på den eg utan det stora problemet är täcken! hennes man är tunn och växer långsamt. På den delen av halsen där täcket ligger an, nedåt manken (på vintern hela halsen) har hon sällan längre man än 10 cm och ofta ingen alls...Längre fram på halsen har hon nu efter ca 2-3 år av sparande ca 30 cm. Det ser förskräckligt ut! men vill till varje pris få den lång då hon inte kan ha vanlig kort man, den står bara rakt upp och hon passar inte alls i det.

testar just nu att ge henne sulfagur, är det någon som har erfarenhet av detta eller något annat fodertillskott?

Svarar alla:

Mailade fd ägaren och hon skrev att hon bara borstat med piggborste och ingen manglans................

Så om hon nu lyckats hålla den såpass med piggborste ,så borde jag ju kanske lyckas få den riktigt tjock om jag inte borstar mer än lite försiktigt med mjuk borste och använder manglans.

De dagar det varit regn har hon sett ungefär likadan ut, alltså inga korvar eller dreadloocks.

Jag har tre långhåriga pållar, de har både långt OCH tjockt hår,
jag borstar enbart med en mjuk mankborste (vanlig ryktborste med långa strån alltså) och reder ut med fingrarna, alltid massor av BRA pälsglans.
Klart det kan bli tovor ändå, när de rejsat i skogen i hagen, men annars är
det bara reda ut med fingarna.

På den som har ruffsigast 'grundhår', så brukar jag ibland använda hööks breda träborste med mjuka piggar, upplever den som hyffsat mild om man använder massor av pälsglans och måste få bort tovor som man inte kunnat få bort med fingrarna.

BRA pälsglans enligt mig är när de är dryga, man inte behöver använda varje dag och det inte blir kladdigt/fett, luktar gott och det reder ut bra.

Enligt mig är TIB det bästa, tätt följt av LEOVET RIDERS MAGIC GEL
och lite sämre men kanske duger om man inte kan få tag i ovanstående
är foxfire, sjöbogården. Sämst är Emins, den är som vatten.

19316294.jpg

18640889.jpg

Fast nu går hans man ner till bogen,men jag hittar ingen bättre bild :)

16851025.jpg

min shettis har lång man som nästan alltid ser väl friserad ut, men jag borstar bara igenom ordentligt den en eller 2 gånger i mån, och använder mycket pälsgläns. då manen är tjock så kommer det inte lera in i den utan bara lägger sig utanpå och det bara är att borsta bort det. men hennes svans är JÄTTE lockig och det blir riktiga dreads av den även med en halv flaska pälsglans, enda boten mot det är att göra en inbakad fläta och avsluta med vanlig fläta när den är ny tvättad, + massor med pälsglans. efter denna behandlingen så håller sig den i minst en halv dag(:

Så fina manar! Jag har just fått en shettis som jag inte vet hur jag ska göra med.. Har 75 cm lång man på längsta stället, och 50 cm lugg.
Och det korvar ihop sig.. I början borstade jag den nästan dagligen, nu orkar jag inte hålla på. Reder ut lite med fingrarna ibland. Hopplöst att hålla ordning på! Hon gillar heller inte då man sprayar med glansspray nåt vidare.
Här är en dålig bild..
28981662.jpg

Vilka underbara hästar alla har:love: Älskar långa manar;)

Själv har jag en PRE med ganska lång man och jag tar i mycket pälsglans varje dag. Låter pälsglanset torka och sedan reder jag ut manen försiktigt med fingrarna, ibland jätteförsiktigt med en mjuk borste.

min shettis är också hopplös, hon rullar sig alltid efter att man borstat henne och riktigt gnider in all smuts i pälsen, hon gör det även om man bara kratsat hovarna.

Stålkammen är toppenbra när det kommer till man och svans. Den är stadig och glider lät mellan stråna. Drar inte sönder taglet och rispar inte med sin blanka yta. Hårborste är också bra, men har hästen tjock man/svans (som min) så rispar den lätt bara ytan och skapar mer tovor än den reder ut, och jag tycker att en hårborste lätt sliter på manen om den inte är helt utredd och blank.

Det finns bara en pälsglans som fungerar för mig och det är denna:
PG-1.jpg

Jag behöver bara spraya, vänta och sen reder manen nästan ut sig själv. Den är helt magisk faktiskt. Vet ingen som ens är i närheten så bra.

Pälsglansar så fort borsten/fingrarna inte glider lätt genom manen.

Jag använder massor utav pälsglans och borstar med Borstiqs massageborste. Sedan är det flätor som gäller på lillkillen

jack1.jpg

"Saxat från Beskrivningen"
"MASSAGEBORSTE
Rygg i björk med “borst” av små svar-
vade träpinnar med en kula på toppen
som skonar hästens man och svanshår. Bortspiggarna, som är av trä sitter fästa
i en gummiplatta vilket gör att den inte
alstrar statisk elektricitet." Super duper är den :bow:

jag använder pälsglansen från Sjöb****** som finns på Öo* för den fungerar fint på min kuse och är jättebillig. Borstar helst inte ut lera utan sprayar med glans och sedan reder ut med fingrarna. Han har ju lite lockar i sig så det är knepigare då.

Kör med samma glansmedel. Sjöbohagen på ÖB. Borstar med en vanlig hårborste.

jag har en isis med tjock,men inte så lång man.
hon e livrädd för flaskor som låter,så inga glansmedel kan man använda..(detta är under skolning)
jag borstar manen o svansen med en styv,långhårig borste (rotborste ?)
ibland, men oftast behövs inget..hon har aldrig knutar eller så..
vill inte använda tex piggborste..det sliter.

Jag använder massor utav pälsglans och borstar med Borstiqs massageborste. Sedan är det flätor som gäller på lillkillen

"Saxat från Beskrivningen"
"MASSAGEBORSTE
Rygg i björk med “borst” av små svar-
vade träpinnar med en kula på toppen
som skonar hästens man och svanshår. Bortspiggarna, som är av trä sitter fästa
i en gummiplatta vilket gör att den inte
alstrar statisk elektricitet." Super duper är den :bow:

Det var den jag menade när jag skrev 'träborste från hööks' :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Hästvård Hej! Jag har två egna hästar, en av dom är min nya haflinger. Hennes man,svans och lugg är lite halvt sådär i kvalitet eftersom förra...
Svar
8
· Visningar
1 680
Senast: Gimlan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama