Hur hade ni gjort...?

O

Orvar

Om några veckor få jag hem en häst som jag vågar säga nästintill aldrig har stått i gräshaga :crazy:.. hon har bara stått på stäppmark i princip och lervälling.

Därmed är hennes mage inte allt för förberedd på att komma till mina gräshagar. Hur hade ni gjort för att hon inte ska få en gräschock och ev dra på sig fång..?

Det bästa är väl att vänja henne vid några timmar i traget och sen öka? Hur har ni gjort i liknande situationer? Har ni varit med om några skräcksenarion?

Hästastackarn har inte direkt gått med några kompisar innan heller, men hon är en guda snäll häst så jag vill ju jättegärna att hon ska få hagkompis. Vad är viktigtt att tänka på när man släpper ihop hästar för första gången?

Sv: Hur hade ni gjort...?

Det har i princip ingen betydelse om hästen inte ätit gräs (eller annat foder) på 2 månader eller 2 år, samma invänjning krävs ändå.

Börja med någon halvtimme, för att sedan öka på en stund varje dag.
I allmänhet kan man öka takten på invänjningen när man kommit en bit på väg, sas.

Vid ihopsläpp kan det vara bra att börja med en häst som du vet är bra med andra hästar, gärna en som är hög i rang och säker på sin plats. Inte någon dryg och stökig rangklättrare som "tar sig makt" genom att bråka med andra hästar alltså...
Välj en hage med gott om plats.

Senast ändrad:

Jag har en häst som har varit känslig med magproblem sommartid med allt gräs. Vissa gånger har hon haft bara gräshage på sommaren och vi har då tagigt in henne i annan hage ex på dagen eller kvällen för att dra ner på gräs ex en skogshage eller en grushage med hö eller helt enkelt i box med hö.

Som beteshage nån gång har vi haft skogshage med lite gräs det va jättebra gav lite hö också för magen det var bra.

Vi har kört linfröolja och eller rapsolja för tarmarna. Samt har kört homeopat kurer ex nux vomica det har varit bra. En kinesiolog eller homeopat har vi tagigt till hjälp också då hästen reagerat ex.

Självklart har vi provat att vänja hästen men hästen behövde lite hjälp ändå med olika lösningar.

Senast ändrad av en moderator:

Att hästen för röra sig mycket om den reagerar med ex tarmproblem är ju jätteviktigt så att ha den ute mycket är viktigt vad jag menade var att lite hö kan hjälpa men hästen behöver ju inte stå innne i box över natten utan kanske hellre i en skogshage tex.

Jag skulle vänja den extremt långsamt vid gräset, börja med kanske fem minuters betande per dag och sedan öka successivt. Har du ingen paddock eller liknande hästen kan gå i så den slipper stå inne i början de tider den inte ska beta? Jag hade en foderhäst förut som var väldigt känslig för foderbyten och på honom verkade det som han klarade övergången till gräs lättare om han (förutom jättelångsam invänjning förstås) fick balansera upp gräset med halm i början när han väl släpptes på bete. Alltså slängde jag ut ett par kilo halm i beteshagen och tro det eller ej, han åt av det trots att gräset va knähögt :) och fick inte kolik!
I värsta fall kan man ju ta på hästen en betesreducerare i början men det är ju inte så schysst om hästen samtidigt släpps i en ny flock och inte kan försvara sig alls mot de andra hästarna. Dessutom hindrar det hästen från att klia sig när myggen biter.
Var väldigt uppmärksam på fång och känn efter puls i hovarna varje dag! Vid minsta lilla fångkänning måste hästen direkt in från betet!!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 664
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag sitter i en obekväm sits och jag behöver bara få ventilera mig lite men framförallt fråga, hur hade ni gjort? Det är så att jag har...
Svar
9
· Visningar
2 312
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 155
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix