Hur hade ni gjort?

F

Fridajgirl

Jag måste få hjälp!

Har massa funderingar just nu på hur jag ska göra med min häst,
Har honom just nu inhyrd i ett stall några km ifrån där jag bor, får betala 500 kr i stall hyra, sen fixa spån, hö, kraftfoder och sånt själv.
Där finns ridbana och närhet till ridhus.
Men problemet där är att det finns 2 till som har hästar där och de bestämmer precis hur allt ska vara, även att det inte är deras ställe.
Min stackars unghäst får gå helt själv i en hage och deras 2 går i en. Han vill ju så klart gå med dem så han trycker ju sig in till dem varje dag.... och de andra bara klagar på mig att min häst inte är klok och han har minsann inte någon respekt för människor eller staket...

Har fått erbjudande av min pappa att ha hästen på hans ena gård, som är på cykelavstånd från vårt hus, men då finns det inte någon ridbana eller nåt stall att ha hästarna i. Är redan en tjej som har hästar där och de går på lösdrift med endast ett vindskydd.
Slipper betala hyra och sen får hästen gå ihop med andra.

Hur hade ni gjort??

För orkar inte med att ständigt få höra hur världelös man är och att allt man gör är fel

Tacksam för svar!

Sv: Hur hade ni gjort?

Jag hade nog i det läget sett till hästens bästa, alltså ta det stallet med lösdrift, om han nu trivs där:)

Lycka till och hoppas det löser sig:)

Jag måste få hjälp!

Har massa funderingar just nu på hur jag ska göra med min häst,
Har honom just nu inhyrd i ett stall några km ifrån där jag bor, får betala 500 kr i stall hyra, sen fixa spån, hö, kraftfoder och sånt själv.
Där finns ridbana och närhet till ridhus.
Men problemet där är att det finns 2 till som har hästar där och de bestämmer precis hur allt ska vara, även att det inte är deras ställe.
Min stackars unghäst får gå helt själv i en hage och deras 2 går i en. Han vill ju så klart gå med dem så han trycker ju sig in till dem varje dag.... och de andra bara klagar på mig att min häst inte är klok och han har minsann inte någon respekt för människor eller staket...

Har fått erbjudande av min pappa att ha hästen på hans ena gård, som är på cykelavstånd från vårt hus, men då finns det inte någon ridbana eller nåt stall att ha hästarna i. Är redan en tjej som har hästar där och de går på lösdrift med endast ett vindskydd.
Slipper betala hyra och sen får hästen gå ihop med andra.

Hur hade ni gjort??

För orkar inte med att ständigt få höra hur världelös man är och att allt man gör är fel

Tacksam för svar!

Jag är typen som tycker att det är viktigt med ett stall osv men i din situation hade jag lätt låtit din häst gå på lösdriften, i alla fall ett tag tills du har löst det och kan få med allt så att säga (stall osv, men på ett trevligt ställe). Ingen häst ska gå själv och allra minst en unghäst! :/ Lösdrift är ju super så att hanfår leka av sig, är ju dessutom sommar nu! Låter också som att lösdriften blir det bästa!!! :) :) :)

Åh då finns det fler som tänker som jag, har funderat och funderat.
Men man tycker ju att unghästar ska ha skoj i hagen och busa och på lösdrifts stället hos min pappa finns de 2 andra unghästar som han får gå med oxå så det löser sig nog bättre där :)
Sen har jag en kompis som har ett stort stall och ridbana jag kan åka till om jag vill och få hjälp av så man känner att det är nog bättre att flytta hästen så att både han och jag trivs, en ridbana är inte allt i världen.

Har alltid bott på landet innan själv, men nu har min sambo och jag köpt hus i samhället och då vill ja ju självklart ha kvar min häst :) men att ha hästen på gården (som vi bott på nu och hyrt av min pappa) det skulle inte gå, alldeles för långt att åka på morgon och kväll.

Ja, man ska alltid tänka på hästen i första hand :) Låt han busa av sig i flock nu så kan du ju flytta han till ett stall osv när du känner att du har hittat vad du söker :)

Ja, man ska alltid tänka på hästen i första hand :) Låt han busa av sig i flock nu så kan du ju flytta han till ett stall osv när du känner att du har hittat vad du söker :)

Ja precis det är nog bäst :) kan bygga utebox annars på pappas ställe.:D
Har ju en sambo som är snickare och murare så han kan nog hjälpa mig :)

Har du en unghäst så är det ypperligt med lösdrift!
Jag flyttade min unghäst till lösdrift och har även mitt äldre sto på lösdrift och man verkligen ser hur dom trivs.
Unghingsten är SÅ trevlig att ha och göra med då han gör av med all överskotts energi ute.
Stoet som jag inte trodde skulle fixa att vara ute dygnet runt under vinterhalvåret vill inte ens gå in om hon får bestämma.

Finns det ingen liten äng du kan använda som "ridbana"?

Jag är nu övertygad om att hästar i största allmänhet trivs bäst på lösdrift. Så kan du så gör så om det känns bra.
Hästen behöver ju en flock dessutom!

Mvh Ann

Ja det är så jag tänker, så han kan busa hela dagarna med den lille valacken som är 1 år yngre än min :)

Jag tänkte fixa en liten ridbana i en ände på en äng sedan i framtiden, nu i början när man rider in honom kan man ju vara i en plan hage och sen blir de ju att man rider i skogen och har en kompis häst som draghjälp, så det är nog lika bra.
Har bestämt mig nu, flyttar min pålle om 2 veckor, ska kolla så han inte har mask innan bara.
För de har tjejen gjort som har hästarna hos min pappa.

Ja de blir att ha honom ute dygnet runt och ha ett vindskydd till dem, han var nämligen van vid utebox innan jag köpte honom så han ville inte in i värmen på kvällarna :) så nu blir han nog glad igen att få vara ute på kväll och natt.

:laugh:

Jag tror han kommer att bli super glad! :D

Lycka till!

Mvh Ann

Tack så mycket!;)

Ha en toppen eftermiddag i solen, ja ska snart till hästen när man slutat här på jobbet

:rofl:

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 132
Senast: KesoNeso
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 165
Senast: lizzie
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar