Hur hade ni gjort med valp som vägrar gå?

Lena Furberg

Trådstartare
Jag fick ett telefonsamtal häromkvällen, från en mycket olycklig nybliven valpägare, vars valp totalvägrade att gå i koppel. Som en annan Ceasar Millan (:rofl::p) körde jag dit för att bistå. Valpen är en jättekäck och glad liten Papillontik, 10 veckor cirka. Inte rädd eller ängslig alls. Det är familjens första hund och dom har noll erfarenhet.
Familjen har trädgård men valpis kutar ut på vägen om hon är lös så hon behöver ha koppel på. Tills man satt upp stängsel. Men. När kopplet sätts fast i halsbandet, skriker lilla valpis argt och frustrerat, kastar sig bakåt etc etc. Matte börjar gråta (!)och tycker valpis plågas och lider.
Valpis vill inte lockas av varesej godis eller glada lockrop när kopplet är på. Inte heller varesej kissar eller bajsar hon. Bara sitter eller kastar sig och skriker gällt.
Nu vill jag veta vilket råd ni gett? Jag säger inte vad jag gjorde.

Sv: Hur hade ni gjort med valp som vägrar gå?

Satt på kopplet och väntat ut den, ignorerat till fasonerna slutat.

När valpen lugnat sig, lockat och berömt när den rört sig.

Alternativt låtit kopplet sitta kvar i halsbandet även när hunden rör sig "lös" om det är själv kopplet som är problemet. Känns mer som att valpen inte vill sitta fast.

Förklarat för matte att hon ska sluta dalta med sin hund (sluta gråta) och själv varit tacksam för att det var en papillon och ingen "blocket-korsning" hon köpt. ;)

Är valpen van vid halsbandet öht?

Jag föredrar att ha sele på hundar som ska sitta i "lina", men dom kanske bara promenerar i kopplet och inte sätter fast den?

Iallafall så hade jag testat med en liten sele så slipper valpen få "strypkänlsa" när det tar stopp och den börjar sträva emot.

Annars samtycker jag i det mesta skogis skrev.

kan dom inte ta med en äldre hund som får gå brevid valpisen , som visar hur man ska göra ;)
Jag hade ett sånt problem med en av mina valpar, Jag tog med mig en av mina äldre tikar sen satte jag dom i ett delta koppel så fick den lilla bäbisen lära sig att följa den vuxna hunden i koppel.

Tesora

och själv varit tacksam för att det var en papillon och ingen "blocket-korsning" hon köpt. ;)

Och vad har det här med att valpen inte vill gå i koppel? En mycket onödig kommentar enligt mig!

Eftersom valpen inte är rädd och skärrad finns det ingen anledning till att ta det extra försiktigt med kopplet. Ställ krav och överös med beröm vid minsta framsteg. Ett bra tips var det som Skogstrollet gav; låt kopplet sitta fast även inne men se till att ingen bajspåse är knuten vid det för det kan skrämma slag på den säkraste valpen. Min blev skit(:D)rädd när hon blev jagad av bajspåsen och ju fortare hon sprang desto snabbare blev påsen!

Halsbandet sitter bra och fungerar på valpen, det är kopplet hon reagerar på. Dom har en sele också, men den var så stel och otymplig på denna pyttelilla valp, att jag inte tyckte dom skulle använda den. En kaninsele hade nog sutiit bättre!
Den har blivit enormt ömkad och pjoskad med när den gnäller så jag misstänker att beteendet förstärkts pga detta.
Jag kände att denna lilla varelse nog behövde en annan metod, så jag knäppte snabbt fast kopplet och valpis knallade glatt efter mig ut genom dörren och nerför trappan. Matte var förstummad. Jag kände mig som en sann Caesar. Tills vi kom ut på gräsmattan, för då återfick valpis fattningen och satte sig ner och började pipa. Lock och pock hjälpte inte en smula. Godis var inte intressant.
Så...

Ja, jag bara gick. Inte mycket till motstånd med en sån liten plutt. Jag tittade inte på henne, bara traskade på i lagom lugnt tempo runt gräsmattan. Stannade då och då och berömde, gav lite godis som motvilligt togs emot. Sen traskade jag vidare. Valpis pep och var arg. Runt huset gick vi, några varv. Massa beröm. Sen gick vi in, Valpis slocknade.
Undrar om jag borde väntat ut henne istället? Mest av allt tror jag det var viktigt att Matte insåg, att det inte alls är synd om valpis, valpis plågas inte och skriker inte i dödsångest. Valpis var arg och protesterade.
Jag ska ringa dem igen om en stund. Föreslog också, som nån skrev ovan, att valpis får ha koppel på inomhus så det hela avdramatiseras.

Aha!
Då hänger jag med.

Om vi börjar i koppeländan så antar jag att det är ett litet tunnt koppel med en lätt hake dom har till en sån liten valp.
( vet själv hur det var med schippen när hon var valp, jag hade en nylontråd för att störa så lite som möjligt. :eek: )

Jag hade nog fortsatt att få in dem på "ditt spår" som du redan gjort och verkligen förklarat vad som händer om man ömkar med den lilla valpen nu.
Och verkligen betonad att det är nu dom formar den framtida vuxna hunden.

Sen hade jag som sagt först och främst väntat ut den när den stannar, dvs kanske suttit och plockat i marken och varit allmänt intressant i valpens ögon - och självklart mycke beröm och lite bus när den tar minsta lilla stegframåt.

Sen kan man ju också ge ett tryck i kopplet och lätta så fort valpen går framåt men det tror jag inte är någon smart idè om valpen redan nu visar en sorts rädsla för kopplet.
(Där får man skilja på rädsla och fjanterier)

Jag hade nog också satt på kopplet inomhus och låtit det hänga efter, alternativt klappa hunden med kopplet och berömma och göra det till en positiv grej, helt beroende på hur valpen beteèr sig såklart.

Min 9 veckors har inte haft på sig något koppel alls eftersom han har möjlighet att hela tiden gå lös, och jag ser inte det som ett framtida problem, dom brukar vänja sig att tar det stopp så är det ingen idè att kämpa ganska fort.

Senast ändrad:

Jag tycker du gjorde helt rätt! Är inte hunden rädd så finns det ingen anledning att linda in dem i bomull. Nu gäller det bara att matte inser att det är en hund hon har och inget porslinsföremål.

Jag väntade ut också, satt och pillade bland löven, låtsades hitta spännande saker. Valpis tyckte inte det var ett dugg spännande.
Obs att jag inte SLÄPADE henne runt, hon knatade på själv, fast argt. Fick en känsla av att hon inte riktigt "förstod" beröm, och godis var inte speciellt attraktivt heller. Inte heller leksaker. Jag kliade henne på bröstet och berömde med glad röst, men vet inte hur mycket som gick fram i den lilla knoppen.

Tack!! Man börjar ju fundera om man gjort nåt sanslöst misstag... Nu har jag skänkt familjen en bok, "Hundens första år" av Charlotte Swanstein.

Satt på kopplet och väntat ut den, ignorerat till fasonerna slutat.

När valpen lugnat sig, lockat och berömt när den rört sig.

Alternativt låtit kopplet sitta kvar i halsbandet även när hunden rör sig "lös" om det är själv kopplet som är problemet. Känns mer som att valpen inte vill sitta fast.

Förklarat för matte att hon ska sluta dalta med sin hund (sluta gråta) och själv varit tacksam för att det var en papillon och ingen "blocket-korsning" hon köpt. ;)

*hålla med inlägg*:D

Har jag vovve som trasslar, så bara fortsätter jag att gå, hunden kommer så småningom, dvs bara några hundra meter, fatta att det är smidigast att gå bredvid... Det är jobbigt att kasta sig hot och dit, och är inte bekvämt att bli släpad... Så länge det inte är något fysiskt fel(ovanligt;)) är det bara o knalla på. Berömma givetvis med rösten och kropps språket när valpen gör rätt.
Godis på sånna småttingar kan (i min värld) göra att de tappar lite folkus, varje gång de får en godisbit intrykt i munnen just när man är ute o går....
Tålamod, stor portion lugn och tid till att bara göra, löser sig nog situationen lätt.
(Sen att matten till hunden gråter:crazy: , känns inte riktigt bra..
Pappisar har också humör.. ;)
Kan gissa på att denna valpen kommer växa upp till en odräglig liten skit om inget görs direkt med mattens uppfostran..)

Jamen då hade jag bara bett familjen köra på som du gjorde, och lätta i kopplet så fort den går framåt.

Bestämt och obrydd av valpens protester, för att snabbt kunna gå över i mkt beröm och i slutändan göra alltihopa till en positiv sak.

Och vad har det här med att valpen inte vill gå i koppel? En mycket onödig kommentar enligt mig!

Tycker du? Själv är jag glad att ägaren till valpen valde en papillion och inte köpte en söt rottis/amstaffkorsning eller liknande. Då hade jag varit redigt nervös för framtiden.
Det jag ville få fram var att det är skönt att för en gångs skull få höra om folk som väljer ras på vettigt sätt. Om det är onödigt eller inte får väl stå för dig...

!

Jag tänkte ungefär samma som trollet när jag läste det. En hund som får igenom sina protester för liknande saker blir inge rolig, och då är det iallafall en tröst i sammanhanget att den väger några enstaka kilo.

Jag tänkte ungefär samma som trollet när jag läste det. En hund som får igenom sina protester för liknande saker blir inge rolig, och då är det iallafall en tröst i sammanhanget att den väger några enstaka kilo.

Svarar MrsScabtree också.
Vad hade det varit för skillnad om hunden varit korsning och köpt på Blocket? Det finns mindre korsningar än en Papillon där också? Hade det varit värre? Tycker kommentaren var ovanligt dum! Spelar väl ingen roll om det är ren eller blandning, köpt på Blocket eller genom rasklubbshemsida. Valp som valp! Det är nu den ska lära sig att bli en trevlig vuxen hund.

Ja, och börjar man gråta när valpen sätter sig på röven så ser den vägen ut att bli lång och krokig.

Bra hanterat av TS för övrigt tycker jag.,.

Svarar MrsScabtree också.
Vad hade det varit för skillnad om hunden varit korsning och köpt på Blocket? Det finns mindre korsningar än en Papillon där också? Hade det varit värre? Tycker kommentaren var ovanligt dum! Spelar väl ingen roll om det är ren eller blandning, köpt på Blocket eller genom rasklubbshemsida. Valp som valp! Det är nu den ska lära sig att bli en trevlig vuxen hund.

Dumt av mig att inte specificera kanske eftersom det inte framgick, men jag gjorde det i mitt senaste inlägg. Läs där.

Ja det ÄR skillnad på 50kgs hund och 5kgs hund när den når tonåren och vill testa och matte (uppenbarligen) är den veka typen och förstagångshundägare....

Gör inte det här till någon renras vs blandrasfråga är du snäll för det är det inte.

En sån här: ;) betyder för mig att det som skrivs är skrivet med s.k. "glimt i ögat" dvs inget du behöver ta på blodigt allvar.

Dumt av mig att inte specificera kanske eftersom det inte framgick, men jag gjorde det i mitt senaste inlägg. Läs där.

Ja det ÄR skillnad på 50kgs hund och 5kgs hund när den når tonåren och vill testa och matte (uppenbarligen) är den veka typen och förstagångshundägare....

Gör inte det här till någon renras vs blandrasfråga är du snäll för det är det inte.

En sån här: ;) betyder för mig att det som skrivs är skrivet med s.k. "glimt i ögat" dvs inget du behöver ta på blodigt allvar.

Jag tycker att de valt en bra storlek på hund med tanke på vad som nu har hänt. Det hade nog inte varit lämpligt med en hund som vuxen väger en massa kg. Den här är och blir nog bra när de var smarta nog att ta hjälp av Lena F. och jag tycker att hon har gjort helt rätt och behandla den här orädda valpen med att visa att det är människan som leder och hundar följer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka