Hur hade ni gjort med tänderna??

tinafinis

Trådstartare
Drog aldrig ut vargtänderna då när min lilla ettåring då hon brutit benet. Även om det inte var så allvarlig skada så kändes allt eländigt o jag ville vänta o se så hon blev bra i benet först.

RIngde min vet och han kunde inte komma ut hit förens den 12:e sept. Tre veckor dit och jag har börjat köra henne 2-3 dagar i veckan.
Han har ingen mottagning där man kan stalla in hästen så på kliniken får jag vänta och stå o hålla henne i 1-2 timmar. Drygt.

Det jag märkt med henne är att när jag tar i vänster tömmen så vrider hon rätt mycket på huvvet innan hon svänger vänster samt att hon går lite grann mer åt vänster med huvudet när jag kör. Annars är hon lugn i munnen och hänger inte på nån töm eller så.
Jag vet inte om det med huvudet kan ha att göra med att hon är ledd jättemycket då under konvalicenttiden och var rätt bongstyrig. Hon kanske blivit lite ensidig?

Vad tror ni... Kan jag vänta tills den 12:e utan att göra någon skada på henne?
Vägrar ringa ut distriktet o låta dom dra ut dem. Dom har redan "gjort" tillräckligt mycket med denna häst!

Sv: Hur hade ni gjort med tänderna??

Det är en ettåring du skriver om... Den kan väl knappast vara så "styrvan" ännu att du kan bedöma om den har problem med vargtänderna? Min treåring rullade fast i boxen ungefär så här års för två år sen och hans problem i bakkärran gjorde att han betedde sig mycket snarlikt det du beskriver. Är du säker på att det inte är muskelspänningar sen benbrottet?

Jag har aldrig dragit vargtänderna förrän de varit äldre, nioåringen skulle enligt hörsägen ha dem kvar men jag undrar om de inte är borta. Femåringen fick sina borttagna som tvååring, treåringen och tvååringen har sina kvar utan munproblem.

Fyraåringen fick iofs sina tagna när han sov under en operation som ettåring men han var likadan som de övriga att köra in.

Kanske det hänger ihop med att hon är lite ömfotad helt enkelt?
Hon är helt återställd efter benbrottet. Det var ju inte så allvarligt som det låter. Var griffelbenet.

Jag ska köra henne ute på gräset imorgon, köra lite "dressyr" så märker jag kanske skillnad.

Jo hon är styrvan tycker jag, eller hur menar du?

Att det tar ett tag innan de är så duktiga på att ta styrning att man kan märka snedheter genom hur de reagerar i munnen.

En skadad häst skaffar sig alltid (läs ordet alltid en gång till) kompensationsspänningar under konvalescensen, en del försvinner den av sig självt på medan en del kan utveckla rejäla snedheter som följd av den inte klarar att korrigera sig utan hjälp.

En åring har inte heller den balans och muskelstyrka som gör att jag skulle bedöma det till att vara munprobelm om den är stelare i ena sidan än andra.

Nu har jag inte haft nån häst med problem med vargtänderna sen mammas på 70-talet men den var inte "lite stelare i ena sidan" utan tog inte styrning alls och kastade sig för att komma undan bettet alternativt rusade.
Jag vet inte men spontant känns det som normalare beteende vid ont i mundelarna? Åtminstone om man ska bedöma på min andra munskadade häst.

Jag är ju inte heller så kunnig inom området, men det skadar ju inte att ta bort dom alla fall.

Men har du några tips på hur jag ska träna bort spänningen om det är någon sådan? Inte fel och pröva det heller.
Massage?
Vilka muskler kan det handla om tros när dom skadat ett framben?

Kör skritt-slalom och försök få henne att tänja ut sidorna så mycket som går, det gjorde jag massor på min. Inte varje dag då men jag gjorde det säkert 1-2 ggr i veckan. Jag brukar köra 5-8 slalombågar över vägen, de blir ju mjuka bågar hela tiden men jag tycker det är effektivt.

Går hon rakt med huvudet när hon går rakt fram eller hänger hon över lite åt ena hållet? Du skriver inte vilket ben hon haft frakturen på? Man kan fuska lite med rakriktning för vagn genom att ta "stöd" av vägkanten. Jag har gjort det massor med femåringen som gärna går med huvudet lite åt vänster och det har blivit mycket bättre.

Det beror helt och hållet på hur hon är byggd och om hon hade några spänningar innan var hon väljer att ta lasten. Men de brukar bli spända runt manken på det halta benet, lite mer i den stora muskeln precis ovanför det ohalta frambenet och ofta lite i rumpan på det diagonala bakbenet mot det halta benet.

Oj vilken luddig förklaring... :o

Massagen är aldrig fel, jag försöker gå igenom mina med helkroppsmassage regelbundet då jag är rädd för att missa nåt om jag bara gör en del av hästen...

Senast ändrad:

Nej det var inte så luddigt, mer än det där med vägkanten. Hur går du då??

Upplever at hon går pyttelite med huvudet åt vänster när hon är rak. Men inte mycket. Nu har jag inte henne helt på bettet ännu precis, men då jag har det så är det lika mycket.
Det var höger ben hon skadade.

Ska inte mixtra med henne för mycket ännu. Kör ju inte henne så mycket, men det är alltid bra med lite tips.

Lätta lätta plockande tag i högertömmen för att få henne att mjukna i högersidan.

Praktiskt när det är den sidan om man har trafikerad väg att träna på. :idea:

När de är så unga är det rätt enkelt att påverka dem, jag tror att när hon börjar böja kroppen och inte bara halsen så kommer det av sig självt.

Min treåring hade våldigt svårt att gå rakt i skritt över huvud taget det första halvåret med de muskelproblem han hade och där är nästan allt borta. Jag har en spänning i halsmuskeln på vänster sida som jag måste hålla efter men i nuläget vet jag inte hur sned han är då han vilat en tid pga problem med fötterna.

OK, intressant tips. Då är det till höger jag ska hålla då om jag ska prova på det där?!

Har ändå beställt tid till utdragning nu den 12:e. Det skadar ju inte o hon behöver bara vila från bett i en vecka.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite feedback från er med erfarenhet av detta. Torsd före midsommar hittade medryttaren vår häst med väldigt svullet...
Svar
9
· Visningar
4 415
Senast: NovaW
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 036
Senast: Vogue
·
Ekonomi & Juridik Mailade en veterinär klinik i min närhet då min "egna" veterinär inte kunde bestämd vecka för chippning och vaccinering utav årets föl...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 819
Senast: Highcat
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 736
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30