Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Jag har inga bra tips på sådana släpkärror som man får dra efter vanlig bil.Det brukar vanligtvis inte gå så mycket på dem eftersom det blir så tungt direkt.

Vi har också grusade "grindhål",men jag har Paddex i mina.Vi gjorde iordning dem 2007 och de håller bra än.Det var ett lager på ca 15-20 cm som lades direkt på leran/jorden.Nu är det en mycket hård och fast skorpa,ungefär som en grusväg.
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Ni har inget bra tips på hur man ramar in det hela på ett bra sätt?

Lady Vip: Ang. makadam så är det ju fint med bra dränerande egenskaper men vilken storlek är bäst till hästar? Är det som du själv skriver 1 cm eller ska man ha ännu mindre?
Asfaltskross tycker jag låter kanon i övrigt men jag är ju inte intresserad av att förorena hagen, jag ska läsa på om detta först. Sen är jag tveksam till ifall det blir halt när det sätter sig? Jag skulle inte vilja ha min häst till att rejsa i hagen och nita á la slide stop vid grinden på asfalt :crazy:

Mynta2: Vi har trästolp med stålrör så flytta staketet är det tyvärr inte tal om :crazy: Grindhålen är ca 3,5 meter och grindhålet vid ridbanan större, runt 4 m tror jag. Så lastbilen tar sig in där men där är det stopp. Problemet är att man inte kan köra rakt in, backa tillbaka. Visar nedan en hemmagjord bild i paint, dålig utformning men man ser svårigheterna.

Bilder är oproportionerlig och utelämnar andra stall och hagar men det väsentliga är med i alla fall :D Det gröna är delar av de tre hagarna som jag vill sanda i.

Hagarna.jpg


Vägen vi går till stallet (mellan stallet och växthuset) är för smal för att kunna passera med bil. Man kan köra över ridbanan och in i första hagen. Dock är man sedan fast där eftersom man inte kan komma ut med lastbilen på stallplanen. Jag tror dock ändå att den enklaste lösningen är att dumpa gruset så långt fram mot grinden man kan komma i den hagen och sedan köra ut gruset därifrån till de andra hagarna.

Jag har räknat med att det kommer att gå åt ca 22,5 ton till de två första hagarna. (Jag har tänkt grusa ca 10 x 7,5 m i varje.) Att köra det med en vanlig släpkärra är ju ett evighetsjobb. Alternativet är att köra flera omgångar med traktorsläpet som rymmer en del. Men det är rätt drygt att sitta i traktorn fram och tillbaka flera ggr. (Ca1,5 mil i alla fall till grustaget.)
Är 10 x 7,5 m lagom storlek? Hur ramar jag in den ytan på bästa sätt? Är mina beräkningar rimliga gällande åtgången? Det är inte lerigt där sanden ska placeras och jag villa grusa ca 10 cm djupt.

Mvh JV
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Jag hade nog lagt slipers, men lagt dem under markytan där hästarna går och lappat över med lite av ytmaterialet du valt.

När det gäller makadam så tror jag att 4-8, eller 8-12 är ganska lagom. Som sagt, fraktionerna skiljer lite beroende på leverantör. Och beställ med lastbil, en boggiebil har jag för mig tar 7 ton, så du behöver typ 3 bilar.
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Okej :) Du har inga tips på vart jag ska vända mig för att få tag på slipers, samt ungefärligt pris på sådana? Jag vill inte använda järnvägsslipers/gamla telestolpar p.g.a. gifterna. Vill ju inte att hästarna ska bli sjuka om de blir sugna på att gnaga lite trä ;)

Vilken tjocklek är lagom på slipersen?
Hur fäster man ihop dessa så att de ligger still men inte kan skada hästarna?

Många frågor blir det ;)

Tack hur som helst för de tips jag har fått! De hjälper massor!
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Tror inte att du behöver fästa ihop dem särskilt väl faktiskt, annars kan du ju ta vanliga plattjärn och lägga sätta på sidorna så att du inte får dem uppåt bara. Ang tjockleken så hade jag nog tagit som varit minst 20 cm i tjocklek, så har du ju lite marginal.

Tyvärr har jag dålig koll på var man hittar det, kolla med ditt byggvaruhus, impregnerat virke brukar de kunna beställa hem lite vad som helst i.
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Nej, jag hade hoppats att de låg still av sin egen tyngd men då blir ju problemet hur jag ska placera ut dem. Det är ju inte precis bara att slänga dem över axeln och vandra iväg :D

Det kanske kan gå att ha några tjockare och några tunnare och sedan borra i de tjockare och kila in de smala varianterna i hålen? *Funderar* De sidor som ligger längs staketet behöver ju kanske inte vara lika tjocka...

Jag har kollat runt på de byggvaruhus som finns på nätet och där finns en del men diametern är främst runt 10-15 cm och det känns lite "tunnt" för de som ska ligga tvärs över hagen, men jag kanske har fel?
Dessutom är de förskräckligt dyra om man ska ha så pass många som jag behöver. Jag funderar på att höra med ett lokalt sågverk ifall de kan ordna något åt mig.

Mvh JV
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Eller kanske man kan göra såhär:

Slipers.jpg


Man placerar slipersen "i varandra", skruvar ihop dem och lägger dem med skruvarna ner mot marken s.a.s.
Skulle det kunna funka?
Det borde väl inte föreligga någon skaderisk då? Skruvarna är ju under gruset i så fall och det är ju inte meningen att hästarna ska kuna flytta på ramen, den kan ju förankras i själva staketet om det behövs så att den helt säkert ligger still sedan.

Vad tror ni om det?

Mvh JV
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Eller kanske man kan göra såhär:

Slipers.jpg


Man placerar slipersen "i varandra", skruvar ihop dem och lägger dem med skruvarna ner mot marken s.a.s.
Skulle det kunna funka?
Det borde väl inte föreligga någon skaderisk då? Skruvarna är ju under gruset i så fall och det är ju inte meningen att hästarna ska kuna flytta på ramen, den kan ju förankras i själva staketet om det behövs så att den helt säkert ligger still sedan.

Vad tror ni om det?

Mvh JV

Tror du skulle klara dig utan skruvar faktiskt om du gör som på bilden.
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Åh, vad bra :D Det hade ju varit helt optimalt!

Som "planen" ser ut nu blir det i så fall den typen av ram ovanpå kanterna till en markduk och sedan fylla upp med 10 cm material.

Vilken material har jag inte bestämt än. Eftersom jag ändå måste beställa flera bilar så funderar jag på om man skulle lägga ngt grovt i botten, typ bärlager och sedan ngt finkornigare (a la stenmjöl) ovanpå. Jag gillar stenmjölet för att det blir en jämn, fin yta och inga vassa stenar men makadam/bärlager dränerar ju bättre.

Kan man kombinera dessa material eller blandas de samman och blir ngt helt annat? (Dvs dränerar makadamet och stenmjölet ligger stilla ovanpå eller täpps dräneringen till av stenmjölet?) Hur mkt av varje behöver man i så fall lägga för att det ska bli bra? Om man lägger enbart det ena, räcker det då med 10 cm?

Mvh JV
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Om du lägger ett bärlager först så lägger du bara geotextil mellan så blandar det sig inte i första taget och du bibehåller en del av den dränerande effekten.
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

:idea: Tack för den sparken i ändan :D
Såklart kan man göra så, jag har varit så insnöad på "markduk först" så den tanken slog mig inte ens. Hur många cm bärlager är att rekommendera?
Hur många cm stenmjöl ovanpå markduken?

Mvh JV
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

När man räknar överbyggnad för väg så räknar man ju med tjälklasser osv, men det viktigaste i detta fallet är att du tar rätt fraktion bärlager. Säg att du väljer att ha 15 cm bärlager, då hade jag valt makadam 18-24 eller nåt sånt. Ta inte för stora fraktioner. Du kan ju också välja kross, dvs 0-35 ex, men eftersom det är nollfraktioner med så dränerar det inte lika bra - det är dock billigare.

Minst 10 cm stenmjöl.
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Okej :) Tack för dina tips!

Det hjälper enormt att ha någon att bolla med och få lite info om sådant man inte kan så bra :o

Mvh JV
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 096
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 812
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 376
Senast: Görel
·
Övr. Hund Jag kommer köpa min första hund inom sinom tid och försöker sätta mig in i linjer osv. Är totalt novis på detta med SKK avelsdata och...
Svar
11
· Visningar
1 704
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp