Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Jate Volim

Trådstartare
Jag har planer på att lägga stenmjöl i fronterna på vinterhagarna. I grindhål och vid utfodringsplatser blir det som bekant ganska upptrampat. I år har vi inte haft några problem med lera trots mängder av snö men jag vill ändå försöka att gardera mig.

Vi har tre vinterhagar och jag vill lägga stenmjöl i hela fronterna men hur långt in? Jag vill kunna ställa vattenkar + rundbal med hösilage på området som är hårdlagt men vill även kunna fodra med hö och i så fall ha ett vettigt avstånd mellan högarna. Hur stor yta ska man lägga sanden på?

Hur tjockt lager behövs för att det ska sätta sig ordentligt? Jag förstår att det beror på markytan under men på ett ungefär…

Till det stora problemet: Man kan inte nå våra vinterhagar med en lastbil!
Vid den ”vanliga” vägen till stallet finns en passage mellan själva stallet och ett stort växthus, passagen är uppskattningsvis ca 3 m. Inga problem att rulla hösilagebalar eller passera med hästar men någon bil kan knappast passera.
Vi har en passage över ridbanan och in i ena vinterhagen. Därifrån kan man passera genom grindhålet ut på stallplanen och med en riktigt skicklig förare EVENTUELLT ta sig in i de två andra med ett släp. Stallplanen är inte stor så det finns inga möjligheter att t.ex. vända och en lastbil kan absolut inte ta sig dit.

Den bästa lösningen är alltså att hämta gruset själv med släp? Jag vill inte hämta med hästtransporten utan behöver ju en öppen släpvagn med ganska höga och täta ytterväggar och hög lastvikt(så att man kan lasta så mkt som möjligt varje resa). Stor bil och BE-kort finns. Vad för släp borde vara lämpligt? Vart kan man hyra/vilka sorters släp finns till uthyrning?

Vad bör man göra för att undvika att stenmjölet far iväg? D.v.s. hur kan man rama in det och med vad? Detta arbete kommer att ske succesivt eftersom frakten är så besvärlig och allt arbete måste ske för hand s.a.s. (Staketen går ej att tillfälligt montera ner då det är uppstängslade järnrör runt hela hagen utöver elbanden.)

Hur hade ni gjort? Ni som grusat era hagar (eller andra utrymmen) hur har ni gjort? Hur blev resultatet? Vad skulle ni gjort annorlunda?

Alla tips och råd välkomnas!
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Kan bara säga att du tänker helt rätt då du vill grusa upp, har själv gjort det i höstas och det var det bästa jag gjort för mina hästar (och mig själv för den delen :p ).

Tyvärr har jag ingen lösning på ditt "logistikproblem", det som jag upplevde var att det går åt mer stenmjöl än man tror samt att 1 ton inte är så mkt mängdmässigt. Man får åka många gånger... Själv fick vi hem stenmjölet som vi la på lämplig plats (i vårt fall stallplan) och sedan körde vi ut det med 4 hjulig o vanlig släpvagn ut i hagen, Vi hade en traktor som vi lånat av bonden och fyllde släpan med... Tog lite tid, men det gick.

Vad du inte får glömma är MARKDUK! Annars försvinner stenmjölet på ett par veckor i leran... Vi åkte till närmaste brädgård och köpte där för inte alltför stor peng. Man kan även åka till stenbutiker och köpa, där finns det i bredder 5 m och uppåt.

Lycka till!
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Vad bör man göra för att undvika att stenmjölet far iväg? D.v.s. hur kan man rama in det och med vad? Detta arbete kommer att ske succesivt eftersom frakten är så besvärlig och allt arbete måste ske för hand s.a.s. (Staketen går ej att tillfälligt montera ner då det är uppstängslade järnrör runt hela hagen utöver elbanden.)

Hur hade ni gjort? Ni som grusat era hagar (eller andra utrymmen) hur har ni gjort? Hur blev resultatet? Vad skulle ni gjort annorlunda?

Alla tips och råd välkomnas!

Jag har grusat på ett par olika ställen i vinterhagen och jag använde INTE markduk vilket jag ångrar idag.

Man kan gjuta en ram runt området man vill grusa. Eller kan man lägga tjocka träbalkar. Problemet med träbalkar är att de inte ligger helt still och att de inte är lika tåliga som en betongram
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Ja, det känns som om det skulle vara bättre att åtgärda problemet innan man har det s.a.s. :D Hagarna sandades när vi flyttade till gården 2002 innan stängslet sattes upp men det märks att den sanden försvunnit mer och mer och det lär ju vara en tidsfråga innan leran börjar leta sig fram igen.

Jag räknar med att det går åt mkt stenmjöl. 1,5 ton är ca en kubikmeter som då täcker ca 10 kvm om man lägger 1 dm djupt. Räcker det med 1 dm? Vad är lagom s.a.s.

Markduk har jag väl tänkt mig, brukar vara lönlöst annars. Vad har ni använt? Märke? Sort? Pris? Strl?

Hur mkt ska man överlappa i skarvarna för att det ska bli bra?
Vad ska man använda i kanterna för att underlaget inte ska ge sig iväg på utflykt?

Mvh JV
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Jag är inte sugen på att gjuta. Träbalkar är ett alternativ men jag vet inte vad exakt jag ska använda mig av eller vart jag får tag på det jag önskar mig. Har en såg nära mig som säkert kan vara till hjälp men är nyfiken på att höra hur andra har gjort.

Sant är att det är svårt att få träbalkarna att ligga still men kan man inte fästa dem på ngt vis? Lite kanske de rör på sig ändå men är inte det marginellt?

Mvh JV
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Vi har lerjord. Har i alla öppningar ca 10 x15 meter uppgrusade. Först ca 10 cm grovt grus. Sedan 10 cm 0-18. Dyrt blir det, men det fungerar! Ingen markduk under.
Nu har det gått tre år, och i år kommer vi efter att ha tagit bort dynga etc fylla på med några cm 0-18.

Där det varit riktigt blött, har vi låtit lägga gamla tegelpannor ca 30 cm tjockt, därefter makadam sedan stenmjöl. Det är dyrt... Men dränerar sig självt och fungerar kanon!
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Okej, men man kan ju säga att ni har lagt 10 cm extra grus istället för markduk. Då tar det ju längre tid för gräset att ta sig upp/stenmjölet att sjunka undan. Frågan är ju, om man måste fylla på mkt oftare, om man inte tjänar på att lägga en markduk när man ändå håller på...?

Kul att ni är nöjda i alla fall :) Har ni ngn kantram? I så fall bestående av vad?
Hur många ton sand (av den översta sorten) gick åt till 10x15m?

Mvh JV
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Jag hade nog lite tur för jag fick tag i riktiga rejäla stockar gratis, långa och tjocka fyrkantiga och de flyttar faktiskt inte på sig i första taget. Men det är riktiga monsterstockar som man inte orkar lyfta för hand. Jag kan mäta om du vill. Så de är inte ihopfästa på något vis. Men tyvärr så slits trä ganska hårt utav väder och vind speciellt om de ligger på backen samt att hästarna gnager på dom.

Det finns metoder att fästa ihop dem utan skruv eller spik jag har för mig det var uppe i en tråd här på buke för inte så länge sedan. För det känns lite riskfyllt att ha skruv eller spik i någonting som ska ligga på backen i en hästhage.

Man gör ett hål i en av stockarna och sen en passande spets på den andra ungefär. Så kan man även fästa med trälugg kanske. Förr i tiden typ 1800-tal var ju skruv och spik väldigt dyrt så då hade man andra lösningar. Och ska de ligga på backen bör man nog impregnera/måla dom med något bra medel som helst inte är giftigt heller.
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Smidigt med gratis material :D Sån tur har nog inte jag tyvärr, vi har en hel del virke liggandes men mest i form av brädor och staketstolp och det kommer jag nog inte så långt med...

Det vore smidigt med långa rejäla stockar med eftersom vi inte kommer intill med maskiner och fordon så lär det nog bli svårt att lösa monteringen om man inte kan rubba stockarna för hand. En tanke jag hade var telefonstolp som man kapar i lagom långa bitar så att man kan dra dem med en vanlig bil på marken. Dock måste de ju fästas på ngt vis eftersom de inte kommer att ligga still enbart pga sin tyngd. Spik är ju helt uteslutet och även skruv känns sådär ifall hästarna skulle få för sig att gnaga fram dem. Längs med själva staketet kan det ju vara ett alternativ men inte på den delen som kommer att löpa tvärs över hagen = den delen som hästarna kan komma åt.

Det bästa vore ju tryckimpregnerat trä, alternativet är ju att måla men då lär det krävas mkt underhållsarbete vilket inte är så lätt på den delen som ligger emot marken. Om man fick tag på stockar/balkar till ett riktigt bra pris så är ju ett alternativ att byta ut dem med jämna mellanrum. Kanske i samband med att man ändå ska fylla på med underlag. Hur länge är rimligt att tro att en trästock håller sig utomhus om den är behandlad? Staketstolp klarar ju många år menar jag... Hur länge tar det innan underlaget slits bort?

Någon form av inramning känns som ett krav, inte bara för att hålla underlaget på plats utan även för att inte markduken ska leta sig fram i kanterna och rivas upp utav hästarna. Vad finns det för alternativ? Sten?

Mvh JV
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Vi har istället för stenmjöl lagt makadam i grindhål och vid utfodringplats. Först skrapade vi bort en del matjord med skopan på lastaren, och sedan på med 1,5 dm makadam skulle jag tro.

Angående logistiken: vi hade en lastbil som tippade allt makadam utanför hagen, och sedan körde vi ut det med lastare. Tog ett par timmar. Stenmjöl har jag ingen som helst erfarenhet av, jag antar att det kan vara bökigare att först dumpa för att sedan köra ut med maskin?
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Du har ingen traktor? Det finns ju en del uthyrningsfirmor som har alla möjliga slags små maskiner till uthyrning. Som man hämtar med bil, BE-kort krävs ofta men det skrev du i ditt första inlägg att det fanns.

Dessa små traktorer/grävare är ju i första hand tänkta till trädgårdsarbete och går ofta på larvband. Med en sån borde du kunna komma fram. För du behöver nog gräva undan en del av jorden i grindhålen först. De här små maskinerna kan man hyra över en helg till exempel.
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Amk: Okej, men är inte makadam väldigt grovt? Tänkte på dels om det fastnar i hovarna och dels på om de kan få skrubbsår om de rullar sig t.ex. Men det kanske bara är trams? :o
Rinner vattnet undan bra? Vad har ni ramat in med? Har ni ngn markduk? Om inte, kommer det inte upp gräs igenom då?

Snowball: Ingen egen traktor tyvärr men jag har möjlighet att låna. Jag har traktorkort men är kass på att köra traktor så om det ska vara ett alternativ så måste jag noga låna traktorägaren också :D Hyra maskin är ett alternativ men då är det ju samma sak där, jag är kass! Vi kommer nog inte att gräva bort ngt, marken i hagfronterna är torr och fin och ett slätt underlag. Kommer att mocka hagarna ordentligt innan (håller på nu) samt räfsa bort allt gammalt hö/hösilage och sedan lägga markduk direkt ovanpå skulle jag tro. Vill sedan lägga något i kanterna som håller ”fast” markduken men vet inte vad. Sist fylla på med material.

De stora problemen just nu:
• Materialval, gäller såväl sandtyp som markduk och kantsättning.
• Frakten, vad ska jag köra med för att slippa hämta tonvis med grus i liten släpkärra? Hur stor släpkärra kan man få tag på och hur mkt får man i så fall lasta?
• Hur placera ut kantsättningen? Blir det stora stockar kan jag ju inte gärna lyfta dem för hand… Finns det alternativ?
• Ihopfästningen av kantsättningen, jag vill inte ha skruvar och annat mitt i hagen som hästarna kan göra sig illa på.

När sanden väl ska placeras på rätt ställe kommer jag nog att försöka låna in traktor + chaufför. Det känns som om det är bättre att betala timpenning en heldag och få det bra gjort än att springa med skottkärror hela sommaren. :crazy:

Mvh JV
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Ni som har gjort detta, kan ni inte bjussa på lite bilder? Inspiration önskas ;)
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Ett alltför vanligt problem när folk kommer och köper grus ( i vår grusgrop) är att de tar för mycket på släpkärran.Det som händer är att axeln under släp kärran viker sig och hjulen börjar luta.Det har jag sett x antal gånger.Inte så kul.....
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Jo, det är grovt. Men hästarna får inte ont av att gå på det, och de har andra platser att rulla sig på om de inte tycker om makadamet. Fastnar i hovarna gör det inte, inte än iaf. Vi har inte haft markduk eller avgränsat på annat sätt. Än så länge håller det sig jättebra, men vi har bara haft det en säsong.
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Vår stallägare la ut asfaltkross i höstas. Ganska billigt enligt honom och har fungerat mycket bra.
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Zofus: Jag kan absolut tänka mig att folk lastar för tungt! Just därför vill jag ha tips på släpvagnar som är bra just till att transportera grus, d.v.s. lätta att lasta och hög lastvikt. Har du nga tips?

Amk: Detta är ju ett alternativ även för mig, skönt att höra att det funkar hos dig. Dock är jag väldigt tilltalad av det estetiska i att ha markerade kanter och stenmjöl men går det inte så går det inte. Jag kan ju inte trolla dit telefonstolpen. :S

Dressyrtjejen: Asfaltskross har jag inte tänkt på. Ska kika på det… Vad har det för för- och nackdelar? Tips på vart man vänder sig?

Allmän fråga: Ni som har hårdlagt ytor i era hagar, jag vet att flera på buke gjort detta, hur har ni gjort? Hur blev resultatet och är ni nöjda? Hur länge har det hållt sig och med vilket underhåll? Lägg gärna in bilder!

Mvh JV
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Är det ingen som har grusat sina hagar? Jag har för mig att det nämnts här på buke tidigare... Jag skulle vilja ha bilder och tips på inramning och material. ;)
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Ang. makadam finns det i olika grovlekar (vissa kallar det singel tex) och den stora fördelen är att det dränerar bättre än stenmjöl. Allt benämns i mm-storlek, så vill du ha stenar som är max 1 cm så beställer du tex 4-8 eller vad grustaget har.

Asfaltkross är gammal asfalt som krossats, det kan alltså vara ganska mycket föroreningar i det och det är inget jag hade velat ha i hagen...

Ang släp måste det vara absolut enklast att få ett par lass hemkört med lastbil som läggs någonstans där ni har plats och sen hyr ni en minilastare (typ en Avant eller Wideman, inte BobCat) och kör ut det med. Även om ni får tag på ett större släp så kan ni inte lasta så himla mycket och ni får köra hur mycket som helst. Vi har en boggiesläp på jobbet och även om vi får lasta mer så blir det inte så himla mycket av det utan vi beställer alltid en lastbil grus.
 
Sv: Hur hade ni gjort? Hårdlägga hagfronter!

Mät hur stor ingången är. Det behövs ju inte mer än ca 3,5 meter för en lastbil att kunna ta sig in. Åtminstone krävde ett företag denna bredd åt sina lastbilar då de levererar stenmjöl och sand till sina kunder.

Vi har en passage över ridbanan och in i ena vinterhagen. Därifrån kan man passera genom grindhålet ut på stallplanen och med en riktigt skicklig förare EVENTUELLT ta sig in i de två andra med ett släp. Stallplanen är inte stor så det finns inga möjligheter att t.ex. vända och en lastbil kan absolut inte ta sig dit.

Det fetmarkerade: Är det trästaket ni har ? Om inte så är det väl bara ta ned bitar av hagarna medans ni åtgärdar. Fast å andra sidan måste det väl kunnas ta ned bitar av en trähage med. Vända behöver inte en skicklig förare göra, dom kan lika gärna backa tillbaka om så behövs.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 096
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 812
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 376
Senast: Görel
·
Övr. Hund Jag kommer köpa min första hund inom sinom tid och försöker sätta mig in i linjer osv. Är totalt novis på detta med SKK avelsdata och...
Svar
11
· Visningar
1 704
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp