Hur hade ni gjort? Försäkring?

Andorra

Trådstartare
Mitt vblsto är 24 år nu. Pigg och fräsch och rids som vanligt. Hennes försäkring kommer att gå på 1649:- den här gången.

Har funderingar på att avsluta den för det finns inget livvärde kvar. Självrisken är 2950:- +20% rörlig kostnad.

Hon har haft kolik 3 ggr (senast för 3 år sedan), copd som inte behövts någon medicinering de senaste 2 åren.
Har ju tänkt att om någon större grej händer att hon skulle bli stående, typ boxvila ett längre tag, så får hon tas bort då en äldre häst ofta inte klarar av det så bra.

Kan ju lägga minst 3000:- på vetrinärkostnad utan att försäkringen täcker upp och lägger man då till själva försäkringspremien så är jag ju uppe i 4700:-.

Man får en hel del vård av distriktarna för dom pengarna. Däremot om man skulle åka till klinik och röntga så äts det beloppet upp illa kvickt.

Hur hade ni resonerat?
Behöver ha lite input och bolla lite tankar.
 
Sv: Hur hade ni gjort? Försäkring?

Om du kan lägga undan ett par hundra i månaden istället, så kommer du snart få en buffert du kan använda om hästen blir sjuk (hoppas på att hon inte blir sjuk i början av ditt sparande). Det som är viktigt är att inte nalla av pengarna till annat, utan verkligen spara dem till veterinärkostnader. Det bästa är nog att starta ett speciellt konto, där du bara har dessa pengar.
 
Sv: Hur hade ni gjort? Försäkring?

Om du ändå tänkt avliva henne vid större saker så..

Men oftast är det de här akuta grejerna som kan dra iväg, rejäla sårskador etc. Iofs då kan det ju vara lika bra att låta veterinären ge sprutan istället om det blir såpass stora skador.
 
Sv: Hur hade ni gjort? Försäkring?

Jag tog bort försäkringen på min förra häst när han blev såpass gammal och pensionerad att jag bestämt mig för att fick han en skada/sjukdom som innebar klinik/boxvila så skulle han istället få somna in, såg ingen mening med försäkring då.

Han fick leva lyckligt i hagen ett par år sen valde jag att ta bort honom medans han fortfarande njöt av livet och inte hann tappa livsgnistan/må dåligt.
 
Sv: Hur hade ni gjort? Försäkring?

Jag resonerade som så på min gamla, att har jag ändå betalat hela livet på han så kan jag ju betala ett par år till. Är det någon gång det kommer veterinärvård så är det ju när dom blir gamla och slitna.
 
Sv: Hur hade ni gjort? Försäkring?

Kan du inte ha vet.vården kvar bara? Livdelen är ju relativt onödig i den åldern. Vet dock inte vad premien är för det lägsta som täcker ev. avlivning, den kan ju vara bra att ha.

Jag hade inte oavsett vågat ha hästen helt oförsäkrad, det finns skador eller sår som kan vara lätta men dyra att fixa till. Allt dyrt innebär ju inte långvarig vila.
 
Sv: Hur hade ni gjort? Försäkring?

Det verkar som du haft hästen ganska länge och inga större problem, en normal kolik som inte kräver att man kör hästen till klinik får man ju ingen ersättning för och har hästen för övrigt varit skadefri så är det ju som du säger, självrisk + årspremie får man ju en hel del vet.vård på hemmaplan.

Själv har jag haft min häst (25 år) i 13 år en kolik och en hälta totalt, aldrig fått ut något från försäkringen och när hästen fyllde 16 höjdes premien en hel del, då tog jag bort livbeloppet något år senare även vet.vården. Det var efter koliken när distriktaren sa att det går inte göra mer på hemmaplan funkar inte det här så är det klinik och buköppning. Då tog jag beslutet att blir det något allvarligt så får madame somna in efter ett långt och bra liv, ett beslut jag aldrig ångrat under de 5-6 år hon varit oförsäkrad
 
Sv: Hur hade ni gjort? Försäkring?

Vi har en gammal häst som är 29 år, senaste gången hon blev sjuk gick det på drygt 8000 eftersom det råkade vara en röd dag. Hon är försäkrad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp