Trist.
Men (och ja, jag är duktig på att ifrågasätta lite) samling i gångarterna kommer ju ganska högt upp i hästens utbildningstrappa. Observera att jag skiljer mellan att hästen jobbar i (remont)form jämfört med att hästen går samlat.
Samling ligger på MSV dressyrnivå tävlingsmässigt. Upp tom LA handlar det om arbetstempo och mellantempo förutom de svårare LA-programmen där det finns korta moment med samlad galopp.
Så det du efterfrågar är ju övningar som handlar om relativt utbildade ekipage.
Jag håller med dig om att det inte vore inspirerande att rida hästar som inte klarar att jobba i form, undantaget egna unghästar, och jag skulle inte heller tycka att det var roligt.
Å andra sidan tycker jag att det är jättekul att utveckla mina hästar så långt jag kan (ligger på ca MSV B nivå med min mest utbildade häst, även om vi inte är där tävlingsmässigt men förhoppningsvis kvalar dit i höst), och mig själv med hästarna.
Glädjen när jag får min treårigt unghingst att jobba med lite, lite mer schwung i traven för att vi hittar kommunikationen, är förstås enorm.
Att enbart åka omkring på en häst och inte komma till riktigt arbete vore inte kul, nej.
Du kanske skulle fundera på att bli medryttare på någon trevlig privathäst i stället?