Hur GÖra Med Problemkunder?

Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Jag trodde helt klart att man var tvungen att påminna minst 1 gång om betalningen - för att få skicka ärendet vidare.

En av min pappas kunder gör likadant mot sina kunder, tror hon har 10 eller möjligtvis 20dagars bet villkor, därefter går det direkt till KFM. Jag trodde också att en påminnelse var "krav" innan man fick skicka till KFM eller inkasso men så är inte fallet enl henne.

Däremot sa hon (pappas kund alltså) att man måste informera kunden om detta, så hon har det skrivet både i sina köpvillkor som finns ihop med prislistan i en broschyr som alla kunder får vid första kontakt samt en uppdatering varje år, samt att det står längst ner på fakturan.

Men det kan ju mycket möjligt även vara så att man inte måste informera om det, det vet jag inte.
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

men du har rätt i att om inget står i kontraktet eller villkoren så gäller 30 dagars betalningstid.

Precis. Och på många stora företag och statliga institutioner är inte personalen bemyndigad att komma överens om något annat än 30 dagar.

Vi har ändå haft "tur" och nästan aldrig haft några problem alls med betalning - en enda gång har jag fått utnyttja inkassotjänst. Nu är väl bara runt 10%-15% av vår omsättning på kreditfaktura, resten är förskott och kontant, så vi är inte så himla sårbara.
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Nya kunder får alltid en prislista som även omfattar allmänna villkor. Däribland ingår betalningsvillkor 10 dagar netto. På prislistan står också "ovanstående villkor anses godkända vid första beställning".

På fakturan står sedan att fordran vid utebliven betalning går direkt till KFM.

Kunder som sedan sköter sig får rätt omgående (6 månader) 30 dagar som betalningsvillkor.

Kunder som INTE sköter sig får på dag 12 arbetet avbrutet, långa näsor och väldigt jobbigt då vi oftast agerar UE och vår kund i sin tur har en beställare.
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Har ni aldrig råkat ut för att kunden inte fått fakturan, och står som ett frågetecken när KFM "knackar på"?

På företagen som jag ansvarar för händer både att kunder inte har fått fakturan från oss och att vi själva inte fått våra leverantörsfakturor. Detta uppmärksammar både vi och kunderna först när påminnelsen kommer....

*bara nyfiken*

San
 
Senast ändrad:
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Nej, inte på nuvarande företag. Men å andra sidan har jag utarbetat dessa rutiner helt själv, efter många, många års erfarenhet av ekonomiarbete och rutiner som fungera sådär.

Nu har jag fått göra precis som jag vill, vilket betyder att våra kunder SAMMANTAGET har mindre än 10 överskridandedagar/år.

Det gäller helt enkelt att känna sina kunder. Vi har en kund som jag vet alltid är på dagen punktliga. Har inte på dagen fått in betalningen, ringer jag dem och hör vad som har hänt. För då har det hänt något. Och då kommer ju också betalningen innan det ens är fråga om KFM.

Så länge jag inte har fler fakturor, och dessutom har koll på de jag har ute, fungerar det här systemet.

Mindre företag är ju ofta mer känsligt för att likviditeten ligger hos godtyckliga kunder, då gäller det att vara om sig och kring sig och se till att mina pengar är hos MIG, inte på kundens konto.
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Tycker det verkar låta lite riskabelt att ha sin häst inackorderad när jag läser detta.
Visserligen betalar jag alla stallhyror i förskott. Men det har hänt att vi varit oense om avgiften, inte där jag står nu men där jag stod tidigare. Det är ju inte säkert att det är stallägaren som har rätt och då åker jag på den ökade kostnaden för "kvarhållningen" trots att jag till slut fick rätt:confused:
Måste det stå i avtalet att retionsrätten gäller, eller gäller den alla fakturor även om det inte är avtalat om retentionsrätt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Ärligt talat har jag inte kommit i sådant klameri med någon stallägare att det kan vara tal om att denna kan åberopa sin retentionsrätt.

Hade det ö h t kommit på tal hade jag betalt och tagit strid i efterhand, vilket i o f s är sämre strategiskt sett, men det är sällan jag i hästsammanhang haft så stora ekonomiska meningsskiljaktigheter att det kan vara lönt att gå igenom så stora besvär för stallägaren.

I de kontrakt jag skrivit på har retentionsrätten varit iskriven, så jag kan faktiskt inte svara på om den måste vara avtalad.
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Du behöver inte svara om du inte vet, jag bara frågade.
Tyckte bara att det var ovanligt dumt att utöka skulden ännu mer om kunden har uppenbara problem med att betala skulden som den redan är. Bättre isf att lämna tillbaka hästen och driva in skulden via KFM. Vitsen tycker jag är att INTE låta skulderna bli stora utan att fakturera ofta, gärna ta en disposition från kunden och ta den i anspråk om skulden inte betalas, när dispositionen är slut skickas hästen tillbaka helt enkelt. Tycker bara det låter smidigare att ha pengar i disposition än en stor häst som kostar pengar att hålla;).
Annars är ju förskottsbetalning ett bra alternativ:idea:
Skickar man faktura så skall man ta kreditupplysning och aldrig låta någon släpa med betalning oavsett hur mycket de kommer med förklaringar till förseningen. Det är ju inte stallägarens sak att vara låneinstitut utan kan de inte betala så får de gå till banken och låna så de kan betala (bankerna lever ju på att låna ut pengar, hästföretagaren på att träna hästar;))
F.ö så har mina meningsskiljaktigheter med stallägaren rört sig om ett par hundra så det är nog inget man låter hästen stanna som pant för, men jag tycker att om det ingår vissa saker i stallhyran så ska det finnas och har inte stallägaren sett till att det finns så jag får köpa själv så ska jag inte betala för det:devil: men detta var evigheter sedan och är preskiberat för länge sedan.
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Jag kräver förskottsbetalning på ALLT. Passar inte det kunden så får han gå nån annanstans. Funkar skitbra.
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Precis, det är bara att pynta eller gå någon annanstans. De som inte har pengar "förlorar" man, men det var ju ingen kund man ville ha!
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Exakt så resonerar jag, man förlorar några kunder men det är det värt om man jämför med problemet att driva in pengar.
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Exakt så resonerar jag, man förlorar några kunder men det är det värt om man jämför med problemet att driva in pengar.

Ja men om man då hamnar i vår sits, man hjälper en kund med import av deras befintliga häst (alltså inget hästköp)...pengarna för importen samt transport fick vi omgående..ägaren bestämde därefter att låta hästen gå in i träning hos oss då han var på besök efter hästens hemkomst, då vi har förskottsbetalning fick vi två träningsmånader i förskott...sedan...ingenting...och ägaren befinner sig lite här och där i USA ibland och i Sverige ibland..Vi har sedan dess jagat och skickat påminnelser...men inga pengar; och enligt våran advokat måste vi ta hand om denna häst på bästa sätt, ge den omvårdnad osv tills dess att detta ev. kommit till rättegång om han inte betalar sin skuld!! :mad:
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Ja men om man då hamnar i vår sits, man hjälper en kund med import av deras befintliga häst (alltså inget hästköp)...pengarna för importen samt transport fick vi omgående..ägaren bestämde därefter att låta hästen gå in i träning hos oss då han var på besök efter hästens hemkomst, då vi har förskottsbetalning fick vi två träningsmånader i förskott...sedan...ingenting...och ägaren befinner sig lite här och där i USA ibland och i Sverige ibland..Vi har sedan dess jagat och skickat påminnelser...men inga pengar; och enligt våran advokat måste vi ta hand om denna häst på bästa sätt, ge den omvårdnad osv tills dess att detta ev. kommit till rättegång om han inte betalar sin skuld!! :mad:

Stackare ni har hamnat i den absolut värsta situationen man kan hamna i när det gäller hästverksamhet. Ni sitter i kläm mellan vanliga företagsregler med betalning, ekonomi och djurskyddslagstiftningen.
I ert fall är det inte heller så lätt att få retention efter som "tagit på er" att sköta om/träna hästen. En i det här länet hamnade i samma sits fast hästägaren i det här fallet hade flera hästar. Det rent juridiska innan de ens kunde bli av med hästarna tog över två år. Två år som de själva fick stå för alla omkostnader för någon annans hästar.
Just detta gör att jag inte tar emot andras hästar mer än möjligen på bete.
En liten ide skulle ju kunna vara att sälja fakturorna. Man får ju inte då hela beloppet men man får pengarna direkt och någon annan som är proffs på det driver in pengarna. En liten hake kan vara att hästägaren kanske inte är skriven i Sverige och är ju frågan vilka avtal som finns mellan USA och Sverige.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp