Hur GÖra Med Problemkunder?

E

Equizotic

Problemkunder!!! Hur gör ni andra med verksamhet/hästföretag med sk. problemkunder?? Kunder som ej betalar sina fakturor och som bestrider allt?? Vi försöker att gardera oss med kontrakt, specifik information både på hemsida och muntligt...men det hjälper inte, nu har vi råkat ut för fem kunder på raken som grundligt försöker blåsa oss...:confused:
Ett ärende är överlämnat till advokat eftersom det gäller träningsavgifter på 100.000:- och vi har fortfarande denna häst hos oss....Hjälp!!!!
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Ta referenser. Hör er för vad den tilltänkta kunden har för rykte. Kontrollera hos KFM och ta en kreditupplysning.

Jag tycker inte man ska vara mer eller mindre godtrogen för att det handlar om hästaffärer. Jag skulle inte inlåta mig i affärer med folk jag inte vet var jag har.
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Vi har som tur är varit ganska förskonade och haft ganska små belopp som dryftats i det fall vi råkat ut för. Efter inkasso så betalades dock beloppet in.

Gör man så stora affärer - ALLTID kreditupplysning.

* Skriv nogranna skriftliga kontrakt i förväg.
* Begär viss del i förskott.
* Fakturera OFTA. Så vet man fortare om bekymmer är på gång.
* Snabbt till inkasso när betalning inte kommer.

Vilken otur ni måste ha haft med så många på en gång. Missade intäkter i 100.000-kronorsklassen kan knäcka vilket litet företag som helst.

Kontakta advokat för det stora beloppet - hästen i träning får ni eventuellt sälja för att täcka delar av beloppet så småningom. Låt INTE de hämta hästen innan full betalning är erlagd.
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Om jag hade problem med fem kunder på raken så skulle jag nog ändå undra om det inte är något i mitt koncept gällande kostnader som inte går fram till kunden.

Sen skulle jag aldrig låta en ny kund bli skyldig så mycket pengar på en gång utan försöka att fakturera oftare.
En brytpunkt vid 5 000 kr är nog inte fel.
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Låt INTE de hämta hästen innan full betalning är erlagd.[/B]
Är det lagligt?, kan man verkligen lägga beslag på andras ägodelar utan att låta det gå genom KFM. Trodde KFM var de enda som lagligen fick driva in ägodelar.
Håller man kvar hästen längre än nödvändigt ökar ju skulden ännu mer dessutom eftersom den hela tiden står och kostar pengar.
Håller med SO Hovslagare att fakturera tidigt och får man inte in pengarna så skicka inkasso och ev KFM, då drivs hästen in på laglig väg.
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Är det lagligt?, kan man verkligen lägga beslag på andras ägodelar utan att låta det gå genom KFM. Trodde KFM var de enda som lagligen fick driva in ägodelar.
Håller man kvar hästen längre än nödvändigt ökar ju skulden ännu mer dessutom eftersom den hela tiden står och kostar pengar.
Håller med SO Hovslagare att fakturera tidigt och får man inte in pengarna så skicka inkasso och ev KFM, då drivs hästen in på laglig väg.

Absolut får man kvarhålla hästen tills dess att skulden är reglerad och som du säger...den kostar även under den tiden. Vi hade en kund som blev meddelade om att fakturorna skulle vara reglerade innan dess att dom fick hämta sina två hästar dom hade i träning, samt att avhämtning skall ske med oss närvarande. Dessa människor avvaktade tills dess att vi var på tävling 40 mil hemifrån...då åkte dom till våran anläggning och tog sina hästar plus en hel del annat som tyvärr inte tillhörde dom...Vi hade stallvakt som kom fyra gånger per dag för att ta hand om hemmavarande hästar...och hon fanns tyvärr inte på plats just när kunderna kom. Enligt vår advokat är det rent brottsligt att göra på det viset..och att man absolut inte får hämta hästarna trots att man är ägare...innan skulder reglerats samt ej utan överenkommelse. Men ska man göra en polisanmälan mot dom då??
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Antingen en polisanmälan eller sätta det på kontot för "försvunnit och begråtet".

Jag blir nog också lite frågande till hur det har kunnat gå så långt som de summor du nämner. Vi driver verksamhet i helt annan bransch, och jag som är ekonomiansvarig hade ALDRIG låtit det gå så långt som du nämner.
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Om jag hade problem med fem kunder på raken så skulle jag nog ändå undra om det inte är något i mitt koncept gällande kostnader som inte går fram till kunden.

Sen skulle jag aldrig låta en ny kund bli skyldig så mycket pengar på en gång utan försöka att fakturera oftare.
En brytpunkt vid 5 000 kr är nog inte fel.

Det finns inte så mycket att anmärka på vad gäller konceptet...dessa fem kunder har olika utgångslägen och olika historier...och att låta någon bli skyldig 100.000:- kan tyckas oerhört korkat från vår sida...men förklaringen är att ägaren som är boendes både i USA och i Sverige...han har givit oss så fina ursäkter...vi har skickat påminnelser samt begärt ett avslut på det här i sex månader...och som sagt vi håller ju kvar hästen och skulden ökar för varje dag..det största problemet är väl att vi varit för mesiga att inte bara skicka iväg det för indrivning...men är lämpligast inkasso eller kronofogden direkt??
Dessutom har vi förskottsbetalning på alla våra tjänster....:confused:
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Dessutom har vi förskottsbetalning på alla våra tjänster....:confused:

Nej, det har ni inte. I så fall hade ni inte haft det problem ni står med nu.

KFM direkt. 10 dagar efter att våra fakturor förfaller går ärendet till KFM. Konstigt nog har vi inga utestående fordringar. Alls. Och vi omsätter rätt mycket pengar årligen.

Kunderna behandlar er som ni har lärt dem att göra
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Antingen en polisanmälan eller sätta det på kontot för "försvunnit och begråtet".

Jag blir nog också lite frågande till hur det har kunnat gå så långt som de summor du nämner. Vi driver verksamhet i helt annan bransch, och jag som är ekonomiansvarig hade ALDRIG låtit det gå så långt som du nämner.

Nej, jag förstår din tanke...och den stora summan är ju en och samma kille som dessutom verkar försvinna då och då...men eftersom det gäller 100.000:- är ärendet överlämnat till advokat. De andra kunderna har mindre skulder men inte oväsentliga..och om du betänker en skuld på 11.000:- som en annan kund är skyldig, det var två hästar i träning, dom betalade glatt tills dess att dom olagligt avyttrade hästarna...och då struntade i den sista fakturan...då förstår du hur lätt det är att ha "stora" summor som skall drivas in?? 11.000:- är alltså en faktura gällande en månads träning av två hästar...
Och den tredje gällde CEM/EVA tester samt bockträning...av en avelshingst...vi hade då veterinär hemma som hjälp...denna faktura fick vi vänta rätt länge på (ca 1,5 mån)..och nu när vi fick den så vägrar hingstägaren betala den...han påstår att fakturan skullle ha skickats direkt till dom och inte ha gått genom oss??
Och den fjärde vägrar betala utförd verkning trots att det var överenskommet under tiden hästen stod i träning här!!
Och den femte är en delägare till en utav våra hästar som helt plötsligt (efter sex problemfria år) blivit utan pengar och hon har inte betalat sin del av hästen ännu, det fattas fortfarande 15.000:- på inköpet samt att vi ej får in hälften av utlagda kostnader för foder, hö, strö, vet. bes osv....
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Nej, det har ni inte. I så fall hade ni inte haft det problem ni står med nu.

KFM direkt. 10 dagar efter att våra fakturor förfaller går ärendet till KFM. Konstigt nog har vi inga utestående fordringar. Alls. Och vi omsätter rätt mycket pengar årligen.

Kunderna behandlar er som ni har lärt dem att göra

Så det är en ursäkt för att skita i att betala då menar du? Har vi på något sätt förverkat rätten att få betalt?
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Vi har som tur är varit ganska förskonade och haft ganska små belopp som dryftats i det fall vi råkat ut för. Efter inkasso så betalades dock beloppet in.

Gör man så stora affärer - ALLTID kreditupplysning.

* Skriv nogranna skriftliga kontrakt i förväg.
* Begär viss del i förskott.
* Fakturera OFTA. Så vet man fortare om bekymmer är på gång.
* Snabbt till inkasso när betalning inte kommer.

Vilken otur ni måste ha haft med så många på en gång. Missade intäkter i 100.000-kronorsklassen kan knäcka vilket litet företag som helst.

Kontakta advokat för det stora beloppet - hästen i träning får ni eventuellt sälja för att täcka delar av beloppet så småningom. Låt INTE de hämta hästen innan full betalning är erlagd.

Vi skriver kontrakt och vi begär träningskostnade i förskott...men det blir ju ofta massa annat som man fakturerar i efterhand...hovslagare, veterinär, tävlingskostnader osv...hur gör man med dessa??
Vi fakturerar en gång i månaden men jag har börjat att skicka "mellanhändelser" emellan månadsfakturorna...
Och nej, ingen häst hämtas innan skulden är reglerad...men man kan ju inte skydda sig om ägarna gör olaga intrång när man inte finns på plats som ett par gjorde hos oss...???
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

KFM direkt. 10 dagar efter att våra fakturor förfaller går ärendet till KFM. Konstigt nog har vi inga utestående fordringar. Alls. Och vi omsätter rätt mycket pengar årligen.

Tio dagar efter första förfallodatum eller tio dagar efter påminnelsens förfallodag?? Och hur lång förfallotid har ni på original faktura samt på ev. påminnelse??
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Vi har som tur är varit ganska förskonade och haft ganska små belopp som dryftats i det fall vi råkat ut för. Efter inkasso så betalades dock beloppet in.

Gör man så stora affärer - ALLTID kreditupplysning.

* Skriv nogranna skriftliga kontrakt i förväg.
* Begär viss del i förskott.
* Fakturera OFTA. Så vet man fortare om bekymmer är på gång.
* Snabbt till inkasso när betalning inte kommer.

Vilken otur ni måste ha haft med så många på en gång. Missade intäkter i 100.000-kronorsklassen kan knäcka vilket litet företag som helst.

Kontakta advokat för det stora beloppet - hästen i träning får ni eventuellt sälja för att täcka delar av beloppet så småningom. Låt INTE de hämta hästen innan full betalning är erlagd.

Du verkar rätt insatt i det här...vet du hur läget blir om kunden betalar en del av fakturan och struntar i en del?? Jag har skickat en påminnelse med registrering av den delbetalda summan, påminnelseavgift...skall det vara ny förfallodag??
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Du verkar rätt insatt i det här...vet du hur läget blir om kunden betalar en del av fakturan och struntar i en del?? Jag har skickat en påminnelse med registrering av den delbetalda summan, påminnelseavgift...skall det vara ny förfallodag??

Nej, kvarvarande skulden har samma datum. Det går liksom inte att betala 1 krona i taget - och få oändlig tid att betala.

Däremot kan man komma överens med kunden om nya betalningsvillkor om man är snäll. Men oftast är det inget vidare, då de flesta "krångel"-kunder fortsätter att vara "krångel"-kunder. Bättre att vara tydlig och skicka till inkasso.

Att skicka till inkasso endast 10 dagar efter förfallodatum (då förutsätter jag att man har 30 dagars fakturatid, annars är det till och med olagligt!) känns hårt. Trots allt måste en påminnelse få komma (med avgift) och kunden få chansen att rätta till felet. Är det upprepade problem är det en annan sak, då måste man kräva förskott!

En betalningsmodell du skulle kunna köra är att man få betala i förskott och dessutom en deposition på X tusen kronor att användas till tillkommande utgifter. Den betalas tillbaka om den inte använts.

Annars är det enkelt - en häst som inte betalats för får ingen hovslagare. Det är hästägarens ansvar till syvende och sist.
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Vi kör inte med påminnelse. Redan på fakturan skriver vi ut att fordran går direkt till KFM vid utebliven betalning. Sedan skriver vi på 10:e dagen efter förfallodatum ett brev och meddelar att vi skickar fordran vidare till KFM för indrivning, vad detta innebär för kunden och att allt eventuellt samarbete är brutet i o m detta.
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Vi kör inte med påminnelse. Redan på fakturan skriver vi ut att fordran går direkt till KFM vid utebliven betalning. Sedan skriver vi på 10:e dagen efter förfallodatum ett brev och meddelar att vi skickar fordran vidare till KFM för indrivning, vad detta innebär för kunden och att allt eventuellt samarbete är brutet i o m detta.

Jag trodde helt klart att man var tvungen att påminna minst 1 gång om betalningen - för att få skicka ärendet vidare.

Sedan är det ju så att om man inte specifik avtalat om annat, så gäller 30 dagars betalningstid från fakturadatum. Alla kommunala/statliga institutioner kör med typ 32 dagars bet. tid. Så det blir alltid några dagars extra väntan då....
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Jag trodde helt klart att man var tvungen att påminna minst 1 gång om betalningen - för att få skicka ärendet vidare.

Sedan är det ju så att om man inte specifik avtalat om annat, så gäller 30 dagars betalningstid från fakturadatum. Alla kommunala/statliga institutioner kör med typ 32 dagars bet. tid. Så det blir alltid några dagars extra väntan då....

Nej, de är bara att rekommendera. men det finns inget tvång tilld et.

Sen står det i kontrakten att fakturan ska vara betald till sista förfallo datum så spelar det ingen roll om du skickar fak så den kommer 3 dagar innan förfallo datumet.

Detta har vi dividerat om med våra kunder o advokat, vi har haft rätt alla gånger. Iom att det står att fakturan ska vara betald till sista förfallo datum så.
Men sen kanske det inte är så schysst att skicka en fak så det kommer så tätt in på, men de är en annan sak.

men du har rätt i att om inget står i kontraktet eller villkoren så gäller 30 dagars betalningstid.
 
Sv: Hur GÖra Med Problemkunder?

Jag trodde helt klart att man var tvungen att påminna minst 1 gång om betalningen - för att få skicka ärendet vidare.

Det finns flera företag som "tagits upp" i media för att de kör den hårda stilen dvs om inte fakturan betalas så skickas den till Inkasso direkt och detta är helt lagligt... Vissa behåller ju inte ens fakturorna som de har utan säljer dem (ibland direkt till indrivningsföretag) där går fakturorna oavkortat till indrivning efter förfallodag....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp