Hur göra med katterna vid separation?

aemaria

Trådstartare
Jag och min sambo ska separera :cry: och vi har två katter tillsammans. Det är ett syskonpar på 1½ år som är innekatter och som just nu bor på ca 100 kvm.
Jag kommer att flytta 60 mil bort och först beslutade vi att jag skulle ta katterna. Nu börjar sambon dock vackla och vill behålla hankatten. Jag tycker det känns grymt att sära på katterna eftersom de alltid varit tillsammans. Sambon vill dessutom att hankatten då ska bli innekatt- något som jag känner motvilja inför eftersom vår förra katt blev påkörd där vi bor nu :cry:

Samtidigt tycker jag lite synd om katterna som kommer att måsta bo trängre än vad de gör nu, jag kommer knappast att ha råd med lika stor lägenhet utan det blir väl runt 50-60 kvm (som minst). Sambon vill inte behålla båda katterna.

Min förhoppning är att jag ska få behålla båda och jag tror nog att det kommer att bli så. Men jag plågas av tanken på att de kanske inte kommer trivas i nytt hem och det känns taskigt att ta katterna från sambon.

Tror ni att de skulle lida mycket av att bo på mindre yta? Och om (worst case scenario) vi tar en katt var, kommer de att lida av detta?

//aemaria

Sv: Hur göra med katterna vid separation?

Läs andra trådar här på Buke om katter på små ytor.

Jag har tre katter på 62m², som mest hade jag fem. Det funkar utmärkt.

Iofs tror inte jag det spelar någon roll om katterna varit tillsammans hela livet eller inte. Min äldsta katt och hans bror bodde tillsammans tills de var 3år, sedan satte de igång att slåss på liv o död. Då var det bara att separera dom.

Utekatt bör man inte ha om man inte bor så att det är minimala risker att katten blir påkörd.

Jag skulle nog ogärna skilja på katterna om de trivs bra tillsammans. 50-60 kvm till två katter ska nog gå bra. Jag hade två stycken på 48 kvm ett tag, man får tänka på att katter lever på höjden bara så ge dem möjlighet att klättra uppåt.

Jag skulle inte heller ha skilt dom åt. När jag skulle till vetten med min ena katt (har två) så sprang den andre runt och letade och jamade tills vi kom hem.
Och som Sol skrev bygg på höjden, med tex hyllor om du inte får plats med träd.
Tråkigt att ni ska separera, hoppas allt går bra.

Sambon vill dessutom att hankatten då ska bli innekatt- något som jag känner motvilja inför eftersom vår förra katt blev påkörd där vi bor nu

Fast är den innekatt kan den väl inte bli påkörd ?

Fast är den innekatt kan den väl inte bli påkörd ?

Hon har nog bara skrivit fel, det står ju tidigare att de är innekatter nu.

TS: När vi separede delade vi inte på katterna, trots att hanen egentligen är min och honan "hans". De bor mest hos mig (på hemska 35 kvm :devil:). Det är inte så farligt med små ytor, om man kan kattanpassa och accepterar att faktiskt ha katt överallt. Det förutsätter ju dock att katterna inte har några spänningar mellan sig, mina sitter mer eller mindre fast i varandra :love:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 386
Senast: Kaching
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 136
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar