Hur göra med hästar som tröttnar på foder?

Fashionistan

Trådstartare
Hur göra med hästar som tröttnar på foder?

Om man har hittat ett bra foder som innehåller de värderna man vill ha utan att man behöver ge några mängder, som både ser och luktar gott ut, men hästen tröttnar på det? Hur gör man då? Tvinga går ju inte? Byta hela tiden måste ju vara döden för tarmarna tycker man ju! :crazy:

Nu äter min lilla sitt bra men jag bara väntar på att hon ska tröttna som hon gjorde innan vi bytte till detta! (Geggade mest runt, även om hon smaskade i sig det till slut, då bytte jag för det såg verkligen ut som att hon tvingade sig att äta bara för att det fanns där ungefär)

Sv: Hur göra med hästar som tröttnar på foder?

Gaahh, sånt är dötrist! =/
Har själv ett arabsto, och hade tidigare ett fullblodssto som oxå är petiga med maten. Ena dagen ville hon ha havre, nästa dag ville hon ha betfor, tredje dagen återigen havre för att nästa dag enbart va sugen på müsli! Man blir skogstokig! Men eftersom hon var invand på allt så hade hennes mage inga problem med detta. Dock var det irriterande för mig som är noga med uträknade foderstater.
Har ett 3-årigt arabsto i träning för galopp. Hon visar samma tendenser men hoppar inte alls så som fullblodshästen gjorde (tacksamt).
Hon STÖRTVÄGRAR att äta have, OCH betfor. Det enda som duger till henne är pellets. Vilket jag annars är emot. Men hellre att hon får det hon vill ha än jag jag får problem med foderleda.
Kruxet blir att få i hennes extra salt och MSM, men det har jag löst genom att hälla i vitaminer och sedan "fastnar" detta på pelletsen. Funkar, än så länge.
Hon är den första häst jag nånsin haft som totalvägrar äta havre. Vilket jag annars föredrar då pellets känns så "konstgjort". Men det finns inget jag inte gör för mina hästar. Vill hon ha pellets så visst, varsågod.

Ja min fick pellets innan men hon SKA ;) ju ha sin mat uppblött, annars skvätter hon ur allt torrt ut krubban :grin: och dom blir som en mörk gröt när de är blöta och detta uppskattade hon inte. Dock så älskar hon betfor! Nu äter hon müsli bra och jag hoppas att hon stannar med detta. Hon älskar ju havre men jag vet inte om jag vågar ge henne ren igen då hon blir så sjukt pigg då! (Är redan kraft för 10 hästar i henne nu som det är, och vill inte ha ännu mer när det snart vankas inridning) :crazy:

Finns det någon müsli som era hästar verkligen älskat!? Ett riktigt "to die for" foder med andra ord ;):d (gärna MED havre)

Måste du ha med havre då?
Annars brukar dom hästar jag haft varit totalt tokiga i Salsa havrefritt..
Det luktar verkligen så gott så jag hade kunnat ha det i filmjölk på morgonen :angel::D

Blöt upp fodret.

Ja men det har jag skrivit att jag gör, annars äter hon inte :)

Nej klart att det inte behövs, men hästen gillar ju havre så mycket tänkte jag mer på :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
657
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: mily
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 688
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka