Hur göra med halt häst i väntan på veterinär

susanne

Trådstartare
Pålle har blivit halt och jag har bokat kliniktid, men det är över en månad tills dess.

Hältan märks bara på böjt spår på mjukt underlag. Frågan är hur pass mycket jag ska hålla igång henne. Jag vill ju inte att hon ska tappa för mycket muskler eller kondition, men samtidigt vill jag ju inte att skadan ska bli värre.

Hur hade ni gjort?

Sv: Hur göra med halt häst i väntan på veterinär

Svårt!
Kan du inte ringa ut distriktsveterinären istället?

Det enda distriktaren gör är ju att konstatera att hästen är halt, och det vet jag ju redan.

Träna bara i skritt och lite trav på halvhårt underlag?

Jobba för hand i skritt kan man oftast göra utan att hästen tar skada om den bara är "lite halt", förutsatt att hästen är jobbad för hand regelbundet förut så den har muskler till det. Detsamma tror jag gäller tömkörning.

När jag velat underhålla hästar som inte är 100% fräscha har jag därför jobbat mycket för hand i skritt, ridit uteritter i skogen i skritt, eftersom det är bra träning och varierande underlag att hästarna sällan verkar ta skada av det. Man slipper ju stötmomenten i marken när man inte travar och galopperar och underlaget brukar vara lagom fast och lagom mjukt, om man inte går på klippor eller sand/mossa förstås :p

Men det bästa vore såklart att ta ut en veterinär som kan kolla tidigare än så bara så man vet hur allvarligt det är och vart det sitter.

Fråga vetrinären om du kan hålla igång i skritt på fast underlag och rakt spår?

Okej.. Jag gjorde det när min häst var halt och ingen tid på klinik fanns. Den veterinären som kom ut gjorde mer eller mindre en hältutredning utanför stallet.
Men det är väl olika kanske :)

Om hästen är i god kondition tror jag inte den förlorar så mkt på enbart några veckor. Hellre det än att överbelasta ngt så att det blir värre - du vet ju trots alltinte vad det är. Kan vara ngt litet lättfixat, kan vara ngt allvarligt.
JAG hade iaf tagit de säkra före det osäkra, för jag vet hur jävla tråkigt det är om hästen skulle behöva en längre vila om det visar sig vara allvarligt. Gå promenader med hästen ist, det är vad jag skulle gjort. Till fots alltså.

Säkrast är nog att ringa vet och fråga hur mkt de tycker att du kan hålla igång henne.

Är det vanligt med så långa väntetider till klinik där du bor? En månad är ju jättemycket:crazy:

Frågan är om det inte är värt att åka till en annan klinik, även om det är mkt längre-För att få veta tidigare o därmed oxå få den behandlad?
Skulle inte belasta hästen under tiden alls.
Hade DV inget hum om var det kunde vara alls?

Ringer aldrig DV vid hälta-bortkastade pengar.

Senast ändrad:

Ring och prata med veterinären hur du ska göra. Jag lät min häst vila fram till klinikbesöket, och han kom dit ohalt. Matte 2.500 kr fattigare, när jag väl kom hem och satte igång honom blev han halt efter ett par veckor och vi fick åka tillbaka. Ring och prata med vet hur du kan göra!

Lycka till!

Du kan ju alltid ligga på och försöka få ta i en återbudstid. Annars kanske det finns andra kliniker i närheten.
Jag skulle ta det lite försiktigt och hålla mig till promenader för hand i skritt.

min häst hade liknande problem.
det var innflammation i en led.
jag skulle absolut inte rida och ha hästen i en plan hage för att vara på säkra sidan.
är hästen halt så ska den inte belastas.

tycker faktiskt också att du ska ta ut en veterinär..visst både du och veterinären vet att hästen är halt men veterinären kan ju faktiskt också hitta felet på plats och din pålle kanske slipper en jobbig transportresa och får hjälp fortare..att rida en halt häst är för mig helt otänkbart men att promenera med hästen och jobba hästen lungt från marken är ju ett sätt att hålla igång den på..

Det verkar ju onödigt att rida runt på en halt häst, den tappar knappast några muskler eller någon kondition på så kort tid. Jag hade låtit den vila (gå i hage).

Jag hade hållit i gång hästen lite i alla fall.. beror naturligtvis på hur halt den är..

Trist å låta den vila en månad för mest troligt lär hältan försvinna å dyka upp igen när hästen belastar "det onda stället" igen

Jag hade kollat tider på andra kliniker samt legat på och försökt få en återbudstid. Under tiden hade jag nog skrittat hästen på hårt underlag 30 minuter om dagen. Det troligaste som är fel är nog en kotledsinflammation eller kanske en lös benbit. Jag kan inte tänka mig att hästen blir särskilt mycket sämre av att du skrittar hästen, den blir nog inte bättre heller, men får i alla fall lite psykisk stimulans och håller igång kroppen. Är hästen dessutom lite äldre är det bättre att den skrittar trots att den är lite halt på böjt spår.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 247
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 620
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka