Hur göra gammalt läder mjukt?

Ponsse

Trådstartare
Hej!

Har hittat några gamla träns som legat ett tag och blivit hårt i lädret.
Hur mjukar ni upp lädret på bästa sätt? Någon "mirakelkur"?

Mvh Ponsse

Sv: Hur göra gammalt läder mjukt?

Det finns speciella preparat för uttorkat läder att köpa. Altleder Softener mjukar upp och Rückfetter återfettar som ex. Finns nog en hel del mer om man letar. Fast bland när jag hittat gamla bortglömda träns/grimmor mm som vart i uselt skick så har jag helt sonika lagt dom i matolja över natten. Vipps har man mjukt läder. Nackdelen är väl att lädret svettas olja ganska lång tid efter.

Hej!

Har hittat några gamla träns som legat ett tag och blivit hårt i lädret.
Hur mjukar ni upp lädret på bästa sätt? Någon "mirakelkur"?

Mvh Ponsse

Jag brukar svampa/tvätta dem med varmt/ljummet vatten. Och efter detta smörja med något läderbalsam. Bruka funka bra tycker jag. Är det vldig härt och torrt kan jag till och med doppa det i vattnet så att det får "suga "åt sig liksom

Tack för era svar!

Tänkte på det med.. Hur lätt blir läder mögligt? Är det farligt att använda? Hur ser/luktar man sig till det? Kan man göra sig av med det?

Hur lätt blir läder mögligt? Är det farligt att använda? Hur ser/luktar man sig till det? Kan man göra sig av med det?

Läder blir mögligt när det är fuktigt. Möglet bildas först och främst på ytan och är lätt att se då det blir vita fläckar på lädret. Det kan utvecklas ganska snabbt.
Man kan förebygga genom att förvara lädret i rätt temperatur med lagom luftfuktighet. Ta av blöta schabrak direkt efter användning. Torka av lädret om man ridit i regn. Kanske till och med ta sadeltvål direkt efter ridning.
Om möglet redan brutit ut (man brukar ju märka det direkt...) kan man ta vanlig sadeltvål och putsa lädret. Det finns även speciella sadeltvålar som sägs motverka mögel.

Mögligt läder:

Ta och blanda vanlig Ätticksprit i lite vatten, AKTA ÖGONEN, och doppa det mögliga lädret i blandningen. Ta sen en svamp och gno runt på lädret så att allt det mögliga försvinner. Torka bort överflödig blandning och låt torka en stund, ca 1-2 timmar. Tvätta sen med sadeltvål som vanligt och torka noga efteråt så lädret inte är fuktigt.

Varning för att lädret utsatts för torröta. Går att mjuka upp igen, men lädret kan vara skadat ändå.

Tänkte just skriva samma sak. Ofta är det så om det legat länge. Spänsten är borta, det spricker sönder lätt.

Jag märkte STOR skillnad på lädret när jag hängde in tränset i pannrummet. Varmt där inne.. Även på det hårdaste tjocka westerntränset jag har blev jätte mjukt!!

Mitt råd häng lädret någonstans där det är varmt ofta

jag fick rådet att lägga tränset i läderojla och ligga där någon/några dagar, sen hänga det på tränshängare tills det har tårkat. efteråt torka av överflödigt olja.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 883
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 794
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka