Hur göra en lång resa så bra som möjligt för min häst?

Draumsyn

Trådstartare
Är som så att jag skall flytta från Sthlm till Västkusten och skall då såklart ta med mig pålle :)
Om det kan ha betydelse så är han en 10årig islandsvalack.

Skall hyra ett hästsläp och köra honom själv tillsammans med min pappa, släpet som jag tänkt hyra är boggie och bör ju vara ett bra släp.
Resan tar ca 6 timmar med bil så jag skulle gissa att det då tar ca 8 timmar med släp iom att vi kommer stanna då och då (ca varannan timme) och titta till honom. Han kommer inte ha hö i transporten utan jag kommer att ge han då vi pausar, då kommer han även få vatten och morötter.

Vad har ni för bra råd om man skall resa långt med sin häst?
Han tycker det är lite läskigt att åka transport så jag vill göra resan så bra som möjligt för honom.

Resan kommer att bli i vinter, är det en bra/dålig idé att låta han ha ett tunnare täcke? Han kommer vara halvrakad.

Transportskydd? Eller kanske skall man hoppa över det och bara ha gummiboots fram så att han inte får balltramp?

Alla goda råd och tips mottages tacksamt :)

Sv: Hur göra en lång resa så bra som möjligt för min häst?

vi lindar alltid benen och slänger på boots fram vid transport... såväl kortare som längre resor.. transportskydd i all ära men de är klumpiga, klart bättre än att någon som inte kan linda.

Hmm mja skippar nog lindorna isf, tycker det är lite läskigt om de skulle gå upp, det kan ställa till stor skada...
Då känns transportskydd säkrare faktiskt för de vet jag går sönder om hästen vill få av sig dem, min häst har nämligen provat :angel:

Eller bara boots då, har ett par mjuka fina neuprene tofflor som han får ha isf.

Andra bra åka-långt-tips?

när jag hämtade min ponny tog det ungefär 6 timmar. vi körde i ett, stannade bara och kollade till honom ibland. dom blir gärna mer upphetsade av att stå still i transporten så det är sällan någon vila att tala om, och det kan vara svårt att få dom att äta/dricka. skydd på benen tycker jag är ett måste! jättedumt att åka utan. på en så lång transport är det bäst med tjocka extra stora paddar, fleecelindor och neoprenboots runtom. ulltäcken är bra, andas och värmer.

där har du problemet med transportskydd, att de är vääldigt enkla för hästen att trampa på.. därmed anser jag lindor bättre liksom att de går obesvärat av de.

bara att de kan trampa på skydden gör ju risken mycket, mycket större att något händer.. om du nu känner dig osäker så kan du ju tejpa över karborren på lindorna, vanligt på travet.

Vad har ni för bra råd om man skall resa långt med sin häst?
Han tycker det är lite läskigt att åka transport så jag vill göra resan så bra som möjligt för honom.

:)

Tycker att du ska ha transportskydd om han är lite orolig.
Sen har jag för mig någonstans i bak huvudet att när man transporterar häst så långt eller längre sträckor så gäller väl någon regel om att man måste stanna och lasta ut hästen efter några timmars körning...så dem får sträka på sig och lite vatten och mat. vårgar inte säga hur många , men har för mig att jag hört det någon stans så det e ju värt att kolla upp det!..

annars har jag inte npgra allmäna råd mer än dem som redan nämts.

MVH
Sandra

Vad jag läst mig till så får man i vanlig transport köra 8 timmar utan urlastning, och hoppas det stämmer då själva pålastningen kan vara lite jobbig för honom, han börjar gå på fint nu men frågan är hur sugen han är att gå på igen efter ett par timmars åkande.

Och vad jag också läst mig till så får hästen åka i 14 timmar utan urlastning då den åker med hästtransportör i lastbil.
Så det verkar vara det som gäller.

Ulltäcke har jag inget, bara fleece eller bomullstäcke, så då blir det ju fleece eller inget alls han är ju trots allt islänning och kommer bara vara halvrakad.

Sen är ju frågan, transportskydd elleer bara boots, får fundera lite på det...

Hur ofta bör man erbjuda hästen mat när man stannar? Varje gång?
Kanske lika bra att ge han lite mat och vatten när man stannar varannan timme? Så får han hela tiden litegrand. Sen får han såklart äta frukost innan vi åker och får mat när vi kommer fram.

Håll inte på och stanna hela tiden, det blir bara rörigt. Om du är orolig, hyr ett släp med kameraövervakning så kan du kolla på den istället.

En körning på åtta timmar skulle jag dela på två. Större delen av tiden antar jag dessutom att ni kör på motorväg = bra väg = inte så jobbigt för hästen.

Planera körning väl, mjuka inbromsningar, mjuka accelerationer osv.

Ovan häst skulle jag hellre sko av och ha ståendes med "lättare" skydd, tex boots + heltäckande.

Kontrollera även innan ni kör hur du bäst får in luft i släpet. Fönster som går att öppna och taklucka t ex.

Hmm men enligt infot på Jordbruksverkets hemsida så står de att man skall stanna och titta till hästen minst varannan timme?

Kamera kommer vi inte kunna installera, det är inte min egen transport utan vi skall hyra en via macken. Men kommer gå igenom alla detaljer med ventilation osv med de som jag hyr tramsporten av.

Han är inte helt ovan att åka utan han har åkt en hel del, men han gillar inte riktigt att åka så därför vill jag göra denna längre resa så bekväm som möjligt.
Jag vill att han skall vara nyskodd innan vi åker så att nya hovslagaren ser hur jag vill ha det så kommer inte att sko av innan resan.

Andra bekvämlighetstips? :)

Varför ska du bara ha boots på frambenen? Jag ska själv snart transportera min häst en rejäl sträcka, och hade även jag tänkt använda boots (och damasker) men då på alla fyra. Behöver man dem inte bak?

Jag hade inte stannat så ofta utan kanske 1 el.2 gånger.
Är hästen van vid att ha transportskydd/lindor på hade jag haft det annars hade jag kört med vanliga benskydd och boots runt om.

Jag transporterade min pålle i sommar från Småland till Umeå, ressträcka på 120 mil och tog 2 dagar + övernattning. Våran längsta resa hittils.

Det jag tycker är viktigt under en sådan lång resa är att göra det så bekvämt som möjligt för hästen. Helst så ska man veta hur den gillar att åka i förväg. Ex. min häst gillar att åka brett, han måste inte men står bättre när han får mer plats. Sen vill jag ha spån bak tranporten, så att om han kissar så sugs det upp och blir inte halkigt. Men jag lägger inte spån där han står med frambenen då han ändå skuter det bakåt under sig.
Ser till att det finns bra ventilation.
Ferro åker alltid med tjocka transportskydd. De sitter väldigt bra på honom och jag tycker det känns säkrare med skydd än lindor. Och jag skulle inte vilja ha ex. strykkappor eller andra liknande benskydd på i så många timmar som hästen kommer att stå i transporten.

I början av resan kan man stanna efter någon timme och kolla till hästen för att kolla luften i transporten men sen är det bäst att köra på. Ju snabbare framme desto bättre, så länge man kör enligt lag. Så en massa långa pauser tycker jag är mer ondo än godo. ;)

Viktigt att komma ihåg är att många hästar inte är så stabila på benen efter en lång resa och kan stappla ut ur transporten på ett högst ovärdigt sätt. :crazy: Så jag brukar ställa in hästen i box direkt efter resan så att den får en chans att kissa och dricka om den inte gjort det så bra under resan innan jag alltid sedan promenera runt med hästen i minst en halvtimme för att få igång mage och leder.

Lycka till med resan. :idea: // Krockodil

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
3 349
Senast: kma
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Gravid - 1år I sommar ska maken, jag och vår lilla bebis resa till makens familj och tillbringa uppåt sex veckor där. Flyget tar några timmar...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 467
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar