Hur gör vi nu?

maria85

Trådstartare
Skulle ha fått sperma skickat från Holland idag, men leverantören strulade till det och nu åker vår dyrbara sperma omkring i en lastbil i Tyskland och vi har ingen möjlighet att få hit den inom rimlig tid :mad: . Gitza släpper ägget i eftermiddag eller imorgon, så vi har ingen chans att få dräktigt i den här brunsten. Nästa brunst är i mitten av juni, vilket då känns som sista chansen! Jag börjar känna mig lite smått panikslagen :crazy: .
Har vi tur så blir det inte seminering på en helg nästa gång, men risken finns ju och vi vågar inte chansa på att leverantören fixar det om det blir på en helg igen. Hur funkar det att spruta loss ägget? Hur stor är chansen för dräktighet och vad finns det för risker?
Fick också tips om att vi skulle tidigarelägga brunsten, hur går det det till? Och hur är det med eventuella risker?
Är så fruktansvärt besviken och arg just nu, om vi bara hade fått hit sperman så hade hon troligtvis blivit dräktig på första försöket :cry: .

Sv: Hur gör vi nu?

Om vi börjar bakifrån..."troligtvis dräktig på första försöket". Tänk om hästavel hade varit så himla enkelt att man kunde anta att stona ska bli dräktiga på första försöket. Sanningen är ju att det inte finns några garantier som helst för det, hur många ggr stoet än tagit sig på första försöket kan det gå snett.
Givetvis tycker jag att det är tråkigt att din sperma valsar runt i Europa i stället för att vara på väg till din station, jag har själv varit med om det, men det är något man MÅSTE ta med i beräkningen om man väljer importsperma - det händer tyvärr allt för ofta. Därför bör man också ha gjort klart med importören vad som gäller om det inträffar, får du någon ekonomisk kompensation t ex? Du kommer ju kanske, trots att sperman inte kommer i tid, att få stå för transportkostnaden som i ditt fall förmodligen blir rena rama pengarna i sjön under rådande omständigheter.
Att tidigarelägga brunsten innebär att spruta igång stoet, normalt innebär det ingen försämrad dräktighet utan stoet bör kunna bli dräktigt i alla fall. Det går dock inte att göra hur snart som helst efter avslutad brunst, det måste gå ett antal dagar. Frågan är ju bara om du ska överväga byte av hingst till ett mer leveranssäkert alternativ eftersom du hamnat så långt in på säsongen?
Slutligen är jag förstås nyfiken på vilken hingst du hade valt som transporten inte funkat med, du kan ju PM:a om du inte vill skriva ut det här.
Lycka till!

PS Jag hade skrikit mig hes och krävt att den ansvariga skulle se till att få fram sperman senast IKVÄLL om jag vore du :devil: , det är inte omöjligt! Och då bör det finnas en chans att få stoet dräktigt - även om hon släpper ägget i eftermiddag.

Jag är också nyfiken på vilken hingst det gäller då jag också står och tvekar mellan flera importhingstar och inte har lust att betala dyra kostnader för sperma somvalsar i Tyskland.

Vet att det finns listor på stoägare som inte betalar då kanske det skulle finnas listor på spermaimportörer som inte heller får fram sperman i tid :devil:

Hälsningar Helen

Ja, "troligtvis dräktig på första försöket" var väl inte rätt utryck, det är jag medveten om, men jag hade haft chans att få henne dräktig på den här brunsten iaf vilket jag inte har nu. Var bara så upprörd när jag skrev det här ;) .
Jo det fanns möjlighet att få hit sperman imorgon, men då skulle det kosta oss 5,500 kronor och troligtvis släpper hon ägget i eftermiddag, det är för mycket pengar för en sådan chansning.
Hingsten jag valt är Sandreo, men jag skyller varken hingsthållaren eller spermaimportören (Eklunda) för detta, utan det är leveransföretaget DHL som har begått ett misstag. Lena på Eklunda har gjort allt hon kunnat för att hjälpa oss att få hit sperman i tid, men förgäves :( . Nu behöver vi som tur är inte betala något för det här strulet, men det är ju kännbart ändå just för att det blir så sent med nästa brunst och det känns som att chanserna för att hinna få henne dräktig den här säsongen minskat markant.
En följdfråga på att spruta igång henne, om hon inte skulle bli dräktig på det försöket, hur påverkas då brunsten för resten av säsongen? Kommer hon tillbaka i sin gamla cykel, eller finns det risk att den rubbas? Det är alltså samma chans för dräktighet om man sprutar igång som det är på en vanlig brunst? Då kanske det är ett alternativ ändå, nu när man väl kört igång så vill man så gärna få henne dräktig!

Spruta igång kan du göra 5-7 dagar efter ägglossning. Den brunst som då kommer (förhoppningsvis..) efter 4-5 dagar är precis som vilken brunst som helt. När hon ovulerar på den brunsten är hon inne i en ny cykel, och kommer sen att ovulera med 21 dagar intervall, ungefär.
Det optimala har jag märkt är att beställa skick när ägget är 35 mm, och sen spruta pregnyl i den vevan. Då räcker det oftast med ett skick.

Tack så mycket för ditt svar! :) Jag är ju total nybörjare när det gäller sånt här, så det är rätt många frågetecken just nu... Men då blir det nog så att vi sprutar igång henne då, det verkar ju riskfritt så varför inte.

maria85 skrev:
Nästa brunst är i mitten av juni, vilket då känns som sista chansen! Jag börjar känna mig lite smått panikslagen :crazy: .
VARFÖR är det sista chansen SÅ tidigt på säsongen???
Visst är det bra om de föds tidigt, men inget absolut krav. Dessutom är det faktiskt så, enligt en av de allra främsta seminveterinärerna i vårt land, att det är LÄTTARE att få ett bra dräktighetsresultat i juli-augusti.
Mitt eget halvblodssto seminerades 29/7 förra året och hade hon inte tagit sig då så hade hon fått ytterligare en chans.

Hmm... ja, jag vet inte - det bara är så! ;) Nej men du har rätt, egentligen så spelar det ingen större roll. Kan faktiskt vara trevligt om fölet föds i juni när det är varmt och skönt ute också! Tur att ni på buke finns och kan tala förstånd med mig iaf!
Fast nu blev jag ju ännu mer förvirrad :confused: kanske vi ska vänta på nästa brunst iaf då, och se hur det går först innan vi sprutar igång någon brunst. Det känns vanskligt ändå att spruta i dom en massa hormoner...

Senast ändrad:

vi råkade ut för samma som du förra året sperman fastnade på en flygplats (fryst) , vi missade 30-dagars brunsten, och valde att vänta på nästa brunst och då tog hon sig inte sedan tog hon sig på andra försöket men den utvecklades inte normalt så hon resorberade.
Om vi skulle råka ut för samma situation igen så skulle vi byta hingst (om det är en bra brunst!).
Det kostar mkt om dom står tomma ett år.

Lycka till!!!

Intressant hingstval!

Synd att han inte stod på Eklunda förra året :smirk: .
Vad är det för typ av sto du ska använda honom på?

Förstår om du inte vill byta hingst!
Om det löser sig så blir det ju ingen fuxavkomma iaf ;) !

Jag har ett litet, ädelt sto efter Magini - Ibsen med mycket gång men lite korta ben ;) . Hon har inte så mycket tävlingsmeriter att skryta med, men mycket kapacitet och jag tror att det skulle bli ett fantastiskt fint föl efter henne och Sandreo :) .
Att byta hingst känns inte lockande, då Sandreo är den enda jag sett som det verkligen känns rätt med. Fastnade för hans otroliga rörelser och härliga utstrålning - det är precis en sån häst jag vill ha! Har visserligen två reservalternativ, men dom känns inte alls bra utan som en kompromiss (Rubinrot och Figaro R).
Vi har bestämt oss nu för att göra ett nytt försök på nästa brunst (runt den 14:e juni) och om det inte fungerar då så sprutar vi troligtvis igång henne. Antagligen blir det till att spruta loss ägget då också, om vi inte ska riskera att få det på en helg igen.

Kul att nan annan ocksa anvander Sandreo i ar. Jag har betackt mitt sto med honom. Skotte sjalv kontakten med hingsthallaren iom att jag bor i Skottland och leveranserna kom fram prickfritt. Hon inseminerades tva ganger pa samma brunst (sprutades, inseminerades, slappte inte agget, sprutades igen, inseminerades och agget slappte som det skulle den gangen). Idag undersoktes hon och hon ar draktig... med tvillingar. Sa imorgon aker vi till kliniken for att klamma bort den ena.

Liknande trådar

Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 927
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka