Hur gör ni?

Bonita4

Trådstartare
Nu har jag hittat på lite olika situationer här som jag skulle vilja att ni svarade på!
Vad gör ni om:

*Hästen är pigg och glad, inte halt men lite varm och svullen i ett ben. Det finns inget sår på benet.

*Hästen haltar på ett ben, men det finns ingen värme eller svullenhet. Inga sår eller stenar i hovarna

* Hästen endast är varm i ett ben, ingenting annat

* Hästen endast är svullen i benet, ingen värme eller hälta.

* Hästen har ett sår någonstans som blöder men ej behöver sys.

Tacksam för svar! :bump:

Sv: Hur gör ni?

*skrittar/promenerar och avvaktar för att se hur det utvecklas. min tokiga unghäst är rätt bra på o sparka sig själv

*då blir det vet. antagligen någon slags inflamation

*skrittar/promenerar, avvaktar

*gör rent ordentligt, smörjer ev. in med hästsalva eller likande, ser till att hästen får röra på sig

Sv: Hur gör ni?

Viktigt att du inte tar hästens pigghet som tecken på att den är ohalt/oskadd! Är det varmt/svullet i benet så tar man det lugnt några dagar och ser hur det utvecklar sej. Första dagen kyler man så svullnaden slutar att öka, sedan suger man ur med t ex arnica.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 799
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd
  • Födda-24