Hur gör ni?

Sv: Hur gör ni?

jag står upp väldigt upprätt och nära sadeln. min ponny vill inte bli störd av att jag sitter och driver med sätet...

jag sitter ner och driver med sötet då min häst kryper så himmlans nära om jag är lätt i sätet och så blir han så himmla lång:)

Jag förstår! på en kvick häst hinner man inte alltid upp ur sadeln.
Min pålle är ganska stor och hoppar stora språng.

Om vi säger att jag hoppar en bana, så rider jag i lätt sits på transportsträckorna, för att lugna ner hästen lite (hon kan bli lite stressad på bana)

Sen om det är någon sväng innan ett hinder sitter jag egnom den för att få framåtbjudning till hidret (smackar även lite) och sen sitter jag ner, inte tungt men jag sitter ändå ner fram tills hon hoppar av.

jag håller med om att det beror helt på vad det är för häst man rider. mmin förra ponny var het så honom satt jag mest på, för o lugna honom. men min nuvarande ponny e lite segare typen och honom ere bättre o stå upp på o tagga lite mer och sen sitta o driva när jag rider an mot hindret. sen spelar det roll om det är en omhoppning eller en grundomgång. jag står nog mer upp i när jag blir taggad i en omhoppning:love:

på min stora häst som är unghäst brukar jag rida lätt i galoppen.. de är jättebra för o få en bra takt i galoppen och jag får iaf superbra rytm av det o sen sätter ja mej ner mot hindret:D de är ett tips! funkar både för o lugna heta hästar och driva på sega tycker jag!:rofl:

Jag sitter ner, min häst behöver mycket drivning och jag är ganska liten :angel: så om jag står upp (självklart gör jag ju det ibland!) så tycker inte jag att jag kan driva så mycket som jag vill!

Jag tycker det beror på hinder och stolek. Sitter man ner är det öätt att man börjar måtta för mycket för att komma till ett bra avsprång, men står man upp är det lätt att hästen bara rullar på å får med sig hela hindret. jag tycker det är viktigt att träna båda delarna men vid kontrolerade former.

2-punkt
När jag ligger å rullar på en volt eller på ett litet hinder så tycker jag att en tvåpunktsitts kan vara bra för då får hästen helt jobba med hindret men KONTROLL är alltid viktigas.

3-punkt
Ligger jag på en lätt studs tycker jag en 3 punktsits är lämplig för då får du tillbaka hästen yttligare men vill du ha en häst med ett "5 ben" kan du inte kontrolera den i varje steg.

Sittande.
Är det däremot ett mycket svårt hinder eller svår sväng kan jag välja att sitta ned i sadeln men då tycker jag att man ska ha hästen så pass på bakbenen att den kan hoppa hindret och du ska ha sånn koll att du kan bedömma avstånd mm. Sen sitter du ner är det alltid svårast att följa med häst, att inte komma efter eller före i språnget.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästarna är besiktade och ryttarna redo. I morgon inleder Sverige OS-hoppningen med sikte på att försvara sitt lagguld från Tokyo. –...
Svar
0
· Visningar
558
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Blev påmind om detta när jag läste den andra tråden om små hundar, där English Toy Terrier togs upp. Har också funderat på att...
Svar
2
· Visningar
636
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka