L
LoveElton
När ni hoppar sitter ni ner i sadlen eller står i lätt sitt? Jag står i lätt sitts för att det är änklare för hästen och min häst är en son som vill hoppa långt i från eller nära.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
håller inte med dig där, vet heta hästar som frå panik när man står upp. när man sätter sig ner så blir dom lugna. så det är från häst till häst.
vissa hästar av den segare varianten blir ockå mer framåt om man står upp, så som sagt från häst till häst.
Eh,va?
Var det där svaret verkligen till mig?
När jag rider "dressyrhoppning" dvs att hoppa lågt och långsamt. När jag hoppar bana, oftast lite högre står jag i lätt sits. Min ponny störs av att jag sitter ner, men hon måste kunna acceptera det, därför sitter jag ner över låga hinder då det inte gör något om man kommer lite fel på grund av att hon blir irriterad, och står upp när vi måste koncentrera oss mer. Jag tycker att om man har en lite seg häst, som kanske stannar rätt mycket kan man sitta ner för att få en starkare sits. En het häst är det bättre att stå upp, enligt mitt tycke. När man står i lätt sist stör man ju hästen mindre men jag tycker att variation är det bästa
håller inte med dig där, vet heta hästar som frå panik när man står upp. när man sätter sig ner så blir dom lugna. så det är från häst till häst.
vissa hästar av den segare varianten blir ockå mer framåt om man står upp, så som sagt från häst till häst.
Jag sitter ner på min egen häst. Han kan också gå av tidigt eller jättenära. Går han av nära och jag står upp blir jag lätt lite före i språnget och hidrar honom från att komma upp vilket slutade med att han stannade så det var bara att lägga om stilen.
När jag sitter ner har jag dessutom enklare att rida honom till en bra avsprångspunkt.
Tar han av lite stort så är det bara att hänga med det blir inte svårare än när man står tycker jag.
skönare för hästarna om man står upp? så om det funkar bättre när man sitter ska man stå upp då för att hästen ska känna sig så bekväm som möjligt? då är den ju inte bekväm om det inte funkar när man står upp. förstår inte ditt inlägg.ja men det är bättre för hästarna och skönare för dom.
tycker jag men det beror också villken häst man har.
Beror precis på vilken häst jag sitter på och vilken inverkan jag vill ha för tillfället.