Hur gör ni?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare iMac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 153
I

iMac

Hur gör ni som inte enbart arbetar med avel, utan som bara tar föl på er ridhäst som en kul grej, vad gäller jobb och fölning?

Tar ni ledigt från jobbet under ett par veckor för att ni behöver vaka över stoet, eller hur gör ni?

Sv: Hur gör ni?

ta ledigt från jobbet???
det låter fruktansvärt onödigt, om man inte då förstås har en häst som har svårt för fölning, men då tar man väl knappast fler föl på henne.

Hästarna löser det bäst själva, vi brukar gå ut en gång i timmen på natten (delar på passen).

ta ledigt från jobbet???
det låter fruktansvärt onödigt, om man inte då förstås har en häst som har svårt för fölning, men då tar man väl knappast fler föl på henne.

Hästarna löser det bäst själva, vi brukar gå ut en gång i timmen på natten (delar på passen).

Mitt sto ska ha föl för första gången och de flesta övervakar väl ändå sina ston? Det kan gå galet och mitt sto är ganska mycket värde i.

Jag har jobb vid sidan av och när det närmar sig földax och man ser tecken på att det är väldigt nära (vaxproppar, mjölkfärg eller vad just det stoet det gäller har för egenheter vid fölning) så går de i hage på dagarna bredvid min ena granne som är pensionär och håller koll, oftast har jag också kunnat pricka in när det är dax och har då tagit en semesterdag.
Skulle INTE medvetet låta stoet föla utan tillsyn, det är mycket som kan gå fel även med vana fölmärrar!

jag menar inte att vi tänler "äh, de fixar hon själv", utan precis som du har vi stoet i en hage intill huset, och tittar till henne ofta när hon visar tecknen.

Men att ta ledigt flera dagar gör vi inte.

jag brukar förbereda chefen på att jag kommer att gå ifrån om det blir föl under arbetstid, men oftast kommer dom ju på kvällen / natten och då är man ju oftast hemma ändå.

Vi använder kalciumtester till mjölken, de funkar jättebra, vilket minskar dagarna av vakning avsevärt. Skulle vi en kritisk dag jobba samma skift båda två brukar grannen titta till dem och då har jag gjort som Kandahar och förvarnat chefen om att jag går ifrån om det blir fölning.

jag menar inte att vi tänler "äh, de fixar hon själv", utan precis som du har vi stoet i en hage intill huset, och tittar till henne ofta när hon visar tecknen.

Men att ta ledigt flera dagar gör vi inte.

Hur kan du se till dom när du jobbar? :crazy:

ta ledigt från jobbet???

Du är SKYLLDIG enl lag att övervaka fölningen. :devil:

Hur gör ni som inte enbart arbetar med avel, utan som bara tar föl på er ridhäst som en kul grej, vad gäller jobb och fölning?

Tar ni ledigt från jobbet under ett par veckor för att ni behöver vaka över stoet, eller hur gör ni?

Jag är alltid hemma på dagarna. Sedan så har vi en bevakningskamera så vi ser vad som händer i stallet. Men skulle jag ha haft ett jobb så skulle jag absolut ta ledigt och vara med då stoet fölar. Det handlar ju om en enda dag på åert om man har ett sto. I år fick vi 3 föl. Vi var med på alla 3 fölningarna. Det sista kom i går natt.

Jag arbetar natt och tar semester när stona ska föla. Har stuteri och får 2-5 föl varje år. Dagtid så kollar stalldrängen till dem och så hjälper alla i stallet till om jag inte fått ledigt någon natt. Veckan innan fölning så brukar vi kolla till varje timme men de sista nätterna så sover vi i stallet. Det går så fort om det går fel:( KOllar man bara varje timme så kanman missa en fölning som går snett och mista både sto o föl.

Jag kommer be om semester ungefär en vecka innan beräknad fölning och sedan tre veckor till. Plus det ber jag om dagpass två veckor innan det också. Då jobbar jag 12-18 och de allra flesta fölar ju inte på de tiderna.

Sen ska jag försöka se till att ha uppbackning på jobbet ifall hon börjar ändå på dagtid.

Så om hon är dräktig nästa måndag lägger jag in om semester vid rätt veckor redan nu. (I gengäld så jobbade jag midsommar och kommer även att jobba jul och nyår).

Du är SKYLLDIG enl lag att övervaka fölningen. :devil:

Enligt vilket lagrum?

har hört en del som säger som du och andra som säger att det inte stämmer, och som juridikintresserad vill jag gärna gå till källan själv.

Jag kommer nog försöka ha ledigt den veckan det är beräknat fölning just för att man blir så trött när man vakar på nätterna.

Förra gången jag hade föl hade jag påsklov i skolan när det var fölning, hon kom på natten mot söndagen, tacksamt nog!

Enligt djurskyddslagen. Jag skall kolla om jag kan hitta den paragrafen.Jag vet att jag har läst det där.

pappa jobbar natt, så han är hemma hela dagarna. Hans tjej är veterinär, så hjälpen om det skulle hända nåt, har vi nära till hands!

Men isf borde det vara lag på att kontrollera när en hund får valpar eller en katt kattungar med väl? kan väl häda olyckor där med?
Finns säkert en lag om övervakning där med.
Vi kan väl alla enas om att det bara är idioter som avlar på sina djur och inte övervakar dem vid fölning/valpning. Det är en sak att man missar en fölning men att man väljer att inte vaka alls - då ska man inte pyssla med avel alls. Ett avelsdjur är en dyrbar investering som man är rädd om, ett liv man är ansvarig för.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
753
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
629
Senast: Shaggy
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 051
Senast: Freazer
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka