hur gör ni?

suberdoo

Trådstartare
Har precis köpt ett nytt bett till pållen, en stång med S-skänklar. jag har tidigare haft ett stångbett med raka skänklar...
och nu till problemet, jag måste böja ut överskänkeln ganska mycket extra eftersom min häst är såpass bred över kindtänderna. på det gamla fixkade pappa det genom att bända, men detta nya bett är mycket grövre så han klarar det inte med handkraft.

så: hur har ni gjort med era bett, och hur ska jag gå till väga? det är omöjligt att ha det som det är, jag kan inte ens tränsa med det! snälla hjälp mig!!

Sv: hur gör ni?

Hitta någonstans där du har en lagom bred springa mellan två ytor med tillräckligt starkt material för att inte gå sönder när du bänder. Stick in överskänkeln i springan och bänd. Men ta det varligt så du inte spräcker godset, det kan vara värt att först säkerställa att bettet är gjort av ett material som går att bända i.

ja, bettet går att bända i, inga problem.. vi gjorde som du skrev med förra bettet, det var inga problem, men nu orkar vi inte ta i så att vi kan böja ut bettet, det är för grovt.. så jag undrar om det finns några andra sätt?

ja, bettet går att bända i, inga problem.. vi gjorde som du skrev med förra bettet, det var inga problem, men nu orkar vi inte ta i så att vi kan böja ut bettet, det är för grovt.. så jag undrar om det finns några andra sätt?

Beroende på vad det är för material så kan det gå att värma det och sedan böja. Det kan vara värt att kosta på sig en slant att prata med någon som kan metall.

Jag fick mitt "utbänt" på en verkstad för en mindre summa, det var inga problem, när de väl förstod vad jag pratade om! :-)

Jag blir lite konfunderad:confused:
de stänger som jag har- till kandaren- är redan ngt utåtvinklade.

får en känsla av att man kanske har köpt en för kort stång eller sätter den för högt upp.

Jag blir lite konfunderad:confused:
de stänger som jag har- till kandaren- är redan ngt utåtvinklade.

får en känsla av att man kanske har köpt en för kort stång eller sätter den för högt upp.

Det beror väldigt mycket på vad för märke man köpt, och det är inte ovanligt att man måste vinkla ut dem, även om de redan är vinklade från början. Framför allt hästar med liten mun och breda ganasher får ofta det problemet. Dessutom är det ju så att rider man enbart på stång så hamnar bettet lite högre upp än vid kandarbetsling, varpå problemet ytterligare förstärks.

Fast om man spänner kedjan rätt så ska inte bettet behöva åka upp-om man inte har handen ovanför öronen;)

Fast om man spänner kedjan rätt så ska inte bettet behöva åka upp-om man inte har handen ovanför öronen;)

Jag menar inte att bettet åker upp för att man tar i det, utan för att bettet då ligger något högre upp iom att man inte behöver få plats med stång + bridong utan enbart har stång i munnen.

För enligt min erfarenhet så sitter stången i en kandarbetsling något lägre för att ge plats för bridongen.

Ja, men iom att stången pga hävstången äker upp vid tygeltag så bör den sitta lägre än ett tränsbett.
Annars är det risk att den tar i tänderna.

Ja, men iom att stången pga hävstången äker upp vid tygeltag så bör den sitta lägre än ett tränsbett.
Annars är det risk att den tar i tänderna.

Bra poäng, om man har vanan att sätta tränsbettet högt med de klassiska "rynkorna" så är det en klar risk. Själv föredrar jag att ha betten något lägre, med justeringar beroende på individ.

Har hästen ett kraftigt huvud kan man behöva böja ut både över och underskänklar. Det fick jag göra på en av mina stänger trots att den inte är för kort.

jag har en stång som är alldeles lagom lång till honom, och den siter där den kan sitta i hans mun, alltså så långt ner det går utan att den tar i hingsttänderna.. men trots detta, så är min häst otroligt bred över ganasherna, 11,5 i bettstorlek och minst 13 över kindtänderna.. han ser ut lite som en kon i huvudet.. alla är de olika! ;)

okej, det kanske kan vara nått! ska kolla runt när jag har tid, mycket jobb just nu!

Men hur lång är överskänkeln?
Låter konstigt om bettet ligger där det ska- att det skiljer 1-2 cm på bredden på var sida på 2-3 cm höjd.

En stång kan vara lite lång iom att man inte leder med det.
Hellre för lång än för kort.

Men det är ju inte bra om tungfriheten glider hit och dit i sidled (framför allt om man använder stången som pelham, men det kan ju ske även om man har blank stång).

Iom att man inte kan ta i ena sidan så bör bettet ligga stilla ändå, för man leder ju inte med en stång.

Det finns stänger med fäste för bridongtygel, så det är relevant att ha ett bett som inte är för långt. Och även oavsett om man använder bridongtygel så bör bettet ligga still - d.v.s. inte vara för långt. Visst ligger en stång mer stilla än t.ex. tränsbett men det är mer än en ett tygeltag som kan få ett bett att flytta på sig, hästens egen tunga t.ex.

Men hur lång är överskänkeln?
Låter konstigt om bettet ligger där det ska- att det skiljer 1-2 cm på bredden på var sida på 2-3 cm höjd.

överskänkeln är ca 5cm, lite mer till och med. visst kan en stång vara lite lång, det kan ju alla bett, men det är ju bättre om den är lagom lång och passar hästens mun.
men är den för lång så börjar ju stången röra sig i sidled, oavsett om man tar ledande tygeltag eller inte. hästen rör ju på bettet själv, munnen är ju inte en fast del utan väldigt rörlig.. rör sig stången i sidled, hamnar också tungfriheten på fel ställe, och det är ju inte särskilt bekvämt.. :smirk:

Liknande trådar

Träning (Ber hemskt mycket om ursäkt om tråden råkat hamnat fel, är inte så hajj på de här :o) Jag är medryttare på ett 7-årigt D-ponny sto...
Svar
4
· Visningar
1 253
Senast: mickan86
·
Dressyr Pållen har stått i 2 år p.g.a. skada och är nu under igångsättning. Han har smakat på kandaret förr och trivts ypperligt med det. Igår...
Svar
9
· Visningar
3 065
Senast: zanzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama