Hur gör NI;

K

Klackskor

När hästen har fått småsår på benen av tex en spark/kvist?

När hästen har gallor?

När hästen är spänd och varm i benen?

När ni sätter igång en häst efter vila?

När hästen ska ut i hagen och det är -30 grader ute?¨

Angående hö/ensilage på vintern - fri tillgång i hagen eller ger ni kilovis?

Om hästen har fått ett bitsår ovanför benen tex korset eller bogen?

När hästen har hovröta?

Sv: Hur gör NI;

1. Tittar till det, klipper ev. bort lite hår runtom & gör rent. Inget mer. Kollar till det varje dag.

2. Min häst har aldrig haft det ..

3. Longerar & ser om han är halt. Sedan får han vila tills nästa dag.

4. En vintertäcke, möjligt att stallchefen låter hästarna stå inne för att inte vattnet & allt ska frysa

5. Vallackarna har fri tillgång, stona & hingstar lunchas

6. Tar lite jodopax & lägger på. Eventuellt att sätta lite "no bite" runt såret.

7. Ringer veterinären :crazy:

Tvättar med lactacydtvål och har på helosan.

När hästen har gallor?
I allmänhet vill jag ha stallbandage när hästen har gallor, men i det stallet vi står i nu blir det väldigt krångligt med utsläppet på morgonen. Så nu har jag på liniment efter jag ridit i stället.

När den är varm så brukar jag ha på kylgel. Självklart kollar jag så den inte är halt.

Tar det lugnt i början och ökar succesivt beroende på varför hästen vilat osv.

När hästen ska ut i hagen och det är -30 grader ute?
Jag sätter på täcket och grimman och leder ut den? ;)

Jag ger kilovis, vi har tyvärr ingen möjlighet till fri tillgång.

På samma sätt som andra småsår. Bitsår blir ju sällan djupa.

När hästen har hovröta?
Tvättar med jodopax efter varje ridtur. Samtalar med hovslagaren (har honom i stallet så).

Senast ändrad:

Inget alls.
När hästen har gallor?
Om de beror på att han stått inne gör jag inget. Annars skrittar jag (om han inte är halt) och ser om det går bort. Är inte så van vid gallor.
Tar det lugnt
Skrittar i börja, ökar vartefter
Läggar ut massa mat
Fri tillgång, fast kontrollerat. Jag lägger ut så pass mycket så det räcker hela dan, men har ändå koll på hur mkt jag lägger ut.
Inget såvida han inte störs av det
När hästen har hovröta?
Kan inget om det, så skulle ringa efter veterinär och få råd. Eller hovis kanske man ringer? Någon skulle jag ringa ialf.

tvättar rent med koksaltlösning

har back on track på natten. super bra!

back on track igen :)

det beror ju på hur länge den har vilat.. tar det lugnt i början.

klär på den och ger mycker hö. går in lite tidigare än vanligt.

kilovis. men många gånger om dagen.

Om det bara är hår som försvunnit så gör jag ingenting. annars samma som med små sår.

har ingen erfarenhet om det.

Hur gör NI;

--------------------------------------------------------------------------------

Tvättar rent med jodopax.

När hästen har gallor?
Ingenting, han har knappt några.

Låter han ta det lugnt.

Även här, tar det lugnt de första dagarna, eller ja, beroende på hur länge han har stått.

Sol? Ja=utan täcke. Nej=med ett regntäcke.

Så mycket han orkar äta, helt fri tillgång eftersom de behöver hålla värmen när det är kallt.

Även här, håller det rent och snyggt, smörjer med mjukgörande.

När hästen har hovröta?
Ringer min älskade hovslagare och frågar om råd, han är en klippa!

Har det gått hål på huden sköljer jag rent med ljummet vatten sen jodopax och låter det luftas. När det bildas en sårskorpa smörjer jag med lite helosan för att hålla det mjukt.

När hästen har gallor?
På min förra häst fungerade det med lite kylbalsam på gallorna och det släppte. På min häst nu har hon direkt aldrig haft det skulle hon få det skulle jag nog linimentera lite och röra på henne.

Har inte inträffat men skulle nog massera in lite kylbalsam

Lugnt. Mycket skritt sen succesivt öka på med trav och till sist galopp. Men det beror också helt på varför hästen har vilat. Om det skulle vara en skada eller så får man ju lägga upp det efter det och/eller rådgöra med vetrinär.

På med täcke och se till att det fanns ordentligt med mat ute¨

Hästarna här har fri tillgång

Har det gått hål i huden så tvättar jag det ned ljummet vatten och jodopax sen får dte luftas. Har det inte gått hål så smörjer jag dte med helosan.

När hästen har hovröta?
Sköljer rent hoven varje dag och ser till att boxen är noggrant mockad (kanske t om mocka 2 ggr dag) så den inte står för "blött" sen skulle jag rådgöra med en vetrinär/hovslagare

När hästen har fått småsår på benen av tex en spark/kvist?Gör rent med jodopax om det är ytligt, sen helosan på. Gör rent med lactacydtvål om det är lite djupare (ev. natriumklorid) och sen helosan.

När hästen har gallor?Tar reda på vad gallorna orsakats av. Foder, överansträngning, stillastående?

När hästen är spänd och varm i benen?linement + stretching och lindor över natten. Vid akut värme efter spark, isbalsam sen linda över natten.

När ni sätter igång en häst efter vila?beror på hur lång vila varit och varför.

När hästen ska ut i hagen och det är -30 grader ute?som vanligt, ut med den. Men in tidigare, fast minst 5 timmar i hagen, men så vattnet hinner tina om det hunnit frysa inne.

Angående hö/ensilage på vintern - fri tillgång i hagen eller ger ni kilovis?Kilovis, brukar öka ett kilo per -10 grader.

Om hästen har fått ett bitsår ovanför benen tex korset eller bogen?Gör rent det om det är öppet, kyler med kylbalsam om det bara är svullet och varmt.

När hästen har hovröta?Min häst får aldrig det för jag har alltid torrtoch luftigt underlag i boxen och spolar och gör rent hovarna ordentligt när han kommer in under leriga perioderna

Senast ändrad av en moderator:

När hästen har fått småsår på benen av tex en spark/kvist?Tvättar rent och ev spritomslag, håller koll så det inte blir Lymfangit. Är det nära en led ringer jag vet direkt

När hästen har gallor?Masserar med Arnika gele samt lindar över natt/rörelse dagtid

När hästen är spänd och varm i benen?Beror på varför den är varm

När ni sätter igång en häst efter vila?Skritt, gradvis ökad tid, trav först rakt fram.

När hästen ska ut i hagen och det är -30 grader ute?¨Beror på om den har päls

Angående hö/ensilage på vintern - fri tillgång i hagen eller ger ni kilovis?Fri tillgång

Om hästen har fått ett bitsår ovanför benen tex korset eller bogen?Beror på hur djupt, tvättar rent alt ringer vet

När hästen har hovröta?Spolar med gentiana/blåsrtenspulver och bommul

Är det bara litet så tvättar jag med tvål och vatten och sprayar på sårspray.

När hästen har gallor?
Det beror ju på anledningen, det finns ju olika gallor och olika åtgärder. Men min ena har stallbandage på natten, det är ju en åtgärd. Annars har jag ex slutat med betför för många år sen och dte tog bort mycket gallor.

Avvaktar, sen konsulterar jag vet. om det inte blir bättre. Försöker ev öka cirkulationen genom promenad.

Skrittar nån dag och sen börjar jag trava ganska snabbt och kör uppmjuksningsövningar i nån vecka i trav och skritt. Om det inte gäller igångsättning efter skada, då följer jag veterinärens rekommendationer.

Haha, det har aldrig hänt här nere. Men mina åker ut i alla väder om det inte är snöstorm eller storm. Är det dåligt väder tar jag hellre in tidigt.

Fri tillgång, alltid.

Samma där, tvätt, spray och avvaktan. Djupa sår ska ju sys och det försöker jag fixa snabbt.

När hästen har hovröta?
Klorin

//E

Gör inte så mkt. Sprejar på Aloe First och smörjer med gel.

Beror på hur länge hästen har vilat. Är det efter skada så följer jag nog vet. råd (har inte så stor erfarenhet av det..) Annars så skrittar jag och gör uppmjukande övningar några dagar (beror iofs påå hur länge hästen vilat) sen gör jag samma sak i skritt osv...

På med vintertäcket och massor med grovfoder!

Kilovis då jag inte vill att dom ska se ut som systers hästar som har fritillgång :D

Gör inte så mkt. Sprejar på Aloe First och smörjer med gel.

så läge inte såren är djupa, blöder ohejdat eller svullnar (isf överväger jag veterinär...)gör jag inte så mkt. tvättar ordentligt dagligen med bakteriedödande tills det läkt.

När hästen har gallor?
funderar på varför! foder, överansträngning etc.
sen "behandlar" jag med mkt rörelse(=cirkulation) och värme(=sirkulation) ex BoT

spänd i benen??:confused: ja du, även här- ta reda på orsaken. värme kan man allltid kyla bort med ex vatten eller isbalsam

varför har hästen vilat? bara semester? hur länge? efter en vanlig "tvåveckorssemester" skrittar jag ett par dar, travar ett par dar och galopperar ett par dar. kortare pass utan större krav i typ 1,5 v, sen som vanligt

massa täcken och mat!

strikt kontrollerat till tjockisen:smirk: (alltså, det blir bara typ 0-gradigt här...)

typ inget...:angel:

När hästen har hovröta?
konsulterar vet/hovslagare. behandlar enl rekommendation.[/QUOTE]

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka