hur gör ni?

K

knasenknas

när ni lägger på liniment på ryggen? och varför gör ni det?
och varför linimentar ni era hästars ben?

Sv: hur gör ni?

jag brukar lägga värmade liniment på ryggen under stallfilten om han är stel vid ridning eller om vi klättrat mycket eller om han ömmar.
benen är det samma sak, efter hårt arbete och om han är stel eller liknande i benen.

Använder arnikaliniment och lindor på pållens ben nu när han är konalescent och står stilla sågott som hela tiden. För att hålla igång cirkulationen och för att försöka lindra hans ömhet i vänster bak där största problemet sitter. Har han varit ute i regnet och kanske blivit kall under det ofodrade regntäcket tar jag liniment över ryggmuskler och länd/kors, och lägger på stalltäcke.

Min equiterapeut rådde mig att inte använda liniment på hästens rygg, det kan brännas när man sen har sadel på. Hon tycker hellre att man ska använda arnika i stället för liniment, det är mycket mildare och ger inte den där brännande effekten.

Jag använder aldrig liniment på mina hästar!
Tycker inte att det är nödvändigt....och de har alltid varit bra i ben och rygg ändå...

stoet får arnika ibland på ryggen + massage när jag ridit men jag masserar lika ofta utan arnika.
valacken får liniment på benen när han gått hårt.

Masserar in Arnika på ryggen efter jag ridit för att få/hålla ingång blodcirkulation då hon kan bli öm. Använder även Arnika på benen ibl när jag lindar henne just för cirkulationen.

Jag vet hästar som har fått blisterskador på benen efter att ha fått liniment på dom. Inte vid det tillfället när de varit lindad utan EFTERÅT (någon dag efteråt ) när den svettades igen (pga jobb), då blev det bliserskador. Så jag undviker liniment i stort. Jag kan ha på lite på benen (ibland ryggmusklerna) på gamlingen när vi har haft 2x2tim hoppträning samma dag.

Jag har radital och racinglinimenten i sprayflaskor, sprayar där hästen är stel eller över hela ryggen om det är efter ett ridpass, masserar in det ordentligt och lägger på täcke. OM min häst är stel pga att det blåst hårt eller vart lite kallt (han blir stel trots täcke) så lägger jag våtvarmt omslag med arnika och massor med filtar på.

Linimentar ryggen och bakdelen för att slippa träningsvärk i förebyggande syfte och för att hjälpa till att släppa spänningar och stelheter om hästen ändp blivit stel.

Linimentar benen efter hårdare hoppningar (löshoppat högt) eller mkt samlande arbete. Och för att få bort gallor. Iblans direkt på benet utan lindor och ibland under stallbandage (bara arnika under bandage).

Brukar använda Arnika på benen när jag ridit i paddocken (eller hårt o länge i skogen), samt Arnika gel på ryggen om vi hoppat, klättrat eller där hon använt ryggen extra mkt.
Min häst e 20, hade jag haft en yngre häst hade jag nog använt mindre liniment.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
446
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
480
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 411
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 795
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar