Hur gör ni?

Sv: Hur gör ni?

Jag försöker kolla hur mycket min häst äter på ett ungefär och anpassar resten av maten till det. Man ger en viss mängd och kollar hur mycket som är kvar dagen efter i princip så att man kan bilda sig en ungefärlig uppfattning. Har man ingen möjlighet att väga kan man försöka gissa sig fram till ungefär vad hästen stoppar i sig genom att observera flocken lite olika tider. Är hästen ranghög? Hur länge står de och äter och får hästen i sig mycket hö/h? Annars får man höfta efter storleken på hästen och jämföra med vad andras hästar i samma storleksklass äter.

Knepigt... Äter konstant skulle jag tro från 7 på morgonen till ca 17-18. Hur mkt blir det då?? :D

Jag vet att min bal väger ca 250 kg och räcker i ca 11 dagar till 2 hästar. (250/11/2=11) Alltså ca 11 kg foder/häst/dag (i hagen) sen får dom natthö också. Väges ibland men ca 3 kg (räcker till morgonen). Utifrån det får man ju kolla hur det ser ut med den höanalys man har. Fri tillgång så äter dom ju så mycket dom kan, men om näringsvärdena inte räcker till så måste man ju komplettera med havre, korn, kraftfoder e.dyl. Min svårgödde gamling får lite kraft bara för att kunna ge oljan annars räcker höet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 280
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
389
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama