Hur gör ni vid tappskor?

Sv: Hur gör ni vid tappskor?

tappar han skor ofta?
I så fall kanske det vore bra att investera i något bättre än bomull och silver tejp.

Eller sko med flappskor som inte är så lätta att trampa av.

Ingen kritik, bara fundersam då jag aldrig träffat på en häst som inte klarar en eller två dagar i hagen utan sko.

tappar han skor ofta?
I så fall kanske det vore bra att investera i något bättre än bomull och silver tejp.

Ingen kritik, bara fundersam då jag aldrig träffat på en häst som inte klarar en eller två dagar i hagen utan sko.

Nej, han har haft 2 tappskor på 2 år och det tycker inte jag är mkt iaf. Unghästens tappsko statistik ser ungefär likadan ut.

tappar han skor ofta?

Gläd dig. Jag har haft tre :crazy:

Första var en kbltravare. Blev sopor av hoven om hon gick barfota ens en dag. Minns en gång när hovis med gråt i rösten tyckte 'hur ska jag få på den här då, LIMMA?'.

Sen båda blodingarna. Förra damen var värst, hon slet sönder väggen på en pisskvart och gick sen på sulan. otroligt plattfotad dam.

Nuvarande herre är inte lika illa, och inte lika plattfot, men även han trasar sönder för mkt för det ska vara hälsosamt (förutom att han blir väldigt öm då).

Dock med easyboot på går det okej. Anser easyboots vara 'standardutrustning i stallapoteket' om man har en häst som får problem vid tappsko. oavsett om den tappar sällan eller ofta.

Dock, frekventa tappskor, då skulle jag se över dels hovslageriet, och fundera på boots i hagen etc, dvs inte bara 'reparera skadan' utan försöka endera bota problemet, eller iaf försöka förhindra det.

Nej, han har haft 2 tappskor på 2 år och det tycker inte jag är mkt iaf. Unghästens tappsko statistik ser ungefär likadan ut.

Nej, det var ju inte mycket.

jag såg för min inre syn skor flyga åt alla håll och du kutande efter med bomull och tejp.:rofl:

jag såg för min inre syn skor flyga åt alla håll och du kutande efter med bomull och tejp.:rofl:
Ja men visst ,självklart gör jag så med mina hästar som tävlar och tränar på relativt hög nivå istället för att se över "helheten" sas :crazy::D *ironi*

På det här forumet finns det många varianter av hästfolk, så man kan aldrig veta.

Vill bara lägga till att om en häst ständigt tappar sina skor så skulle jag prova en annan hovslagare. Fast nu gillar jag min nuvarande så väldigt mkt så det hade varit svårt.... :angel:

Inte speciellt riktat till dig..

Jag har faktiskt råkat ut för en häst med hovar som jag vet inte vad, när jag var och skodde på en ridskola.

Normala hästar så slår man upp nitarna och rycker av skon. På den har fick man slå upp nitarna och lirka loss söm för söm. Hoven hade ungefär samma konsistens som deg till smulpaj.

på sommaren är hovarna en katastrof! han går på bete dygnet runt och jag vet inte vad han gör med skorna. i förgår satt skon som berget men var borta i går :/
det är inte jag som äger hästen och bestämmer heller inte över vilken hovslagare som ska komma, men jag börjar ju tycka att hovslagaren borde komma med några tips på vad vi kan göra för att förhindra tappskor, han borde väl ändå tycka det skulle vara skönt att slippa samtal från oss HELA tiden.

Ingen ridning här inte. Skrot trasar sönder sina hovar direkt.
Hovis vill ha honom på box helst :o

Vill bara lägga till att om en häst ständigt tappar sina skor så skulle jag prova en annan hovslagare. Fast nu gillar jag min nuvarande så väldigt mkt så det hade varit svårt.... :angel:

Fast man kan inte alltid skylla sin hovslagare för tappskor. En del hästfolk bör nog se över sin egen "hov-hållning". ( ej riktat till dig, utan svar på inlägget)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Akvarietråden V
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat