Hur gör ni vid tappskor?

R

repeater

Hästen jag rider tappar skor hela tiden på sommaren. Alltid är det någon sko som är lös eller tappad. Det ät riktigt tråkigt för det tar alltid sådan tid för hovslagaren att komma, han kan säga att han ska komma dagen därpå men då tar det en vecka. I dag skrittade jag ut pållen på lång tygel trots tappsko vänster fram, men det gick inte långt innan han började snubbla och hålla på. Hur brukar ni göra med ridningen vid tappsko? Låter ni hästen stå tills hovslagaren kommit? Eller ni kanske har hovslagare som kommer på momangen? ;) Jag brukar inte rida när en sko är av pga att jag är rädd för att förstöra hoven med sprickor och grejer, men hur gör ni? Blir även superglad av tips på vad man kan hitta på när man inte kan rida hästen.

Sv: Hur gör ni vid tappskor?

Jag brukar tömköra eller köra ponny i paddocken så länge men inte så hårt då.

Du kanske ska byta hovslagare!

Jag brukar rida försiktigt på gräs, eller padock, ej uteritt,tömköra, NH-träning, eller vänta tills hovis kommer, det beror lite på hur hovarna ser ut i övrigt

Hittar jag tappskon, eller har en gammal kvar så slår jag på den själv!
Min häst kan knappt röra sig om hon tappat en sko.
Om det är en vecka kvar till hovis ska komma så får hon vänta. Men annars så ringer jag, om jag inte fått på den själv då vill säga!

Jag rider aldrig med tappsko.

Så antingen ringer jag hovis eller slår på den själv eller frågar stallägaren om han kan slå på den.

Smartaste sättet är väl ändå att lära sig att slå på tappskor själv ?!
Har jag fått göra, då hovis bor 20 mil bort. Det är inte så svårt, bara man har en bra hovis som lär en...eller att man går en tappsko-kurs.
Har inte råd heller att ringa efter hovslagare varje gång det blir något med skorna.

Flash har tappat en sko under det dryga året jag haft honom, då kom hovis dagen efter. Skulle inte jobba honom med tappskor.

skulle gärna gå en tappsko kurs men har aldrig hört talas om det innan. min pålle får även endel hovsprickor vid tappsko så som det ser ut nu skulle jag aldrig våga mig på att försöka slå tillbaka den själv.

antingen om skon sitter för löst så tar jag av den o slår på den på nytt eller om det är en tappsko o jag hittar den eller har en gamal som passar så slår jag på dem igen.
skulle det bara vara nån dag kvar tills hovis kommer så rider jag på mjukt underlag om hoven ser ok ut.

hör med hovslagaren om det inte går o få tappskokompitens.

Ett tips för att få skorna att sitta iaf liiite längre, prova att ha boots på hästen. Ganska rejäla sådana som täcker hoven ända ner, och dom ska va ganska "stela" o tjocka.

skulle gärna gå en tappsko kurs men har aldrig hört talas om det innan. min pålle får även endel hovsprickor vid tappsko så som det ser ut nu skulle jag aldrig våga mig på att försöka slå tillbaka den själv.

Kolla med närmsta travbana; där brukar det anordnas olika kurser. Min "hemmabana" (en liten sådan) har iaf Tappsko-kurs på programmet.

Tappar hästen en sko när jag rider sitter jag av och leder hästen på den sida som gör att den barfota hoven får gå på så mjukt/jämnt/bra underlag som möjligt. Sedan rör jag inte hästen ur hagen förrän hovslagaren lagt på en ny sko.

Är det fruset i hagen är jag observant på värme/tecken på belastningsfång.

Jag gick kurs för min hovslagare för att lära mig sätta på tappskor själv. Han har även fixat iordning en uppsättning inte alltför slitna gamla skor som passar min häst, så att jag har skor att använda om jag inte skulle hitta den tappade, eller om den är alltför skev för att använda (rikta skor är jag inget vidare på....).

Ett annat tips är att du köper dig en nittång, så att du kan "klämma till" söm som börjat sitta löst INNAN det blir så illa att skon börjar sitta snett eller glappa. Det kan förlänga skornas livslängd ett par veckor i bästa fall!

Jag slår heller aldrig på tappskor om hoven gått sönder mycket. Lite "fransig" i kanten får man ju acceptera (bara att raspa lite), men trasiga hovar får förstås hovslagaren ta hand om.

Har din häst generellt dåliga hovar? Det är ju isf ett problem att diskutera med hovslagaren, kanske behövs fodertillskott (biotin), tätare skoningsintervall eller något annat för att åtgärda grundproblemet.

Jag har en easyboot som jag sätter på när han har tappat en sko.
Man kan rida ganska mkt som vanligt med en sådan.

Annars sparar jag alltid de gamla skorna så jag har ett litet lager som man kan slå på vid tappsko.

Väntar tills hovis kommer, under tiden lägger jag ett "bandage" för att förhindra förslitning när hästen är i hagen. Brukar ta en jäkla massa bomull, linda runt med en såndär självhäftande engångslinda och en massa silvertejp ovanpå det. När hovis vart ute och slagit på skon sätter jag på hästen boots, både i hagen och vid ridning om den har för vana att trampa av sig skor.

Jag jobbar aldrig hästen om den har en tappsko.
Stallägaren är hovslagare, så det är bara att gå in till honom och så brukar man få svaret:
" Jag kommer ut om 10 minuter".
Han är guld värd, dessutom djursjukvårdare :bow:
Men jag ska lära mig att slå på tappskor själv.

*KL*

Rider inte, han blir alldeles för öm.

Har easyboots i hagen, och en snäll hovslagare som kommer ut så fort han kan eller att jag åker dit, så brukar få på den inom 0 - 3 dagar. Min hovis är guld värd! :love:

Väntar tills hovis kommer, under tiden lägger jag ett "bandage" för att förhindra förslitning när hästen är i hagen. Brukar ta en jäkla massa bomull, linda runt med en såndär självhäftande engångslinda och en massa silvertejp ovanpå det. När hovis vart ute och slagit på skon sätter jag på hästen boots, både i hagen och vid ridning om den har för vana att trampa av sig skor.

Ursäkta men din kuse måste vara den mest ömma häst som finns....

Nu är det så att våra hovslagare alltid kommit och slagit på ev tappsko så fort de kunnat, och inom 1-2 dagar. Så vi har aldrig behövt vänta så länge och jag skulle nog bli ganska tjurig om hästen tvingas gå i en hel vecka utan alla skor på fötterna.

Men jag har ju haft en häst med ömma fötter, som inte kunde ridas ens i skritt utan skor utan att halta, när jag köpte honom (det blev bättre dock). Dessutom var han sned o korset vilket vi jobbade mycket med, så för hans del var det extra viktigt att han inte gick ojämt eller barfota under ganska lång tid.

Hade jag haft en häst som kunnat gå barfota utan att ömma då skulle jag nog helst väntat på hovis, men om det skulle dröja flera dar så hade jag i det fallet bara dragit av skon på andra bakhoven (om det nu var i bak han tappat) så att fötterna var på samma nivå, och ridit i den mån det går. Ömmar hästen tycker jag inte att man ska rida. Det hade inte jag gjort iaf.

Ursäkta men din kuse måste vara den mest ömma häst som finns....
Ja, faktiskt. Han har extremt tunna sulor och blir öm+halt såfort han får en tappsko.
Unghästen klarar sig dock utan bandage då han har bra hovkvalite och "smular" inte sönder lika lätt som min andra.

Varför skulle det vara ngt negativt att jag lindar om så att (med fördel) hovis har någon hov kvar att spika fast skon i när h*n kommer??? + att jag dessutom lindrar hästens ömfothet.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka