Hur gör ni som har syntetwesternsadel?...

M

minternet

För att hitta ett passande träns/huvudlag?????
Syntetsadlarna är ju svarta....(Köpte en IDAG...tjohoooo) :bump:
men inga träns är ju svarta!!!
Jag har letat som en galning men hittar inte nästan nåt svart huvudlag alls. :eek:
Jag kan inte rå för att det blev en syntetwesternsadel...min pålle kunde verkligen inte ha nåt annat. :smirk:

// M (numera stolt westernsadelägare)

Sv: Hur gör ni som har syntetwesternsadel?...

åker till linköping i morgon å hoppas att det finns där!!
:D

Jag har också en svart syntetsadel men använder brunt huvudlag (hade lädersadel förut men den passade inte till denna häst).
Anledningen till att det inte finns så mkt svart läder inom western är (förklarade en säljare) att det svarta lädret är infärgat och oftast av sämre kvalitet.
Hur som helst - när jag var på Hjo Ko i somras fanns det en försäljare där som hade svarta huvudlag och sadlar. Det var ett nytt märke (?) och hon höll till i Linköping. Hon hade inte enbart rena westernmodeller. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad företaget hette - men det kanske någon annan gör. Annars kan du säkert ringa arrangörerna och fråga om de vet vem du menar.

*Puttar*

Ingen som är en "matchare" som jag?
Jag VILL ha svart westernträns till svart westernsadel!

(Nä det fanns inget i Linköping ;) )

// M

hum.. Jag letar också efter svart w-träns . I en av tradera auktionerna den överst länkade var ju ett svart enöras o jag fick för mig att den där ettiketten som hängde på är chetaks! Alltså borde man ju kunna fråga nån hästsportaffär som säljer chetak om de har eller kan ta in såna. Jag har ett brunt vanligt chetak som ja haft i 7 år nu tror jag. Har ju travshopen här som säljer chetak så jag ska nog ta o fråga dem om de kan ta in. Jag vågar nog inte handla på tradera, vill ju gärna prova o så. Jag har varit inne på att be http://www.fridensborg.se/ göra ett svart w -träns åt mig skulle kosta 500-800 kr beroende på dekoration tror jag det va.

hum.. Jag letar också efter svart w-träns . I en av tradera auktionerna den överst länkade var ju ett svart enöras o jag fick för mig att den där ettiketten som hängde på är chetaks! Alltså borde man ju kunna fråga nån hästsportaffär som säljer chetak om de har eller kan ta in såna. Jag har ett brunt vanligt chetak som ja haft i 7 år nu tror jag. Har ju travshopen här som säljer chetak så jag ska nog ta o fråga dem om de kan ta in. Jag vågar nog inte handla på tradera, vill ju gärna prova o så. Jag har varit inne på att be http://www.fridensborg.se/ göra ett svart w -träns åt mig skulle kosta 500-800 kr beroende på dekoration tror jag det va.

hmmmmm...låter dyrt det där...;)

Nä men ärligt hörrni....vi borde väl i alla fall vara några stycken som har svart syntet-westernsadel vid det här laget? (Till min pålle passade ju helt enkelt INGET annat)
Då borde ju också något företag ha träns som kan matcha?
Jag har sökt på ALLT och bara hittat nåt enstaka...men då är de så lika mitt vanliga engelska träns, inga dekorationer alltså, att jag inte ens ids lägga ner pengarna...det ska ju SYNAS att det är ett westernträns ju! :)

// M

Är det bling-bling du är ute efter så finns det ju att köpa löst så att man kan "pimpa" upp grejorna själv.

Vet av en som skickade efter ett westernträns på (viskar) Bole.
Tror det heter så, inte säker.
Svart läder lite dekorationer även på tyglarna.
Jag tyckte det var fint, inget överdrivet krams.
Kvaliteten vet dock inget om...

Skickat PM...

Senast ändrad:

*kl*

Såg nu på Globus hemsida att de har svarta westernträns i sortimentet, det borde ju gå att prata med någon återfösäljare!

*knapplån*
Tjohoooo!
Nu börjar det likna nåt!
Framtiden ter sig genast ljusare :bow: :) :banana:

Gonatt! // M

Satsa på ett mörkbrunt westernträns instället som du oljar in med neatsfoot-olja så kanske det blir ytterligare någon ton mörkare. Det är värdelös kvalité på dom där svarta tränsen från Globus och Bole. Stenhårt och tunt läder med sprickor... Har ett hängandes i sadelkammaren nämligen!

Satsa på ett mörkbrunt westernträns instället som du oljar in med neatsfoot-olja så kanske det blir ytterligare någon ton mörkare. Det är värdelös kvalité på dom där svarta tränsen från Globus och Bole. Stenhårt och tunt läder med sprickor... Har ett hängandes i sadelkammaren nämligen!

Tillvardags kommer jag att köra min vanliga träns tills de ger upp (för snål för att göra annat...hi hi)
Vill bara ha ett svart att ha när nån kan råka se en ...:angel:
Men ett mörkbrunt att "svärta" kanske inte är en sån dum idé hmmmm....tänker så det knakar.
T-weed har ju nåt som man kan "färga" läder med såg jag...

// M

Finns ju träns också som är väldigt mörkt bruna- nästan svarta :idea:. T ex detta från Kaupre Ridsport:

trans.jpg

Är det bling-bling du är ute efter så finns det ju att köpa löst så att man kan "pimpa" upp grejorna själv.

Var går sånt att köpa då? Har 2 st silverconchos legandes men vill ju ha mer bling.

Jag har en svart syntet jag med, har beställt ett svart träns av grand-prix.se tror jag att det var. Tydligenhar de leverans problem.. för jag bara väntar och väntar! Men det finns flera svarta där!:bump:
Klart att det ska matcha! :-)

Varför skulle just westernträns som är svarta vara av sämre kvalitet när vanliga träns i svart kan hålla hur hör kvalitet som helst? Det verkar helt ologiskt.

Varför skulle just westernträns som är svarta vara av sämre kvalitet när vanliga träns i svart kan hålla hur hör kvalitet som helst? Det verkar helt ologiskt.

Nä den där uppfattningen tycker jag också är konstig jag har svarta "vanliga" träns hemma som är 15 år gamla och inte har ett enda fel. Inte ens mitt gamal hööksträns från 1989 för 99 kr kan man hitta nåt fel på...!! Det är mjukt och fint, inga sprickor.

Ska jag vara ärlig så hänger nog den här uppfattningen om svarta träns inom Western ihop med det någon berättade för mig: Att i USA och andra länder så är det oftast dåligt läder av dålig kvalité som färgas svart. Men inte alltid.

// M

Köp ett vanligt engelskt träns och ta bort nosgrimman? :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 202
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 303
Utrustning Har en sexåring som jag har svårt att få att gå stilla i sin form, hon liksom söker sig nedåt, sen är det nästan som nåt hugger till i...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 378
Senast: Blandrastik
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka