Hur gör ni som delar häst med kostnaderna?

bambi82

Trådstartare
Jag och en bekant ska ev köpa en ponny tillsammans. Och nu undrar jag hur ni andra som delar häst har delat upp kostnaderna.

Jag har eget stall så där ska den ju stå. Men ska jag då betala mindre eftersom ponnyn står i mitt stall, blir ju inga extra kostnader för mig men den tar ju ändå upp en plats som kunde ha använts till annat annars.

Sv: Hur gör ni som delar häst med kostnaderna?

Ett tips: Tänk igenom detta noga. Jag skulle personligen aldrig KÖPA en häst tillsammans med en kompis. Hur bra kompisar man är kan det alltid hända något.

Hur gör ni om tex en vill sälja men inte den andra och ni isf inte har råda att köpa ut varandra? För vilket pris ska ni isf köpa ut varandra? Inköpspriset eller nuvarande värde?

Om hästen skadar sig jätteilla och får stå på klinik länge och pengarna tickar iväg så att inte försäkringen täcker mer. En vill prova att fortsätta behandla med pengar ur egen ficka, en vill ta bort?

Jag har för länge sedan haft en foderhäst ihop med en kompis och det gick jättebra, men jag tror att det är bättre att det är EN person som äger hästen och den andra isf halvfodervärd.

Om ni ändå bestämmer er för att köpa ihop så diskutera alla möjliga och omöjliga situationer som skulle kunna inträffa och skriv ner vad ni kommer fram till på papper.

Känner bara en häst som ägdes av två kompisar och jag kan säga att de var inte vänner längre i slutet...

Som Domenico skriver;
Köp inte häst tillsammans!
Ytterst få fall slutar bra när man gör det.
Hur gör ni om t.ex. hon inte orkar längre? Eller skaffar kille och blir en toffel?(:D)

Köp hästen själv, så kan din vän bli medryttare?
Enligt mig ska EN person stå för alla kostnader, men vill du då ha hjälp med pengar och så, låt medryttaren betala lite/något? Kan vara en så enkel grej som att medryttaren alltid betalar hö?

Sv: Hur gör ni som delar häst med kostnaderna?

Jag har gjort en årsbudget för hur mkt hästen bör kosta per år, ca. Började med alla fasta utgifter och drog se till med en summa som ska täcka oförutsädda utgifter samt inköp av brodd, flugmedel etc, sånt om är svårt att räkna på. Även ev. veterinärbesök hoppas jag att den summan ska täcka, iaf delvis.

För vår den blir kostnaden ca 1500:- för hyran, och 1100 för övriga utgifter, dvs 2600:-/mån. I det räknar jag såklart också årligt besök av ryggveterinär och välutbildad hästtandläkare.

Sen har jag öppnat ett konto där denna summa månadsvis ska sättas in, oavsätt vad hästen kostar just den månaden. Meningen är att de pengar som inte går åt senare ska snvändas till större utgifter som kommer kvartalsvis eller liknande, som tex ryggveterinär eller försäkring.

Jag sätter in 1300:- i månaden och min syster likaså. Om det sen skulle saknas pengar när en stor utgift kommer (ibland är kontot inte i fas) så lägger oftats en av oss ut det som saknas och tar ev tillbaka det från kontot vid tillfälle, eller så låter vi det vara. Det händer att man får lägga ut någon tusing extra, men det är inget vi bryr oss om. På 1 år blir tusen kronor knappt märkbart ändå.

Räkna på vad det kostar för dig att ha hästen uppstallad hos dig. Ta sen med det i beräkningarna som "stallhyra". Säg att det kostar dig 500:-/mån. Lägg ihop detta med övriga kostnader och dela på två. Ni betalar lika mycket till kontot/månad men du tar ut 500:- som hyra, eller ev bara betalar 500:- mindre än din vän. Min syster och jag har ibland betalat olika mycket på hästen. När vi tex flyttade honom väldigt nära mitt hem, men ganska långt ifrån henne, så betalade jag 100 mer än henne i månaden för att det skulle jämna ut sig lite med tanke på hennes restid och kostnader. Man får ge och ta lite. Underlätta för varandra. Hade jag haft eget stall hade jag inte brytt mig om att ta en enda krona för det. Jag hade sett det som en självklarhet att ha hästen hemma! Aldrig hade jag krävt att få betala mindre av övriga utgifter för att jag kunnat ha en annan häst på den platsen. Jag hade sett det som privilegium nog att kunna ha hästen utanför dörren och betalar gärna 500:- för det utan att kräva ett jota av min syster.

Tänk dock på att ni är överens om hur ni gör om den ena plötsligt vill flytta hästen till annat stall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
364
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt