Sv: Hur gör ni som delar häst med kostnaderna?
Jag har gjort en årsbudget för hur mkt hästen bör kosta per år, ca. Började med alla fasta utgifter och drog se till med en summa som ska täcka oförutsädda utgifter samt inköp av brodd, flugmedel etc, sånt om är svårt att räkna på. Även ev. veterinärbesök hoppas jag att den summan ska täcka, iaf delvis.
För vår den blir kostnaden ca 1500:- för hyran, och 1100 för övriga utgifter, dvs 2600:-/mån. I det räknar jag såklart också årligt besök av ryggveterinär och välutbildad hästtandläkare.
Sen har jag öppnat ett konto där denna summa månadsvis ska sättas in, oavsätt vad hästen kostar just den månaden. Meningen är att de pengar som inte går åt senare ska snvändas till större utgifter som kommer kvartalsvis eller liknande, som tex ryggveterinär eller försäkring.
Jag sätter in 1300:- i månaden och min syster likaså. Om det sen skulle saknas pengar när en stor utgift kommer (ibland är kontot inte i fas) så lägger oftats en av oss ut det som saknas och tar ev tillbaka det från kontot vid tillfälle, eller så låter vi det vara. Det händer att man får lägga ut någon tusing extra, men det är inget vi bryr oss om. På 1 år blir tusen kronor knappt märkbart ändå.
Räkna på vad det kostar för dig att ha hästen uppstallad hos dig. Ta sen med det i beräkningarna som "stallhyra". Säg att det kostar dig 500:-/mån. Lägg ihop detta med övriga kostnader och dela på två. Ni betalar lika mycket till kontot/månad men du tar ut 500:- som hyra, eller ev bara betalar 500:- mindre än din vän. Min syster och jag har ibland betalat olika mycket på hästen. När vi tex flyttade honom väldigt nära mitt hem, men ganska långt ifrån henne, så betalade jag 100 mer än henne i månaden för att det skulle jämna ut sig lite med tanke på hennes restid och kostnader. Man får ge och ta lite. Underlätta för varandra. Hade jag haft eget stall hade jag inte brytt mig om att ta en enda krona för det. Jag hade sett det som en självklarhet att ha hästen hemma! Aldrig hade jag krävt att få betala mindre av övriga utgifter för att jag kunnat ha en annan häst på den platsen. Jag hade sett det som privilegium nog att kunna ha hästen utanför dörren och betalar gärna 500:- för det utan att kräva ett jota av min syster.
Tänk dock på att ni är överens om hur ni gör om den ena plötsligt vill flytta hästen till annat stall.