Hur gör ni nu när gräset börjar komma?

stop

Trådstartare
Vilket sänker ni först...kraftfoder lr grovfoder? Jag tänker att det är bättre att sänka kraftfodret och låta grovfodert vara kvar för de kan ju själva välja att lämna hö om det vill. Det e ju sällan en häst lämnar kraftfodret !! :bump:
 
Sv: Hur gör ni nu när gräset börjar komma?

Sänker kraftfodert först och främst.
Stallägaren har byggt träna gräs hagar nu (byggt små hagar i betet) där de så smånigom ska gå några timmar om dagen. I början blir det väl 1-2 timmar som ökas sen till 4 timmar.
Den hästen som ska gå i den på morgonen, blir utan morgon hösilage.
Och nästa häst som åker in i den efter den, blir utan lunch hösilage istället.
Dock inte om de bara ska gå där i 1 timme, utan en hösilagegiva ersätts med 4 timmar bete.
 
Sv: Hur gör ni nu när gräset börjar komma?

Jag ger inte mina hästar så mycket kraft, för de har fri tillgång på hö, så jag kompletterar bara med ytterst lite. Men jag skulle absolut dra ner på grovfodret. Har man en häst med dålig mage så är höt bra för att stabilisera också, en av mina hästar är verkligen beroende av att äta mycket hö i början när gräset kommer. Jag är väldigt försiktig med inbetningen också, har lång övergångstid innan de går på bete dygnet runt.
 
Sv: Hur gör ni nu när gräset börjar komma?

Min häst har fått fri tillgång på hö under vvintern, och bara ytterst lite kraftfoder. Jag drar ner på hö nu när sommaren börjar närma sig, det har börjat växa fint gräs i hagen så han äter ändå inte upp höet.
 
Sv: Hur gör ni nu när gräset börjar komma?

Jag minskar ingenting, utan fodrar som vanligt.
Kommer gradvis att minska på betforen till hälften iof
 
Sv: Hur gör ni nu när gräset börjar komma?

vi har tyvärr inget gräs i våra hagar :( (slitna hagar på en ridskola) så fortsätter som vanligt, tills det är dags för sommarbete. Kanske inte så bra för hästens mage, men går från hö direkt till bara gräs, när hon släpps på betet. Då får hon lite kraftfoder oxå (inte så mkt som när hon står i stallet).

Brukar beta med henne ute i skogen när gräset kommit fram.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni nu när gräset börjar komma?

Våra hästar brukar vanligtvis strunta mer och mer i höt när det kommer upp tillräckligt mycket gräs. Brukar då minska högivan och lite på kraftfodret.
Har väldigt stora vinterhagar så när det börjar bli dags att släppa ut dem på bete så brukar de få gå ute dygnet runt i vinterhagarna i någon vecka innan vi flyttar dem till de riktiga beteshagarna. Då får de lite hö morgon och kväll och kraft efter att man ridit.
När de vill börja gå ute så brukar de helt enkelt inte vilja komma in på kvällen.
När de flyttas till betet så får de inget annat än gräset förutom mineraler (ponnyer).
 
Sv: Hur gör ni nu när gräset börjar komma?

Det kommer nästan inget gräs alls i våra vinterhagar. Mkt nedtrampade, används även på sommaren, fast man inte får!:mad:
Så min häst får samma foderstat ända tills han åker till sommarbetet i slutet av juni. Brukar gå ut och beta honom för att vänja in magen som är dunderkänslig.
 
Sv: Hur gör ni nu när gräset börjar komma?

Vi sänker hömängden när hästarna börjar lämna det i hagen. Havre, pellets m.m. sänker/höjer jag efter behov. Min brukar blir ordentligt fet på sommaren trots att hon inte går i en hage med tonvis med gräs...hon kommer därför inte få något hö och endast havre/b-vitamin om hon behöver bli piggare.
 
Sv: Hur gör ni nu när gräset börjar komma?

det bästämmer hästen själv,när han börjar bli lite väl rund så drar jag ner på kraftfodret,hö får han så mycket han vill
när han inte äter upp drar jag ner
 
Sv: Hur gör ni nu när gräset börjar komma?

Mina har fri tillgång på hö och får ytterst lite kraftfoder så det blir ingen ändring. Hömängden jag lägger ut minskas såklart så att det inte ligger och blir dåligt ute (lägger ut varje dag). Hästarna går i sommarhagen redan och vänjer in sig själva på gräset som ploppar upp allt eftersom.

/Linda
 
Sv: Hur gör ni nu när gräset börjar komma?

Som någon skrev är det viktigt för stabilisering av magen att hästen får behålla höet i början av betessäsongen. Mindre viktigt med kraftfoder.
 
Sv: Hur gör ni nu när gräset börjar komma?

HeJ!

Min tjej väljer själv att lämna både kraft och hö. Har gjort så i snart 2 veckor så nu betar vi henne mer och har sänkt både kraft och hö.. Min tjej är tyvärr ganska tydlig med NÄR hon vill gå ut på dygnetruntbete och det är ungefär nu, eller senast om en vecka.. (att det inte finns nåt gräs i beteshagarna bryr hon sej mindre om..)

/ Lavinia
 
Sv: Hur gör ni nu när gräset börjar komma?

Jag minskar bara på kraftfodret nån veckor innan betet. Några dar innan betet så får han bara hö och lite betfor.

Nu åker haqn iväg till ett stort bete då vi inte har så mycket gräs där vi står.

För att han ska vänja magen får han äta av det lilla vi har en timme om dagen i början och sen lite mer. Oftast blir det endå ganska stor skillnad när han väl kommer till det riktiga betet.
 
Sv: Hur gör ni nu när gräset börjar komma?

När min häst var installad så sänkte jag grovfodret och la in gräs. Den kraft han fick behövde han för att orka jobba och bygga muskler. Den drog jag ner på senare.

Nu när han står på lösdrift är det ju detsamma, han drar själv ner på hösilaget efter som att de har fri tillgång. Kraften vet jag inte om jag kommer sänka så mycket mer än att ta bort betforen i sommar efter som att han ska musklas upp.
 
Sv: Hur gör ni nu när gräset börjar komma?

Jag drar inte ner på nåt.
Veckan innan betet drar jag ner kraften till stoet, valacken äter samma för han tränar så hårt och behöver det.
Kanske att dom får lite mindre hösilage eftersom dom brukar lämna massor i hagen och äta gräs i stället.
 
Sv: Hur gör ni nu när gräset börjar komma?

Jag minskar kraftfodret mer och mer, hästarna minskar själva på höet eftersom dom äter mer och mer gräs istället.
 
Sv: Hur gör ni nu när gräset börjar komma?

Ger ni även samma mineraler och fodertillskott på sommaren?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 850
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 720
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp